Blazer

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Blazer's trofeeën

  1. Dus dan zou je alles daaronder kunnen laten vallen, inclusief de woning, behalve de bestaande onderneming?
  2. Hallo! Een mogelijk wat vreemde eend in de bijt qua onderwerp/aanleiding, maar mijn hoofdvraag is gerelateerd aan ondernemen haha. Situatie: Mijn partner en ik wonen samen. We zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract en zijn derhalve ook nog geen toeslagpartners. Het huurhuis waarin we nu zitten is okee, maar door huurverhogingen over de jaren is de huur intussen echt fors hoger dan de maandlasten die we zouden hebben met een hypotheek en dan zullen we ook nog eens een groter huis hebben! Dan zou je dus gek zijn om te blijven zitten in dat kleinere huurhuis waar het geld eigenlijk wegbloedt. Kortom: kopen it is. Nu doet de volgende situatie zich voor: Het huis samen kopen met onze salarissen is qua onkosten geen enkel probleem, alleen mijn salaris mag helaas nog niet meetellen voor een hypotheek. (Ex-ondernemer en het 2019 jaar waar ze dan naar willen gaan kijken was belabberd door ziekte en andere situaties...) Wel zou mijn schuld bij de DUO uiteraard meetellen die ik heb opgebouwd door ziektes en daardoor vrij fors is. (Er wordt voorzichtig positief gereageerd op gedeeltelijk kwijtschelding, maar veel red tape en bureaucratie.) Mijn partner verdient echter dusdanig voldoende dat de financiering ook enkel op haar salaris te krijgen is. Ironisch is het ergens wel, want zij mag wel het huis alleen kopen; maar als we het samen willen kopen zou het opeens niet kunnen omdat ze niet naar mijn salaris van dit jaar willen kijken. Toch willen we wel graag samen het huis bezitten, mede omdat er een kinderwens is en je dan de boel goed geregeld wil hebben. Stel zij komt te overlijden dan wil je niet in de shit komen. Ook gaan we trouwen óf tenminste een geregistreerd partnerschap aan, dat willen we dan het liefst doen zodra er een kindje op komst is. Maar gezien dit predicament is de situatie dus dat het huis eigenlijk eerst door haar gekocht moet worden en enkel haar bezit is en daarna pas overgaat op een gezamenlijk bezit. Daar komt het stukje ondernemen door de bocht: het idee is dus dat zij de hypotheek enkel aanvraagt op haar naam en het huis op eigen titel koopt, maar als we gaan trouwen/partnerschap willen we dat vervolgens doen in volledige gemeenschap van goederen waardoor het huis toch 50/50 eigendom wordt van ons beiden. Dan is de financiering rond, kunnen we het huis kopen, hebben we lagere maandlasten dan nu (zelfs met de extra verzekeringen en belastingen) en hebben we toch samen het huis in bezit. Win-win. Maar nu komt het: zij heeft ook een onderneming naast haar vaste baan, met een gezonde waarde. Die heeft ze altijd zelf gerund en daarvan vinden we eigenlijk dat dát 100% haar eigendom zou moeten blijven. Nu vroegen wij ons af of dat mogelijk is in volledige gemeenschap van goederen? De rechtsvorm is op dit moment ZZP, maar zou bijvoorbeeld probleemloos omgezet kunnen worden naar een BV. Is dat mogelijk, of zou ik dan op de een of andere manier toch mede-eigenaar worden van die BV of een aandeel of iets dergelijks? Het zou geen ramp zijn hoor, maar als we dat kunnen voorkomen heeft dat de voorkeur. Het huis kopen we linksom of rechtsom eigenlijk gewoon samen, maar dat bedrijf vind ik niet dat ik enig recht op heb en zou wat mij betreft buiten de gemeenschap van goederen/boedelmenging moeten vallen. Kan dat...? Misschien is dit meer een vraag voor een notaris, maar gezien hier vast ondernemers rondlopen die zijn getrouwd of dit eerder hebben gezien - toch hier de vraag. Alvast bedankt!
  3. Hallo allemaal al enkele jaren heb ik problemen met mijn eigen bedrijf op administratief niveau. Ik wil dit eens en voor altijd oplosse en zal misschien boetes moeten betalen. Wil graag advies. In eerste instantie had ik een probleem waarvan ik dacht dat ik het op kon laten lossen door zodra ik in loondienst kan om het te kunnen bekostigen een boekhouder in te huren en dan suppletie indienen. Door omstandigheden is dat allemaal ontploft. Ingekorte versie staat onderaan de post. (Bij TLDR) Volledige verhaal hier. Achtergrond: Ben tijdens studie aan de UvA (zorg/medisch) uit hobby en om bij te verdienen een aantal IT-diensten gaan leveren. Dit liep tijdelijk uit de klauw door één klant die bijzonder veel geld betaalde voor mijn verdiensten, waardoor op een gegeven moment werd verzocht om aangifte als ondernemer te doen i.v.m. €20K omzet. Dit speelt zich af rond 2016 en de eerste aangifte ging prima! In 2017 begin ik langzaamaan kuren te vertonen op medisch vlak. Extreem vermoeid, wat uitval, dat soort gedoe. Het bedrijf komt op een laag pitje te staan en de winst keldert. Ik word enkel zieker, maar voldoe nog aan urencriterium. De administratie OB is op orde en hou ik op orde, maar bij de administratie voor IB begint zich een ramp te voltrekken omdat ik het niet goed meer snap en de regie kwijt ben. Intussen verdien ik zo weinig dat ik geen boekhouder kan bekostigen. Ik maak wel de uren om alles draaiende te houden, maar hou er bijna niets aan over. Ik besluit dat ik er het beste van maak naar eer en geweten, de aangifte zo goed mogelijk invul en zorg dat onder de streep de hoogte van de winst altijd matcht met de groei van saldo + alle priveonttrekingen en het probleem door een boekhouder zal laten oplossen zodra ik in loondienst ga na afstuderen. In 2018/2019 komt alles tot een climax. Ik beland in het ziekenhuis en krijg te horen dat ik heel ernstig ziek ben. Er volgen ingrepen, operaties, kind aan huis bij meerdere afdelingen, paar keer opgenomen, mijn huisarts spreek ik inmiddels aan met de voornaam. En zo voorts. Studie in Amsterdam kan ik even niet voortzetten. Hier begint de stress zich ook op te bouwen want ik moet nog wel dagelijks met het bedrijf bezig zijn. Ik kan daar niet onderuit door lopende zaken, het urencriterium, kan het bedrijf niet stilzetten want dan heb ik al helemaal geen inkomsten meer en heb ivm ZZP'er zijn ook helemaal nergens recht op vanuit UWV, gemeente of wat dan ook. Ik leen heel veel geld van mijn vriendin. Als student in de 20 niet gedacht aan (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid verzekeringen, je waant je onsterfelijk. Mijn administratie is een ramp, maar ik blijf het volhouden en mijn best doen om alles zo goed als mogelijk in te vullen. Nog met het idee dat ik ga afstuderen, dan in loondienst en dan kan ik alles rechtzetten met de belastingdienst en onder mijn bedrijf uit. Ik voel me eigenlijk gevangen in mijn ondernemerschap, there's no way out. Het werk zelf vind ik wel heel leuk, maar ik kan het niet meer opbrengen om ermee door te gaan en zwoeg mezelf er nu doorheen terwijl ik verdrink in de stress. Naar de buitenwereld presenteer ik me als zo normaal mogelijk, wil niemand opzadelen met mijn gedonder behalve een paar lotgenoten met dezelfde ziekte waarvan eentje mij hiernaartoe heeft doorverwezen. Maar en nu komt de in mijn geest grootste catastrofe waardoor ik geen oog meer dicht doe en wat ook mijn ziekteherstel in de weg staat vanwege extreme stressniveaus. In 2020 overlijden mijn ouders en broer. Dit was op zichzelf al enorm ***, alleen omdat ik zelf ook al ziek en vermoeid was had ik het even écht niet meer en zat ik in een heel donker plekje. Nu wil het zo dat ik samen met familie bezig was om de administratie en belasting van een van mijn ouders op orde te brengen voor de laaste aangifte IB en vervolgens erfbelasting. We krijgen bericht van de belastingdienst dat het allemaal akkoord is. Dus ik haal eind 2020 de hele belastingmap door de digitale shredder. (Een tool om bestanden veilig en permanent te wissen. die gebruik ik vanwege de AVG.) Paar weken later kom ik er achter dat ik niet de map van mijn ouder door de shredder heb gehaald maar die van mezelf. Stressexplosie volgt. Geen probleem! Ik heb een back-up. Versleuteld in de cloud. Deze back-up krijg ik niet uitgepakt, er blijft een melding ontstaan dat het volume corrupt moet zijn geraakt of dat de ontsleutelsleutel niet klopt. De ontsleutelsleutel klopt dus dan blijft er maar 1 optie over. Ik heb er nog een intussen ook overleden kennis naar laten kijken en hij komt tot zelfde conclusie. Geen probleem! Ik heb nog een back-up: Time Machine. Nee. Eind 2020 is de upgrade van Catalina naar Big Sur uitgevoerd en dit vereist dat de back-up geheel opnieuw opgebouwd zou worden. Ik wist toen nog niet dat mijn eigen belastingmap weg was, dus heb daar akkoord voor gegeven. Ik heb dus geen back-up. Ik ben alles kwijt. Mijn gehele administratie is weg. Alle OB, alle IB, alle facturen, alle excelsheets. Alles!! Ik kon wel janken en heb dat ook gedaan. Nog meer stress. Nog meer problemen in plaats van minder. Wat een bende. Ik moet door dus begin wel met kijken wat ik nog wel terug kan halen. Ik heb het voor 2019, 2020 en 2021 handmatig heel ver kunnen herstellen. Bankafschriften zijn er. M'n OB heb ik opnieuw opgebouwd via banktransacties. Ik moet alleen een aantal facturen terug zien te halen. Maar alles van daarvoor is gewoon weg en kan ik niet meer opbouwen mede omdat ik er de energie niet voor heb, waaronder de administratie voor die geschifte EU-MOSS regeling. Maar ik denk wel dat daar de balansrekeningen niet helemaal op klopten. Onder de streep heb ik nooit te weinig belasting betaalt. Dat weet ik echt zeker. Maar de aangifte zal boekhoudkundig gezien niet 100% accuraat zijn ingevuld denk ik. Maar dat kan ik nu niet meer herstellen. En ik ben ik verplicht alles over de afgelopen 7 jaar bewaren. Daar voldoe ik niet aan want dat is weg. Misschien heb ik alles juist wél goed ingevuld, maar omdat ik het niet snap weet ik dat niet zeker en ik kan het bij controle niet bewijzen op jaarafschrift van de bank na. Mijn vraag aan jullie allemaal is wat moet ik nu in vredesnaam doen? Ik ga kapot door de stress gecombineerd met het ziek zijn. Ik verwacht elk moment een deurbel die afgaat of een brief op de mat die zegt dat ik een boekencontrole krijg die ik niet kan overhandigen en zo'n hoge boete krijg dat ik mezelf meteen failliet kan laten verklaren, een strafblaf krijg en me dit jaren blijft achtervolgen als ik het al overleef. Ik krijg dit niet zelf opgelost, maar heb nu ook het geld niet liggen om dit uit handen te geven. Wat kan ik doen? Mijn idee om dit op te lossen is intussen denk ik tot op een basisniveau teruggebracht: ik ben te ziek voor dit gedoe, maar heb het aan mezelf te danken. Ik heb het in het begin verprutst door het zelf te doen in plaats van een boekhouder te nemen. Ik wist niet wat het inhield om aangifte te doen als ondernemer en dat bijt me nu in mijn achterste. En door de onvoorziene omstandigheid van het ernstig ziek worden en meerdere dierbaren te verliezen ben ik te ver gegaan en heb ik een enorm domme fout begaan en de back-ups die ik dacht te hebben leveren niets op. Hier zal ik vast gestraft voor moeten worden. De stress is me teveel, ik moet hier vanaf. Direct. Het maakt me niet meer uit wat ze me voor straf willen geven, want ik kan het toch niet voorkomen. Dus ik denk dat ik een brief moet sturen aan de belastingdienst, uitleg wat er is gebeurt en dan maar een oordeel afwachten. Ik kan gokken dat ik geen controle krijg en het bedrijf zo opheffen maar dat is een flinke gok. Mijn plan is: () Brief schrijven aan de belastingdienst en ik de hele situatie uitleg, aangeef dat de administratie van voor 2019 geheel verloren is gegaan, niet meer opgebouwd lijkt te kunnen worden mede omdat ik het niet aankan en dat die van 2019 tot en met 2021 niet geheel op orde is. () Aangeven bij de belastingdienst dat ik van plan ben om een boekhouder in te huren om 2019 tot en met 2021 geheel te controleren en opnieuw op te bouwen en dan zo nodig suppletie in te dienen, maar dat ik dit waarschijnlijk pas ergens in 2022 kan bekostigen. En dan enkel als mijn ziekte het toestaat om een betaalde baan te vinden die voldoende betaald om dit te kunnen dokken. Ik heb vorige maand wel succesvol mijn studie afgerond en heb mijn diploma. Dankzij corona wil ik haast zeggen want door het thuis mogen doen van de studie heb ik het goed kunnen afronden. Een zesje maar daar doen we het mee, geslaagd is geslaagd. () Vragen of als ze mij een straf gaan geven, zij dit a.u.b. zo snel mogelijk kunnen doen zodat ik niet meer in angst en stress hoef te leven over dit hele gebeuren maar weet waar ik aantoeben en hoe groot mijn probleem met hen gaat zijn. Ik had nooit ZZP-er moeten worden, het is een enorme fout geweest, het is helemaal misgelopen. Ik pak m'n straf wel, zodat ik door kan met m'n leven en voor zover dit mogelijk is kan leren leven met mijn mogelijk dodelijke ziekte. Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen, of er regelingen zijn en wat voor zware straf ik kan gaan verwachten? Moet ik de gevangenis in of zal dit bij een geldboete blijven? En als het een geldboete is, hoeveel duizenden euro's moet je dan op rekenen bij een bedrijf met gemiddeld minder dan ongeveer €10.000-€15.000 omzet en in 2019 en 2020 zelfs minder dan €5000 omzet i.v.m. corona en ziekte? Op gekke wijze nog wel voldaan aan urencriterium. TLDR: Heel ziek geworden en veel problemen. Na 3 sterfgevallen per abuis mijn eigen administratie vernietigd in plaats van die van een van mijn overleden ouders. Bij ontdekking hiervan dacht ik veilig te zitten omdat ik redundante back-ups dacht te hebben maar een was corrupt en de ander was overschreven bij een OS-upgrade. Administratie is NIET op orde vanwege ziekte en het niet begrijpen ervan, maar geen geld hebben voor boekhouder. Heb administratie 2019 en 2020 erg ver terug kunnen opbouwen en ben van plan om in 2022 boekhouder in te huren zodra ik dit kan bekostigen, zodat die het kan oplossen en opnieuw kan indienen bij de belastingdienst. Maar dan heb ik zowiezo mijn administratie van vóór 2019 niet meer en ik denk dat sommige aangiften daar misschien wel ook niet helemaal klopte. Onder de streep zal ik nooit te weinig en eerder teveel belasting betaalt hebben maar het is denk ik boekhoudkundig waarschijnlijk niet 100% correct ingevuld zal zijn en dan met name de balansrekening zal ik weleens niet helemaal goed hebben ingevuld. Ik kan niet tegen de stress en angst dat de belastingdienst nu opeens onaangekondigd een controle zal doen waarbij er zoveel fouten zijn, dus ben plan de belastingdienst te informeren dat ik alles dus kwijt ben geraakt maar wel van plan ben om zodra ik dit kan betalen een boekhouder in te huren en suppletie in te dienen over de jaren die ik handmatig heb terug opgebouwd. Wil graag weten of jullie nog tips hebben en of ze mij naar de gevangenis gaan sturen of hoeveel duizend euro boete ik kan gaan verwachten zodra ik dit opbiecht bij de belastingdienst. Ik ben medisch gezien echt niet in orde en kan deze stress er niet meer bijhebben. Ik kan het niet oplossen, dus wil mijn straf pakken en dan van de hele eigen zaak af en dan door met mijn leven. Ik hoop niet dat er een gevangenisstraf opstaat omdat dit qua ziekte echt niet goed zou zijn. Heel veel bedankt voor alle tips over hoe ik dit het best kan aanpakken of oplossen.
  4. Kloptnm de deadline is niet fijn. Het probleem was dat ik zaken nodig had vanuit de definitieve aanslag 2019 maar die heb ik nog niet gekregen. Uiteindelijk eind augustus besloten het dan toch maar in te leveren en dingen "gokken", zoals ongebruikte pga. Alleen liep ik dus bij het invullen, wat ik koek&ei had geacht, tegen allerhande problemen op zodra de balansrekening ingevuld moest worden. Ik snap die elke keer weer niet. Op papier komt alles uit zelfs met saldo van bankrekeningen maar dan moet ik dat ding invullen en klopt er opeens geen ene tierelier meer van. Ik zorg er dan voor dat onder de streep de winst klopt zodat ik niet te weinig belasting betaal en soms zelfs teveel maar het hoort niet. Hoe het ook is, ik heb een veel groter probleem waar dit allemaal uit voortvloeit en waar ik zo direct over zal posten en hopelijk wat advies voor kan krijgen. Bedankt voor de reacties en ik hoop voor de toekomstige generatie ook dat de belasting heel veel makkelijker wordt gemaakt want dit is zó complex.
  5. Excuses voor het laatste gedeelte van bovenstaande post. Kreeg er een berichtje over en die had gelijk, het is niet netjes om zomaar frustraties te uiten in een topic waar de mensen erg behulpzaam zijn en proberen te helpen. Mijn frustratie was niet aan jullie gericht. De reden voor de frustratie heeft eigenlijk weinig met de administratie te maken, maar daarover snel een nieuw topic met een andere hulpvraag. Mijn dank gaat uit naar DeWit83 en Cosara!
  6. Dat wat hierboven had beschreven klopte volgens mij ook niet helemaal, dus wilde het even opnieuw nalopen allemaal en er nog eens goed voor gaan zitten wat ik precies gedaan heb en dat nu goed invullen. Ook al maakt het onder de streep zo te zien precies €0 verschil. Maar nu kan ik opeens geen enkele waardes "begin boekjaar" meer invullen bij activa en passiva, enkel "einde boekjaar" is nog een optie. Geen idee hoe dat dan kan. Ook na uit- en weer inloggen en een andere browser is simpelweg enkel "einde boekjaar" een mogelijkheid. Zo vaag. Gezien de eindberekening lijkt te kloppen, dien ik het maar in en dan suppletie indienen mocht het uiteindelijk niet blijken te kloppen. En dan maar een boekhouder inhuren al heb ik het geld er niet voor en het hele zaakje maar opheffen. Dan is alles in orde en ben ik van het ZZP-schap af. De administratie bij de belastingdienst is zo extreem complex ingericht en levert zoveel stress op elke keer weer: daar heb ik niet nog langer zin in.
  7. Jaaaaa misschien is dat het, dan heb ik het per ongeluk opgeteld bij de inkomsten voor 2020 én 2019. Ik heb het nu aangepast maar weet niet of ik het goed heb gedaan: 1.) €750 afhalen van de resultaten uit diensten, want die waren in 2019 al opgevoerd als vordering/vermogen 2.) Bij "Waardeverandering van vorderingen" heb ik -€750 ingevuld, want het is nu betaald dus de vordering is weg 3.) Bij "Activa" heb ik vervolgens de "Vorderingen" op €750 gezet begin boekjaar en €0 einde boekjaar. 4.) Vervolgens bij de Passiva bij het ondernemingsvermogen "begin boekjaar" het weer opgeteld, want daar had ik het eerder weggehaald Succes! De Winst-en-verliesrekening + balansrekening én de Fiscalewinstberekening komen nu geheel overeen inclusief de vorderingen. Wel is de winst met €750 verminderd, maar dat klopt denk ik: want daar was al belasting over betaald in 2019.
  8. Exact mijn gedachte maar dan komt de berekening qua winst & verlies dus niet uit en wijkt af van a.) mijn berekening op basis van alle uitgevoerde transacties, b.) het daadwerkelijke eindsaldo en daarmee de Fiscale winstberekening. Ik snap niet hoe dat kan. Alle transacties IN + Alle transacties UIT, uiteraard incl. verrekeningen BTW en priveinleg/opname, komen in Excel uit. Maar de balansrekening klopt niet. Moet ik die €750 niet als "Inkomsten uit diensten" mee tellen voor 2020 of iets dergelijks? Maar dan komt het volgens mij ook niet uit. Ik begrijp gewoon niet waar het misgaat. Na alles verrekend te hebben komt alles op een paar euro na vanwege afrondingen helemaal uit. Maar zodra ik die €750 invul op de balansrekening gaat het helemaal mis. Maar gezien alle transacties én het eindsaldo van mijn liquide middelen exact overeenkomen, lijkt de Fiscalewinstberekening dus de juiste te zijn. Maar de balansrekening klopt niet, omdat er "iets" met die €750 gedaan moet worden dat kennelijk het saldo op de een of andere manier beïnvloedt.
  9. Hallo! Bij mijn aangifte voor 2019 (ZZP) waren er op 30 december een drietal facturen uitgeschreven met een waarde van €750. Die waren natuurlijk nog niet betaald omdat het betaalverkeer dan plat ligt, zodoende meende ik dit op de balans naar te zetten bij "vorderingen op handelsdebiteuren". De facturen zijn in de eerste week van januari voldaan door de afnemers. Nu heb ik de aangifte van 2020. Alles in mijn berekeningen qua in- en uitgaven komt vrijwel tot in de puntjes uit, op wat kleine "winsten" na vanwege afrondingen bij alle aangiftes en wat discrepanties met wisselkoersen die bij OB anders zijn dan IB. (Blijkbaar in mijn voordeel dit jaar.) Maar nu gaat het op de balansrekening mis. Wanneer ik daar invul dat aan het begin van het boekjaar het saldo €750 was voor "vorderingen op handelsdebiteuren" en aan het einde van het jaar €0, dan ontstaat er opeens een probleem van €750. Ik snap niet wat ik in 2019 fout heb gedaan of nu in 2020 verkeerd doe. Alles komt tot in de puntjes uit, tot ik op dit punt aan kom in de balansrekening, want dan wijkt de winstrekening af van de Fiscalewinstberekening. Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt die weet van "Ja, dan heb je waarschijnlijk bij X iets fout gedaan of je vergeet even Y"? Ik snap niet hoe alles uit kan komen administratief gezien. M'n IN + UIT met priveonttrekkingen en priveinbreng zijn in Excel perfect in balans, de transacties komen uit, het eindsaldo komt uit. Alles klopt. Maar m'n winstberekening gaat mis. Als ik deze post weglaat uit de Winst- en verliesrekening, het veld voor handelsdebiteuren leeg laten dus, dan komt de berekening wel geheel overeen. Maar dat lijkt me niet de bedoeling, ik moet denk ik toch echt aan het begin van het boekjaar die €750 hebben staan omdat dat het eindsaldo was in 2019. Dank u
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.