Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!
Ik ben het volledig met jullie eens dat de ontwerp- en testfase ontzettend belangrijk en bepalend zijn voor kosten en problemen in latere fases. Grote voorbeelden wat dat betreft zijn voor mij Apple en Dyson, waarbij de producten ontzettend goed ontworpen en geëngineerd zijn en waarbij die aspecten de belangrijkste principes zijn voor het maken van een nieuw product. Natuurlijk zijn dat soort bedrijven van een totaal ander niveau maar die gedachte spreekt mij erg aan.
Aangezien het elektronisch ontwerp naar verwachting, redelijk zal lijken op bestaande ontwerpen, zou het wellicht relatief makkelijk voor een klein electronica bedrijf in Nederland uitgewerkt kunnen worden. Ik ben het met je eens @jessek, dat in Nederland ontwikkelen de voorkeur heeft. Naast de goede punten die jij noemde (europese eisen en certificering), waar ik nog totaal niet aan gedacht had, lijkt het mij prettiger communiceren. Vooral om ontwerpfouten te minimaliseren en uiteindelijk kosten te besparen lijk mij dat verstandig. @Maarten Visser ik heb ook verhalen gelezen van mensen die het zo aanpakken en als het goed gaat is dit de meest voordelige manier. Echter, heb ook juist daar horrorverhalen over gelezen!
De impact van kleine ontwerpfeatures (bijvoorbeeld locaties van knoppen etc) kan grote gevolgen hebben voor de productiekosten. Het circuitontwerp kan/moet vooraf gemaakt worden, maar het PCB ontwerp en het ontwerp van het plastic omhulsel zouden dus eigenlijk in parallel moeten gebeuren. Is dit jullie volgens goed te doen wanneer deze twee elementen door verschillende partijen ontwerpen worden? Zelf ben ik redelijk handig in het ontwerpen van het omhulsel. Laatste tijd heb ik veel geleerd over de aspecten waar je rekening mee moet houden voor latere stappen in het productieprocess (mal type/ontwerp, krimp marges, diktes etc). Ik zou het liefst voor de eerste protoypes daarom zelf het omhulsel ontwerpen en zelf te communiceren met een electral engineer over het ontwerp van de PCB en de implicaties voor het ontwerp van het omhulsel en vice versa. Op deze manier wil ik de eerste prototypes maken om te testen bij mensen en zoveel mogelijk feedback mee te nemen in het vroegste stadium van de verdere ontwikkeling. Daarna met verschillende iteraties van ontwerpen en feedback verzamelen om tot een "uiteindelijk" prototype te komen. Dan dit uiteindelijke prototype laten controleren en eventueel aanpassen door een ervaren ontwerper met connecties voor de productie om zo tot een productie-klaar ontwerp te komen. Ik ben me ervan bewust dat dit een zeer uitdagende aanpak is en risico's met zich meebrengt (dat blijktt er zeer grote veranderingen gemaakt moeten worden in het ontwerp). Is dit wel een realistische aanpak volgens jullie?
Benieuwd naar jullie mening!