Quutje

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Voornaam
    Quincy

Quutje's trofeeën

  1. He allen, gezien mijn vorige vraag uitgroeide tot een andere vraag heb ik besloten maar een nieuw topic aan te maken, gezien het oude topic zich vooral richtte op de logistiek ipv internationaal zakendoen. Ik zit met het volgende: Ik ga een aantal dozen uit China laten komen, in totaal zo'n 300 kg. De producten kosten kaal $1800, maar omdat ik nog het een en ander aan verpakkingen, logo's etc laat doen komen de totale kosten op zo'n $2400 exclusief verzending. Nu ben ik aan het kijken wat voor mij de beste manier is om dit te versturen. Samples werden voorheen nl via Fedex verstuurd, die dan ook de inklaring deed, maar dat is voor een dergelijk aantal kgs qua kosten niet te doen. De fabrikant biedt echter aan het via DDP te laten lopen, zij regelen het dan met een freight forwarder die de boel verscheept, de invoerrechten, de btw en andere kosten regelt waardoor ik er - in theorie - geen omkijken naar heb. Dat klinkt natuurlijk perfect, maar het gequote bedrag voor DDP is $560, en dat lijkt mij erg laag. 21% van die $2400 zou al ruim $500 moeten zijn en het lijkt me sterk dat ze alles voor $60 weten te verschepen. Dan hebben we het over de invoerrechten nog niet eens gehad. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik een grove fout maak, dus zijn er grofweg twee dingen die ik wil weten: 1. Klinkt dit als een 'normaal' DDP bedrag, wordt er duidelijk gesjoemeld, of hoef ik me hier eigenlijk niet druk om te maken gezien dit mijn verantwoordelijkheid niet is? Het zou immers kunnen dat die 21% al lang in de verkoopprijs berekend zit. 2. Mocht ik akkoord willen gaan met deze DDP verzending, wat moet er dan precies op de factuur van de fabrikant komen te staan? Om die laatste vraag even uit te lichten: in andere posts op dit forum las ik dat een DDP levering praktisch als een binnenlandse verkoop in zijn werk gaat, er vanuit gaande dat het hier in NL ingeklaard wordt. De producten worden voor de belastingdienst dan niet meer door mij geïmporteerd, maar door de verkoper. Vervolgens worden de spullen naar mij verzonden via een binnenlandse zending, maar dient de BTW hierop verlegd te worden. Dat alles betekent - als ik het goed begrijp - dat ik een NL BTW factuur dien te ontvangen, omdat ik anders de BTW niet kan aftrekken. De fabrikant heeft echter geen NL BTW nummer, want die regelt het met zijn freight forwarder die natuurlijk niet op de factuur komt te staan. Dus vraag ik mij af hoe je dit überhaupt zou moeten regelen? Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan loopt.
  2. Ik hoopte hier een antwoord te kunnen vinden, maar ik zie helaas dat er niemand heeft gereageerd. Ben je hier uiteindelijk uit gekomen? Ik zit met precies dezelfde vragen
  3. Down the rabbithole I go, Bij verzending DDP zou de binnenlandse vervoerder DPD zijn, gezien de boel als lozze dozen wordt verstuurd zou het ook zo binnen moeten komen en is mijn initiele vraag dus eigenlijk beantwoord: ik heb geen palletwagen oid nodig, maar moet ff sjouwen. Voor wat betreft de prijzen, dat komt neer op het volgende: $5.97/kg voor DAP via Fedex, waar DDP seafreight slechts $1.8/kg kost. Dat scheelt op 300kg aan spullen dus behoorlijk wat. Ook in tijd, maar die heb ik genoeg. Toch vraag ik me af hoe dit kan. Ik heb in dit geval rechtstreeks met een freight forwarder geschakeld, en die weet me de DDP prijs al te quoten zonder dat hij de waarde van mijn goederen weet? Dit kan volgens hun omdat ze zelf de waarde controleren en de belasting per container afdragen. Klinkt in mijn oren een beetje te mooi om waar te zijn. Ik begreep uit wat andere posts dat je hier wat gezeik mee kunt krijgen met de belasting, omdat er zeer waarschijnlijk een te lage waarde van de goederen wordt doorgegeven, maar hoe realistisch is dit? In het geval van DDP ben ik immers niet verantwoordelijk voor wat de leverancier/forwarder voor waarde aan de goederen hangt toch? Ik begrijp nu dat ik voor een DDP levering een BTW factuur moet ontvangen waarop de BTW verlegd is als het een intracommunautaire levering is, of een BTW factuur wanneer de leverancier een vestiging in Nederland zou hebben, klopt dit?
  4. Okee, excuses voor mijn warrige verhaal, maar ik zie duidelijk door de bomen het bos niet meer. Ik was in de veronderstelling dat DDP de beste optie was omdat ik - naar mijn idee - de samples ook op deze manier had laten versturen. Deze werden verstuurd via Fedex, waarna achteraf nog de BTW en invoerrechten bij Fedex afgerekend moesten worden. Ik denk dus dat dit DAP was? Mocht dit DAP zijn geweest, dan lijkt mij dit de fijnste optie. Ik ben online al wat verhalen tegen gekomen waarbij de fiscus niet zo blij is met DDP omdat de invoerwaarde blijkbaar niet netjes wordt opgevoerd door de verkoper en er zo dus indirect gefraudeerd wordt. Uit de opmerking van @Bert. haal ik echter dat het niet vanzelfsprekend is dat de vervoerder de douaneaangifte doet wanneer de verzending via DAP verloopt. Bij de samples gebeurde dit dus (blijkbaar) wel door Fedex, maar dit is dus niet de standaard? Misschien ben ik compleet de verkeerde richting aan het denken, maar ik zou dus in de basis hetzelfde willen hebben als de samples. Oftewel: de fabrikant verzend, vervoerder regelt de inklaring en ik betaal achteraf de vervoerder.
  5. Excuus, ik zie dat ik hier de verkeerde incoterm heb genoemd. Gaat om DDP, dus de vervoerder regelt de douane aangifte. Het gaat volgens mij nog niet zozeer over wel of geen geschikte transporteur vinden, maar vooral hoe dit normaliter in zijn werk gaat. Ik heb geïnformeerd bij de fabrikant, die geeft nu aan geen pallet te gebruiken en de 25 dozen via DDP te versturen. Kan ik dan aannemen dat de dozen (net als een normale pakketbezorging) los worden afgeleverd of zou het bij wijze van spreken kunnen dat een vervoerder zelf de zooi op een pallet vastbind omdat dat voor hun makkelijker is? Ik heb hier geen ervaring mee, en over dit soort details is online maar weinig te vinden. Ik hoopte hier dus vooral wat ervaring van andere mee te krijgen om te voorkomen dat ik bijvoorbeeld een pallet met dozen krijg die ik zelf niet uit kan laden.
  6. dank voor je uitgebreide antwoord! Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit via een pallet verstuurd zou worden, maar io begrijp hier dus uit dat dat lang niet altijd het geval is. Duidelijk iets wat ik dus even moet checken met de fabrikant.
  7. Hé Joost, helaas weet ik dit (nog) niet. Omdat het de eerste keer is laat ik het vervoer door de fabrikant regelen (DAP). Ik wil dus voorkomen dat ik op het laatste moment nog wat moet regelen
  8. Hi allen, ik ben al een tijdje een gluurder op dit forum en besloot dat het moment was gekomen om hier m’n eerste vraag te plaatsen. Mijn situatie is als volgt: Ik ben van plan om - voor het eerst - een partij producten te importeren vanuit China. Het product is inmiddels gekozen nadat ik een aantal samples opgestuurd heb gekregen en we zijn wat de order betreft in de afrondende fase. De samples werden geleverd met FedEx op mijn thuisadres, de andere goederen laat ik echter bezorgen bij mijn garagebox, waarbij het om zo’n 25 dozen in totaal gaat. Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe gaat dit afleverproces normaal in zijn werk? Ik weet van de invoerrechten, BTW etc, maar niet hoe dit er logistiek gezien uitziet op deze schaal. Wordt er bijvoorbeeld van mij verwacht dat ik een palletwagen heb (als het al op een pallet wordt geleverd) of mag ik bijv 25 losse dozen gaan sjouwen? Ik ben tevens benieuwd is of er normaal gesproken vooraf wat communicatie plaatsvind met een chauffeur. Aangezien ik de spullen niet thuis laat afleveren en niet de hele dag in m’n garagebox wil wachten. Al met al behoorlijk wat vraagtekens waar ik online niet veel antwoord op krijg, ik wil me hier natuurlijk zo goed mogelijk op voorbereiden. Wie heeft hier al wat ervaringen mee, ze worden iig erg gewaardeerd!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.