• 0

Rente verplicht bij huurkoop of pandrecht?

Goedemiddag,

 

Het volgende is de situatie. Mijn (nog op te richten) BV wil het auteursrecht op een bestaand softwarepakket kopen en dit pakket exclusief vermarkten. Uiteindelijk volledig eigenaar worden.

Hou 1 mio aan als koopprijs. Dit kan ik echter niet betalen. Het plan is om ieder jaar een deel af te betalen, als percentage van de omzet (iets complexer, maar voor het idee). De bedoeling is om het in 10 jaar af te betalen. Die termijn ligt dus echter niet vast.

 

De vraag is nu: is de huidige eigenaar verplicht om rente te rekenen bij een huurkoopconstructie, dus wanneer ik pas eigenaar word na volledige betaling?

Tweede vraag: is de huidige eigenaar verplicht om rente te rekenen bij een acute overdracht van het eigendom, maar met een pandrecht op de software zolang de 'rekening' niet volledig is voldaan?

 

Ik voeg waarde toe aan het systeem door het verder te ontwikkelen en klanten te zoeken. Mocht ik niet aan mijn verplichtingen kunnen voldoen, dan gaat alles inclusief de nieuw ontwikkelde software (mee) terug naar de huidige eigenaar. Wel heb ik of mijn erfgenamen wel eerst de mogelijkheid om het restant af te tikken, of een koper te vinden voor het geheel.

 

Alvast hartelijk dank voor de inzichten!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL, beste RW,

 

Verplicht is een groot woord, want als jullie onderling geen rente afspreken, dan is dat jullie keuze. Zowel een huurkoop als een verpanding zijn geen leningen en logischerwijs dus ook niet vanzelfsprekend rentedragend. De fiscus zal hier hoogstwaarschijnlijk hetzelfde naar kijken.

 

Hoeft dus niet, maar mag wel als jullie dan willen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 4-3-2022 om 15:31, Joost Rietveld zei:

Welkom op HL, beste RW,

 

Verplicht is een groot woord, want als jullie onderling geen rente afspreken, dan is dat jullie keuze. Zowel een huurkoop als een verpanding zijn geen leningen en logischerwijs dus ook niet vanzelfsprekend rentedragend. De fiscus zal hier hoogstwaarschijnlijk hetzelfde naar kijken.

 

Hoeft dus niet, maar mag wel als jullie dan willen.

 

groet

Joost

 

Goedemorgen Joost,

 

Bedankt voor het welkom en voor de reactie. Dit ook hoe wij er naar keken, maar de accountant van de tegenpartij was bang voor narigheid van de fiscus. Wij gaan het zo verder afstemmen.

 

Groet,

RW

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.