Ga naar inhoud

zetzetpee

Junior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Ik heb een brief van de belastingdienst dat ik wel ondernemer ben voor de OB maar niet voor de IB en zodoende (nog) geen winstaangever ben. Te weinig omzet denk ik.
  2. Bedankt voor je antwoord. Ik doe nog geen winstaangiftes. Dus het gaat om resultaat overige werkzaamheden in een particuliere aangifte (ondanks kvk registratie). Dus daarom heb ik met balans etc. nog niet te maken.
  3. Omzetbelasting aangifte is me duidelijk. Ik begrijp het voor de inkomstenbelasting nog niet helemaal. Bedoel je met verwerken in de boekhouding in dit geval aangifte IB 2024 of toch IB 2025? Bedankt voor je tijd.
  4. 30 december een aantal ICT dingen gekocht bij online winkel. Afgerekend, afgeschreven etc. alleen vandaag nog even ophalen bij de vestiging. De winkel had dus in 2024 mijn geld op de rekening en het was van mijn rekening af. De factuur staat nu op de afhaaldatum van 04-01-2025. Er werd aangegeven dat dat altijd zo gaat tenzij thuisbezorgd dan was de factuurdatum wel 30-12-2024 geweest. Voor de omzetbelasting kijkt de belastingdienst naar de factuurdatum en zou ik dus de btw pas over Q1 2025 terug kunnen vragen. Eens? Hoe zit dat met de inkomstenbelasting? Ik ben nog geen winstaangever dus gaat om aftrekbare kosten resultaat genieter. Mag ik de kosten dan wel meenemen over 2024? Of moet het stroken met de omzet belasting en dus voor 2025 mee nemen als aftrekbare kosten? Bij voorbaat dank!
  5. Hallo mede ondernemers, Ik ben opzoek naar een platform of tussenpartij in NL die zorg kan dragen voor de belastingafdracht in Amerika. Zodat ik mij alleen om de Nederlandse belastingafdracht en zaken hoeft te bekommeren. Gaat om digitaal / multimedia diensten. Heeft iemand een idee? Heb Fiverr, 99designs, Upwork en Etsy al overwogen, maar volgens mij zijn ook die niet volledig NL. Iemand een tip? Bij voorbaat dank!
  6. Hoi mede ondernemers, Ik ben ZZP'er, maar (nog) niet voor de inkomstenbelasting. Ik doe alleen de BTW aangiftes. Ik heb nog nooit kosten doorbelast aan een opdrachtgever. Nu wil het geval dat ik een proefdruk wil bestellen, van het drukwerk dat ik in opdracht heb gemaakt. Ik wil die proefdruk eerst zelf inzien, wat post-its toevoegen met eventueel wat revisies en vervolgens de proefdruk doorsturen naar de opdrachtgever. Oftewel de factuur van de proefdruk komt op naam van mijn eenmanszaak. Ik mag de kosten daarvan declareren bij de opdrachtgever. Ik heb gelezen dat ik dan de kosten van de proefdruk zonder BTW op mijn eigen factuur kan zetten. En er bij het totaalbedrag (mijn diensten + kosten proefdruk) 21% BTW (de BTW die ik reken voor mijn diensten) over reken. Dus over het geheel. Met een kopie van de proefdruk factuur in de bijlage. Maar het gaat in dit geval alleen om voorschieten van een bedrag. (Het later betalen of op rekening van de opdrachtgever zetten voor latere betaling brengt kosten met zich mee vandaar). Is het (denken jullie) ook mogelijk om 1 aparte factuur puur voor de onkosten(met als bijlage de originele factuur gericht aan mij van de proefdruk) te maken voor onkosten? Voor mijn gevoel houd ik het dan overzichtelijker. Dus 1 losse factuur voor het doorbelasten/voorschieten van onkosten en 1 losse factuur voor mijn andere diensten? Hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en bedankt voor het mee denken.
  7. Nee ik vraag het echt met oog op de Belastingdienst. Dat met de opdrachtgever is wel goed afgestemd. Zij willen alleen aantal uren over die maanden voor taak a, b of c weten.
  8. Bedankt voor je snelle response! Oke dus de t/m mag ik dan wel gebruiken? Hoeft de Belastingdienst in een tijdvak van 10 dagen niet per sé de werkelijke dagen te weten?
  9. Hallo mede ondernemers, Ik heb een opdrachtgever waar ik meerdere werkzaamheden heb. Laten we ze voor het gemak taak A, taak B en taak C noemen. Over een maand gezien zou de factuur er zo uit kunnen zien: 01-09-2023 Taak A 02-09-2023 Taak B 03-09-2023 Taak A 03-09-2023 Taak B 03-09-2023 Taak C 10-09-2023 Taak B 11-09-2023 Taak B 20-09-2023 Taak C Maar ik merk dat ik dan soms op 2 pagina's kom voor een factuur en vind dat zelf niet overzichtelijk voor de opdrachtgever. Daarom vroeg ik mij af of ik op de factuur ook tot en met data kan zetten? Dan zou bovenstaande er zo uitzien: 01-09-2023 t/m 03-09-2023: Taak A 02-09-2023 t/m 11-09-2023: Taak B 03-09-2023 t/m 20-09-2023: Taak C Maar officieel heb ik niet al die dagen (t/m) over die taken gedaan.... Of zou ook alleen de laatste dag dat je aan een taak hebt gewerkt op de factuur mogen staan? Ik kreeg van de Belastingtelefoon hier geen duidelijk antwoord op en hoor graag hoe jullie dit verwerken op een factuur. Bij voorbaat dank!

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.