RW_software

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Man

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Emmen
  • Branche
    ICT/ automatisering

RW_software's trofeeën

  1. Helder verhaal, dank daarvoor. Ik heb mijn (toekomstige hopelijk) boekhouder gevraagd om z.s.m. een balans op te maken voor de onderbouwing. Als nu toch uiteindelijk de fiscus niet akkoord is met de waardering (dus te laag), welke partij krijgt er dan vervolgens de repercussies daarvan?
  2. Dit is met een derde partij. Zowel ik als de vertrekkende partner zijn het er over eens dat hij niet meer dan 1 cent per aantal hoeft te ontvangen van mij. Mijn "angst" is echter dat de belastingdienst het hier wellicht niet mee eens is en dat ik later een naheffing ontvang o.i.d. Inmiddels heb ik begrepen dat onze waardering door een accountant goedgekeurd zal moeten worden op basis van de balans op dat moment. Ook de notaris gaat dit controleren? Dit is ook min of meer dubbel werk, aangezien begin komend jaar sowieso de jaarrekening moet worden opgemaakt. Het is inderdaad de bedoeling om winst te maken, alleen vertrekt met de partner ook minimaal 2/3e van de omzet van afgelopen anderhalf jaar. De resterende omzet is niet of nauwelijks voldoende om mijn gebruikelijk loon van te betalen, afhankelijk of ik onze kantoorhuur en werknemer aanhoud of niet. Daaarnaast zal er (voor VPB) hooguit 20k werkkapitaal zijn eind dit jaar, die ik hard nodig ga hebben om komend halfjaar te overleven en enigszins te kunnen investeren. De waarde is dus niet 0. De aandelen gaan van zijn holding naar mijn holding. Stel dat zijn aandelen totaal op 10k worden gewaardeerd: als ik het goed begrijp dat is hij over die inkomsten in zijn holding geen belasting verschuldigd vanwege de deelsnemingsvrijstelling. Als mijn holding hem daarna weer 10k factureert, hebben we dan gewoon geld rondgepompt maar wel aan de "geen fictieve waardering op 1 euro" regel voldaan? Nog een vraag: wij hebben beide steeds een managementvergoeding gefactureerd van uit onze holdings naar de werkmij voor fulltime werk. Kan mijn partner claimen dat zijn holding enige (auteurs)rechten heeft op het intellectueel eigendom dat is ontstaan door de werkzaamheden voor de werkmij, nadat hij zijn aandelen heeft overgedragen? Allen hartelijk dank voor de antwoorden.
  3. Goedemiddag allen, De holding van mij en de holding van mijn zakenpartner hebben elk 50% aandelen van de werkmij, opgericht begin 2022. Hij wil uit het bedrijf per 1-12-2023. Allemaal op stel en sprong. Het bedrijf heeft begin 2022 een koopovereenkomst voor intellectueel eigendom (software) van 500k gesloten, dit IE is daarmee aan ons overgedragen met als opschortende voorwaarde dat de BV alles afbetaald. De BV mag deze software exclusief verder ontwikkelen en exploiteren. Hier is nog niet op afgelost, maar er moet wel geld opzij worden gezet om dit te gaan doen. Is dit dan een schuld op de balans, of staat het verkregen IE daar exact tegenover? We hebben een verlengd boekjaar tot eind dit jaar. Aan het einde van het jaar blijft er waarschijnlijk 25k als resultaat over. Is het hebben van deze verplichting tot afbetalen van 500k een zeer negatief resultaat, waardoor er geen VPB hoeft te worden betaald, of is dit pas als er feitelijk geld ter aflossing (als kosten) wordt betaald? Naast de 25k en wat bureau’s zit er niks in het bedrijf, behalve deze koopovereenkomst en een matige omzet van ca. 2500 / maand aan abonnementen. Er werden ook veel uren gemaakt (ca 12k/maand), maar dit stopt grotendeels als de partner vertrekt. Hij was voor start van het bedrijf al de contactpersoon en blijft dat ook. Hij neemt deze klanten dus mee. Deze klanten/uren hebben niks met het aangekochte IE te maken. Is het gelet op het bovenstaande redelijk om de aandelen op de oorspronkelijke waarde (0,01) te waarderen, gezien de enorme schuld / betaalverplichting die de BV heeft? Vanaf 2025 moet er verplicht afgelost gaan worden, ongeacht het resultaat van het bedrijf. Kan daarvoor geld als reservering worden weggeboekt? Alvast hartelijk dank voor het wijzen in de goede richting!
  4. Privégebruik is hobby, maar de 66% is professioneel gebruik, d.w.z. inkopen en opknappen van klassieke wagens met als doel er een (bescheiden) winstmarge mee te behalen. De garage stel ik dan ter beschikking van de holding. Maar kan ik zakelijk goederen aanschaffen voor dit doeleinde en die los (stelling) of vast (hefbrug) plaatsen in die garage? De terbeschikkingstellingsvrijstelling is er op gericht, als ik het goed lees, om privégoederen zakelijk ter gebruiken. Echter, in dit geval zou ik de goederen juist zakelijk willen aanschaffen.
  5. Goedemiddag, Ik heb een holding en daaronder een werkmaatschappij. De werkmaatschappij levert enkel software. Dit doe ik met nog iemand samen. Voor mijzelf wil ik echter voorzichtig wat activiteiten ontplooien wat betreft inkoop en reparatie/restauratie van auto's. Hier besteed ik waarschijnlijk 8 uur per week aan. Ik wil bijvoorbeeld een palletstelling (voor onderdelen) en een hefbrug aanschaffen. Deze komen in mijn garage, dus thuis. Hier is ook de holding gevestigd. Het gebruik zal 33% privé zijn en 66% zakelijk. Nu zal ik zeker niet alle kosten van de winst mogen aftrekken, maar mag ik zulke uitgaven wel geheel met 'zakelijk geld' betalen, of moet ik een deel van de aanschaf op rekening-courant boeken? Tevens vallen deze activiteiten niet onder de statuten van de holden. Deze zijn vrij algemeen holding gerelateerd. Zo lang ik geen contracten afsluit, kan het kwaad dit het eerste jaar zo te laten? Alvast hartelijk dank!
  6. Dankjewel Joost voor het antwoord. Ik heb even moeten wachten tot alles gereed was, maar dit is de koers die ik zal volgen. Wel wordt de leasetermijn van de zakelijke rekening afgeschreven, evenals de verzekering en wegenbelasting. Hier heb ik weinig in te kiezen. Ik stort deze bedragen echter wel maandelijks terug vanuit prive. Dan loopt het wel via RC, maar ik zie niet hoe ik dat anders zou kunnen doen? Omdat dit topic toch raakt aan het concept rekening-courant nog een semi-gerelateerde vraag: Ik ben in 2020 getrouwd onder de toen geldende voorwaarden, dus beperkte gemeenschap van goederen. De holding is ruim daarna gestart. Geldt dan onderstaande onverminderd, d.w.z. ik mag voor 35k rood staan? Dubbele limiet RC Ik kan maar twee bronnen vinden en eigenlijk geen formele waarin dit wordt bevestigd of ontkracht. Als dit toch een eigen topic verdient dan verplaats ik het vanzelfsprekend.
  7. Goedemorgen! Allereerst: ik heb de afgelopen weken mijn best gedaan om een sluitend antwoord te vinden op mijn vraag, maar ben daar in niet geslaagd. Ik ben DGA van mijn holding sinds maart dit jaar. Tot nu toe telkens 19 cent gefactureerd aan de werkmaatschappij en aan mijzelf onbelast uitbetaald. Nu ben ik bezig met een financial lease contract voor een auto uit 2015. Aanschaf is 28.000,- en 8000,- aanbetaling, dus 20.000 gefinancierd. Maandlasten zijn 400 euro. Nu werd mij bij deze leasemaatschappij niet de optie geboden om prive mee te tekenen. De auto zou dus sowieso op naam van het bedrijf komen. Is het desondanks mogelijk om deze auto niet op de balans te zetten, daarmee dus geen afschrijving en andere kosten ten laste van het bedrijf / winst te laten komen? In deze situatie zou ik alle autokosten op mijn rekening-courant boeken, dus effectief prive betalen. Kan ik in dit geval (straks) 21 cent blijven uitkeren? De nieuwwaarde is 100.000,- en bijtelling 25%. De werkelijke kosten zullen significant lager uitvallen dan de bijtelling. Het betreft een marge-auto. Ik heb vanzelfsprekend ongeveer berekend wat de lasten zullen zijn en die kan ik in beide situaties goed dragen, maar wil berekenen wat de voordeligste optie is, voor zover ik opties heb, e.e.a. afhankelijk van het aantal privekilometers. Ik heb nog een vervolgvraag, maar die hangt af van de uitkomst van bovenstaande situatie. Alvast hartelijk dank voor de tijd & moeite! Geraadpleegd:
  8. Late reactie, maar het is me helder geworden. Bedankt allen voor de uitleg.
  9. Is die 26,5% van die lunch dan ook een privé-onttrekking? Dat is tenslotte ook niet aftrekbaar, maar wel gewoon door de zaak betaald. Waar zit de lijn tussen wat niet-aftrekbaar is maar wel met het zakelijke vermogen mag worden betaald, en wat niet-aftrekbaar is en niet met zakelijk vermogen mag worden betaald?
  10. Goedemorgen, Een vraag waar ik met zoeken niet uit kom. Wellicht een vreemde insteek, maar ik kan de achterliggende redenering gewoon niet helemaal vastpinnen. Ik heb een holding en een werkmaatschappij. De managementfee is een beetje hoger dan wat ik als gebruikelijk loon moet uitkeren. Er blijft dus wat geld over. Hier zal de holding vennootschapsbelasting over moeten betalen. Normaal als ik geld van de holding prive wil gebruiken, dan moet ik dat als salaris, dividend of lening via rekening-courant doen. Wat nu als ik een lunch boek, waarbij maar 73,5% zakelijk is. Dan is dus 26,5% niet zakelijk, dus niet aftrekbaar, maar wel gewoon met geld van de holding betaald. Dus ik betaal er weliswaar vennootschapsbelasting over, maar geen loonbelasting o.i.d. Stel ik koop een nieuwe magnetron met de rekening van de holding. Ik boek de factuur in als niet-aftrekbare kosten en ik vraag de BTW niet terug. Dan doe ik effectief hetzelfde, maar dit lijkt mij niet toegestaan. Dus hoe zit het nou precies met kosten wel betalen met de BV, maar ze niet aftrekken van de winst / BTW (toch een flink voordeel t.o.v. geld eerst naar privé halen)? Alvast hartelijk dank. PS. Ik heb geen bedoeling om zo creatief met de zaken om te gaan, het is meer een principiële vraag.
  11. Goedemorgen Joost, Bedankt voor het welkom en voor de reactie. Dit ook hoe wij er naar keken, maar de accountant van de tegenpartij was bang voor narigheid van de fiscus. Wij gaan het zo verder afstemmen. Groet, RW
  12. Goedemiddag, Het volgende is de situatie. Mijn (nog op te richten) BV wil het auteursrecht op een bestaand softwarepakket kopen en dit pakket exclusief vermarkten. Uiteindelijk volledig eigenaar worden. Hou 1 mio aan als koopprijs. Dit kan ik echter niet betalen. Het plan is om ieder jaar een deel af te betalen, als percentage van de omzet (iets complexer, maar voor het idee). De bedoeling is om het in 10 jaar af te betalen. Die termijn ligt dus echter niet vast. De vraag is nu: is de huidige eigenaar verplicht om rente te rekenen bij een huurkoopconstructie, dus wanneer ik pas eigenaar word na volledige betaling? Tweede vraag: is de huidige eigenaar verplicht om rente te rekenen bij een acute overdracht van het eigendom, maar met een pandrecht op de software zolang de 'rekening' niet volledig is voldaan? Ik voeg waarde toe aan het systeem door het verder te ontwikkelen en klanten te zoeken. Mocht ik niet aan mijn verplichtingen kunnen voldoen, dan gaat alles inclusief de nieuw ontwikkelde software (mee) terug naar de huidige eigenaar. Wel heb ik of mijn erfgenamen wel eerst de mogelijkheid om het restant af te tikken, of een koper te vinden voor het geheel. Alvast hartelijk dank voor de inzichten!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.