vkvkvk

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Gent, België

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    drankautomaten of dranken leveren

vkvkvk's trofeeën

  1. De automaten zouden allemaal in Gent staan. Het bijvullen zal me voor 2 automaten (hoogstens) 1 uur per week kosten. Als ik er een stuk of 10 heb, heb ik voor een 5-tal uur per week gerekend. De opstart zal wel wat moeizamer verlopen en de administratieve kant komt er ook bij kijken. Het mooie aan het concept is dat ik 24/7 overzicht heb over de inhoud van de automaten en dus zo exact weet wanneer welke drank bij welke automaten moet bijgevuld worden en niet nodeloos over en weer loop met blikken die niet nodig zijn. Ik schat dat het stockbeheer, papierwerk, bijvullen, bestellen, ... ongeveer 2 dagen per week zal in beslag nemen. Ik zou het eerst een jaartje allemaal zelf doen, wat prima is want ik ben momenteel nog student en heb toch tijd over. Na een jaartje aan de slag te zijn (en inmiddels geïnvesteerd te hebben in meerdere automaten) zou ik een jobstudent in dienst nemen voor 1 dag (max, waarschijnlijk moet het bijvullen wel lukken op 5u met de wagen) per week. Dan blijft enkel het papierwerk en stockbeheer over want de dranken worden geleverd door de leverancier. Voor het papierwerk en stockbeheer reken ik 1 dag per week. Dat zal natuurlijk niet 1 dag per week aan een stuk zijn, want er zullen altijd onverwachtse problemen opduiken, ofwel met de machines, ofwel de leveringen, of nog iets volledig anders, maar ik denk wel dat het moet lukken met 1 à 2 uur per dag er mee bezig te zijn. 1 à 2 uur per dag bovenop een (tegen dan, momenteel 2 dagen per week + student) fulltime job is overigens ook niet niets vind ik, maar ik ben gemotiveerd genoeg om er werk van te maken.
  2. Dat klopt, daarom zou ik elke automaat apart verzekeren. Elke Belg ouder dan 12 heeft een e-id, en de id-readers kunnen apart aangekocht worden en op de automaten geplaatst worden. De prijs van zo'n id-reader valt zeer goed mee, het komt op zo'n €150/stuk. Ja dit mag sowieso, het id wordt dan enkel gevraagd indien er een selectie wordt gemaakt van een alcoholisch drankje. Ja, dat kunnen ze inderdaad. maar dan moeten zo ook direct weer rekening houden met voorraadbeheer, onderhoud, service, bijvullen van de automaten. Ik zou dit allemaal op mij nemen en zo hebben zij daar geen last van maar verdienen ze er toch een mooi centje aan. Als ik start met 2 automaten en over een periode van 5 jaar tijd uitgroei tot 12 automaten hebben ze (indien ze allemaal bij upkot staan bijvoorbeeld) in 5 jaar tijd een cummulatieve som van €74800 verzameld. Dit lijkt mij wel een zeer mooi bedrag om er als onderneming zelf niets voor te hoeven doen. Heb je ideeën om dit aspect van mijn concept beter aan te kaarten? Lijkt het jou beter om een vast percentage van de winst af te geven in plaats van een vast bedrag per automaat?
  3. De leeftijd wordt gecontroleerd door een id-reader die geïnstalleerd zal worden op de automaat. De break even omzet werd bepaald door het invullen van het financiële luik van de Business Model Canvas. Ja! De automaten zullen verzekerd worden tegen schade. Bedankt voor je antwoord op mijn vraag! Die investering krijgen zou normaal gezien geen probleem mogen zijn. Er is een programma genaamd starter+ waarvoor ook student ondernemers in aanmerking komen en daardoor kunnen ze onder andere voordelig lenen. De installatiekosten zullen op mij terechtkomen, dit is meegerekend. Ik heb ook rekening gehouden met het onderhoud en de servicekosten van de automaten. De automaten zal ik de eerste jaren zelf bijvullen en op termijn iemand in dienst nemen zodat ik me daar niet meer mee bezig hoef te houden en het een soort van passief inkomen wordt. Inderdaad. Daarom zou ik de automaten in grote studentencomplexen plaatsen. Dan is nog altijd makkelijker om gewoon even naar beneden te gaan en een drankje uit de automaat te halen, niet? Voor de duidelijkheid: Het is niet de bedoeling om deze zaak te laten uitgroeien en hier mijn hoofdinkomen van te maken. Ik dacht gewoon dat ik na het afbetalingen iemand in dienst kon nemen om de automaten bij te vullen en dat ik zo op termijn een beetje passief inkomen creëer. Het lijkt me ook handig omdat ik volgend jaar begin te werken en het huis uit ga, dan kan ik relatief veel dingen in mijn kosten van het bedrijf steken.
  4. De vennootschap strijkt winst op en wordt belast op deze winst. Maar ik als persoon wordt toch apart betaald door de vennootschap? Ik kan mezelf toch een loon uitkeren als het bedrijf winstgevend is of heb ik dat mis op?
  5. De supermarkten sluiten ten laatste om 20h in Gent. Vanaf dan zijn er enkel nachtwinkels open en vaak zijn deze winkels duurder dan de dranken die geserveerd worden in de automaat. Dan kan je gewoon evengoed even naar beneden gaan en snel iets uit de automaat halen, denk ik dan. Niet?
  6. Ik heb mijn berekeningen gemaakt voor 6 automaten. Ik had inderdaad een foutje in de berekening. Financiering: €30000 Totale Jaarlijkse terugbetalingen: €10300 investeringen jaar 1: €29061 Afschrijvingstabel jaar 1: €6070 Oprichtingskosten: €679 Vaste kosten: €13848 De vaste kosten liggen zeer laag omdat: Het zeer voordelig is om te ondernemen als student in België. Transportkosten ook niet van toepassing zijn. Ik mezelf slechts €1000 per maand uitkeer. Doodpuntomzet: €31585 Doodpuntomzet per dag: €87 (= €14.6 per automaat) Verwachte omzet: €39965 Ik zal de volledige berekening hier niet plaatsen, maar als jullie iets zien wat niet naar jullie verwachtingen ligt, hoor ik het graag!
  7. Dag Hans Bedankt! De automaat zal binnen en op priveterrein komen te staan, ik heb dus geen stedenbouwkundige vergunning nodig. Aangezien er alcohol verkocht zal worden in de automaten zal ik wel een handelaarsvergunning voor alcohol moeten krijgen maar dat zou geen probleem mogen zijn. Bedankt voor de feedback!
  8. Dag iedereen Ik ben Victor, een student Toegepaste Informatica in Gent, België. Alhoewel ik nog student ben begint het toch te kriebelen om al te beginnen met een kleine onderneming. Ik merkte de afgelopen jaren op dat studenten steeds meer afspreken op iemands kot (studentenkamer in het Vlaams) vooraleer ze op café gaan. Het gebeurd dan ook zeer vaak dat er een tekort is aan drank voor ze effectief willen vertrekken naar de uitgaansbuurt en dan trekken ze vaak naar de nachtwinkel. Ik zat dus te denken dat het zeer rendabel kan zijn om een drankautomaat te plaatsen (er mag alcohol verkocht worden in automaten in België indien deze uitgerust is met een id-reader) in gebouwen waar meer dan 100 studenten verblijven, ik kan namelijk grote marges nemen aangezien de enige concurrenten na 20h nachtwinkels zijn en deze prijzen ook zeer hoog liggen. Het aanbod zou redelijk beperkt blijven, ik zou me vooral focussen op bier, enkele andere frisdranken, water en tonic (als mixer zal dit wel veel gekocht worden). Ik zou sowieso werken met een cashless betaalsysteem, zo heb ik de zorgen van het bijvullen van kleingeld niet en kan ik makkelijker bedragen als €2.10 vragen. Ik heb reeds een financieel plan opgesteld en indien ik de machines, betaalterminals, id readers en initiële stock aankoop heb ik een investering van €30 000 nodig. Aangezien ik redelijk grote marges kan nemen kan ik deze afbetalen na 3 jaar en nog steeds rendabel zijn. Ik kom uit op een doodpuntomzet van €32445 in jaar 1 en €20884 in jaar 2. Dit is zeer haalbaal aangezien deze verspreid zouden worden over 6 automaten en dit neerkomt op de verkoop van 7 tot 12 blikjes per automaat per dag (afhankelijk van wat er gekocht wordt). In gebouwen van meer dan 100 studenten lijkt me dit peanuts. Mijn berekende jaarlijkse omzet is €39884. Het is een zeer simpel concept in een verzadigde markt, dat besef ik zelf ook, maar ik heb in België nog nergens zulke automaten gezien in studentengebouwen en ik denk dat het zeer winstgevend kan zijn. Nu kom ik eindelijk bij mijn vraag: wat met de eigenaars van die gebouwen. De eigenaars zullen de stroom betalen dus hebben er op zich niet echt veel aan om die automaat via mij te plaatsen. Ik zou wel de volledige service voorzien: van plaatsing tot bijvullen tot herstelling,... Dit alleen is natuurlijk nog steeds niet genoeg om de eigenaars te overhalen. Ik vraag me dus af of ik beter werk met een forfaitair bedrag (als huur voor de automaatplaats dan zogezegd) of een deel van de winsten. Ik denk dat als het gaat om een deel van de winsten dat dit voor de eigenaren minder interessant zal zijn aangezien dit om een zeer klein bedrag zal gaan ten opzichte van de maandelijkse inkomsten die zulke bedrijven krijgen. Als ik werk met een forfaitair bedrag werk loop ik dan weer het risico dat ik in de kalmere maanden (examenperiodes, geen studenten op kot tijdens juli, augustus en september bijvoorbeeld) verlieslatend word. Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Zien jullie gaten in mijn redenering? Zien jullie betere alternatieven voor de compensatie van de eigenaars? Vinden jullie dit een goed idee of denken jullie dat de kans op slagen te laag is in deze markt? Alle kritiek en aanvullingen zijn welkom. Shoot!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.