Jump to content

Omieee

Junior
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  1. Duidelijk thanks, in principe een betere scheiding dan van auto van de andere vennoten. Bedankt voor je antwoord! Eenmalig in je hele leven als ondernemer begrijp ik hieruit, interessant. De originele prijs van de auto was 31,5k, echter hadden we een aanbetaling gedaan waardoor de leasetermijn startte op 27k. In 2 jaar tijd is dus de afschrijving 5-7k ergens.
  2. Bedankt voor je reactie! Duidelijk verhaal, en je hebt gelijk inderdaad. Door het goedkoop te verkopen kunnen er fiscale problemen ontstaan. Door het voor 24k te verkopen komen we sowieso wel uit, BTW afdragen, restbedrag gebruiken voor afkoop auto. Overschrijven en klaar. Daarna zien we wel wat eruit rolt qua winst/verlies uit de balans. De extra ondernemingsaftrek is eenmalig voor de gehele onderneming denk ik, niet per ondernemer toch?
  3. Bedankt voor je reactie! De prijs van 25k is gebaseerd op verkoop tussen particulieren. De inruilwaarde ligt rond de 24k. Gezien deze bedragen ligt het af te betalen bedrag van 19k dan toch inderdaad wat ver uit elkaar. En nee, uiteraard zou ik dit bedrag voor niemand anders rekenen, behalve mijn eigen vader of broer bijvoorbeeld. Ik kan het risico nemen waardoor er een correctie uitgevoerd wordt en de winst hoger had moeten liggen. Ik weet echter niet of dat wel verstandig is inderdaad. Misschien moet ik het toch heroverwegen hoger in te zetten.
  4. Dat zit helemaal goed. We hebben destijds afgesproken dat er inderdaad van mijn deel ingehouden werd, zodat dat een vergoeding was voor het gebruik van de auto. Komt er op neer dat ik er zelf voor betaal en de verantwoordelijkheid ook volledig draag. Dus in principe kan ik ermee doen wat ik wil, de verkoop is ook besproken met hun. Zelfs de BTW van de auto heb ik toen grotendeels voorgeschoten, dus ook met het af te dragen BTW bij verkoop zit het wel in orde.
  5. Een proforma factuur lijkt me wel een goede oplossing inderdaad ja, ik noteer dit bij de mogelijkheden, thanks! Wat betreft de waarde van de auto, hier heb ik inderdaad ook naar gekeken. Het af te betalen bedrag is circa 19k, echter is de auto op de markt zo rond de 24-25k waard. Ik denk niet dat dit een erg groot verschil is, en ik gun het mijn vader natuurlijk ook. Het is niet zo dat ik een auto van 100k weggeef voor 10k. Denk je dat dit verschil van 5-6k toch vraagtekens zal opleveren? Ik mag toch in principe de auto voor redelijk lager geprijsd wegdoen? Na een laatste berekening komt er inderdaad sowieso een winst of verliespost, maar dat zal ik nog verder met de accountant doornemen idd. De eerste methode is in mijn ogen ook prima, het maakt mij verder niet heel veel uit. Echter moet ik dit dus nog met mijn accountant doornemen, en zorgen dat het buitenvennootschappelijk wordt neergezet. Dan rest in deze methode nog wel de vraag, hoe "verkoop" ik het letterlijk aan mijn vader? Omdat ik geen factuur heb, en het dan gewoon overgeschreven zou worden.
  6. Duidelijk, thanks! Dit wist ik niet, het is voor mij ook de eerste keer dat ik in een VOF zit namelijk. Klopt grotendeels denk ik, maar nog wel wat vraagtekens, dus ik het zo even neerzet: 1. Vader geeft geld aan mij, en ik maak het over naar de VOF 2. VOF gebruikt dat geld om over te maken naar de leasemaatschappij, en de tenaamstellingscode te ontvangen 3. Auto wordt nu overgeschreven naar vader, uit de VOF Echter wat ik me dus afvraag, bij punt 1. In principe maak ik het geld over, dus stop IK geld in de VOF. Kan dat nadelige gevolgen hebben voor mijn IB? Dat ik extra eigen vermogen had oid? Ik ben hier niet zo in goed in thuis namelijk, en weet niet zeker of het bijvoorbeeld handiger is dat "ik" of mijn "vader" het geld stort in de VOF. Bij punt 2, prima dat dat geld gebruikt wordt, is ook verantwoord want factuur ontvangen van de leasemaatschappij. Punt 3, wanneer de auto is overgeschreven naar mijn vader, is het in dit geval toch gewoon "weggegeven"? Moet de VOF niet een factuur opmaken waar ook de BTW op vermeld staat? Dan kom ik namelijk terug op punt 1, als mijn vader het geld overmaakt naar de VOF, dan staat er namelijk wel een factuur tegenover. Echter als IK het geld overmaak, dan lijkt het alsof ik geld in de VOF steek, zodat de auto afgekocht wordt, en weg wordt gegeven aan mijn vader. Of heb ik het nu helemaal mis? Thanks alvast!
  7. Hi Ruud, Bedankt voor je antwoord! Het forum heeft me veel verder geholpen, ben er blij mee :) Er is voor 2018 ook nog geen aangifte inkomstenbelasting gedaan omdat het anders een te grote schatting zou zijn die teveel zou afwijken, uitstel is aangevraagd. De accountant gaat het wel in de komende weken doorvoeren, dan zal ik dus even vragen hoe het exact zit. Als we dan nog de mogelijkheid hebben om wat dingen aan te passen zullen we dat vast tegenkomen. Maakt het wat uit of het wel of niet tot de bezittingen van de VOF behoort? Het boetebedrag is ongeveer 1200 euro, zonde geld natuurlijk, maar niet extreem hoog. Leasetermijn was 5 jaar, en we ronden net de 2de jaar af. Aangezien de onderneming hoogstwaarschijnlijk dit jaar gestaakt wordt heeft het niet veel nut de auto langer aan te houden. Een onderhandse overeenkomst zouden we anders wel kunnen afsluiten inderdaad.
  8. Beste leden. Ik zit een tijdje mee te lezen met verschillende topics aangaande zakelijke auto's, maar ben er niet helemaal uit. Misschien kunnen jullie mij verder helpen. Ik en 2 andere compagnons zitten in een VOF in de horeca. Ik heb in Q1 2018 een financial lease afgesloten (op mijn naam) voor een auto die groter was dan wat ik prive had, zodat ik ook makkelijk inkopen kon doen. Het doel van deze auto was ook prive gebruik, zo rond de 50/50. De BTW is waarschijnlijk teruggevorderd (daarover later meer). Nu gaat het niet zoals verwacht in de zaak, en blijkt deze auto toch te duur. Aanschafprijs was 27k, bouwjaar 2015. We willen wellicht met de hele onderneming ook stoppen dit jaar. Echter wil ik nu al de auto wegdoen zodat we daar in ieder geval kosten kunnen besparen. Nou blijkt dat mijn vader interesse heeft en de auto wilt overnemen. Ik heb een prijsopgave aangevraagd bij de financial lease, en het restbedrag is momenteel 19k inc. boete. Voor dat bedrag wilt mijn vader het dus overkopen. Om de tenaamstellingscode te ontvangen dienen we dit bedrag natuurlijk eerst aan de financial lease over te maken. Echter hebben we dit niet zomaar liggen en gaat dus niet lukken. Het idee was dat mijn vader dat bedrag overmaakt naar onze rekening, en wij daar vanuit de financial lease aflossen. Hij moet dan even wachten totdat het daadwerkelijk op zijn naam komt te staan. Maar hoe we dit verantwoorden is ons niet duidelijk. Moet er een factuur opgesteld worden? De vraag is dus, welke stappen zijn nodig om de auto te kunnen verkopen aan mijn vader, rekening houdend met bovenstaande? Sidenote: De jaarcijfers 2018 en 2019 zijn er niet, we hebben ruzie met de boekhouder wegens achterstallige werkzaamheden, en zijn naar een accountant overgestapt. Hoe de auto nu bij ons in de boeken staat is totaal niet duidelijk. De accountant is bezig met alles organiseren, tot die tijd dus niet bekend. Alvast bedankt voor de reacties!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept