sylvia de jong

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

sylvia de jong's trofeeën

  1. Hallo allen, Even wat meer achtergrond. April 2019 een 2e hands bestelauto (van maart 2005) gekocht 10.000 ex btw (2.100 btw); cataloguswaarde 76.000. Ik ben parttime ondernemer; ik ben geen ondernemer voor de IB, wel voor de OB. Omzet 2019: 8200. Ik doe mijn boekhouding zelf. Omdat ik er niet helemaal uitkwam, hoe ik de auto het beste kon boeken, ben ik afgelopen donderdag bij 2 accountants/adviseurs naar binnengelopen om hun mening te vragen. De verhalen van beide heren kwamen echter niet geheel overeen. Dat ik voor de auto een keuze kon maken voor niet op de balans maar wel BTW aftrek, was voor mij nieuw. Thuis heb ik bijna het hele weekend besteed aan het zoeken op internet. Ook daar kom ik verschillende verhalen tegen. Mbt 2,7% of 1,5 % ; hier kom ik dus niet uit. Op de site van de belastingdienst staat, dat als je een privé auto zakelijk gebruikt, en je de BTW af wilt trekken, dat je voor privégebruik 1,5 % vd cataloguswaarde moet rekenen: "Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw.". De belastingdienst heeft het hier echter alleen over onderhoud- en gebruikskosten. Geldt er voor de BTW van de aanschaf een ander tarief? 2,7 % kom ik wel tegen op hun site als je de zakelijke auto privé rijdt: "Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm." . Klopt het dat de 1,5 % geldt voor privé auto, die voor de BTW wel zakelijk wordt bestempeld en de 2,7 % (voor de eerste 5 jaar) bij privécorrectie op een zakelijke auto? Dus ja, ik heb inmiddels veel info verzameld en geleerd , maar weet helaas nog niet alles en weet op dit moment ook nog niet wat verstandig is om te doen. (En als ik slim was geweest, had ik direct na aanschaf een sluitende km registratie bijgehouden, dan had ik met de privékilometers rekening kunnen houden en nog een derde (waarschijnlijk gunstiger) keuze gehad.) Ik zet op dit moment alle mogelijkheden in een excell sheet. Maar ik moet hierbij natuurlijk wel van de juiste percentage uitgaan. En belangrijk bij mijn keuze is ook of ik de auto per 1/1/2020 zakelijk mag aanmerken, als ik deze bij de aanschaf als privé aanmerk. En als dit wel mag bij een belangrijke verandering, heb ik nog een vervolgvraag: wat geldt er als mijn auto per 1/3/2020 15 jaar wordt. Kan ik dan de "alleen zakelijk rijden"-verklaring intrekken en de privébijtelling rekenen met 35 % op de dag/marktwaarde? Groeten, Sylvia
  2. Hallo allen, bedankt voor de reacties. Omdat er nog niets onherroepelijks is gebeurd, kan ik nog geheel vrij kiezen. Voor een bedrijfsauto moet je voor de IB/balans een keuze maken en voor de OB/BTW een keuze maken; deze keuzes hoeven niet gelijk te zijn. Voor de OB zal ik de auto in elk geval zakelijk bestempelen, de BTW van aanschaf en kosten vraag ik terug. Normaal mag je echter maar 1 maal kiezen en niet schuiven zoals het je uitkomt. Roel J. geeft aan dat schuiven per 1/1/2020 mag, bij een belangrijke verandering. Ik zal eens gaan rekenen of dit inderdaad voordeliger is. Direct bij aanschaf op de balans is niet echt een optie; doordat de cataloguswaarde vrij hoog is, is de privébijtelling ook hoog. Als ik de auto in 2020 toch ook privé wil voor de Ib, dan trek ik de verklaring in en zorg dat ik meer dan 500 km privé rijd.
  3. Hallo, Ik ben al enige jaren resultaatgenieter en ben wel ondernemer voor de OB, maar niet voor de IB. Begin 2019 heb ik een 2e hands bestelauto gekocht. Ik doe BTW aangifte per jaar, dus ik heb nog tot eind maart om te beslissen of ik deze auto voor de BTW zakelijk of privé heb. De belastingdienst heeft voor deze auto al wel het bestelautotarief verleend. Ik was van plan deze auto privé te houden (dus niet op de balans te zetten) maar wel voor de BTW zakelijk: dus de aanschaf BTW en de BTW van de kosten wel terug te vragen, met correctie voor de BTW voor prive (ik heb geen km administratie bijgehouden en zal dus de forfait van 1,5 % van de cataloguswaarde rekenen. Mijn vraag: mag ik de BTW van de aanschaf terugvragen (ik kan dit op de site van de belastingdienst niet goed terugvinden, heb van een accountant gehoord dat het wel kan)? Nu is eind 2019 mijn andere (zakelijke) bestelbus stuk gegaan en ik zal dus de bestelauto, hierboven beschreven, in 2020 meer gaan gebruiken dan in eerste instantie gedacht. Ik ga deze bestelauto zelfs geheel zakelijk gebruiken en heb per 1/1/20 ook een verklaring van alleen zakelijk gebruik aangevraagd/gekregen (kan dat eigenlijk wel voor een privé auto?). Ik heb voor privéritten nog een andere auto. De belastingdienst geeft aan dat als je minder dan 500 km privé rijdt de auto automatisch zakelijk is. Mag ik de auto per 1/1/2020 op mijn balans zetten (normaal mag je alleen kiezen bij aanschaf of start). Omdat ik nog alle mogelijk keuzes kan maken; er is nog niets opgegeven, hoor ik graag jullie mening en adviezen. Bedankt, Sylvia
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.