Cornelis.n

Junior
  • Aantal berichten

    14
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Voornaam
    kees
  • Achternaam
    noordeloos
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    kees noordeloos

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    stede broec

Cornelis.n's trofeeën

  1. Misschien handig om mijn aanschaf ff toe te lichten. Ik heb jaren ervaring met heftrucks. Deze draaien op LPG, diesel of elektrisch. Elektrisch is al 50-60 jaar gebruikelijk in de bollenteelt. Dit vanwege de schadelijke gassen (vooral ethyleen) uit een verbrandingsmotor. Daarbij zijn de storingen van een heftruck met verbrandingsmotor vele malen hoger. De techniek is veel complexer en er zijn veel bewegende onderdelen. Nadeel, een elektrische heftruck is bij aanschaf veel duurder dat een brandstof variant. Als je dit doortrekt naar auto's, zou je dit hier op kunnen toepassen. Simpele techniek, hoge aanschaf. Een elektrische heftruck van 50 jaar oud is geen uitzondering. Na 20-25 jaar een nieuw accupakket en dat is het. Stel dat ik 20 jaar met deze auto rijd (m'n huidige auto zijn 17 en 24 jaar), en ik dan 75 ben (gemiddelde leeftijd dat een agrariër stopt). Als ik de aanschaf over die 20 jaar verdeel en gemiddeld 9000 km per jaar rijd, is dit zo'n €2200,- per jaar en uiteindelijk 200 k op de teller. Nu met m'n brandstof auto's verbruik is jaarlijks 1200 liter benzine , elektriciteit heb ik gratis. Daarbij lage onderhoudskosten en het beter kunnen inzetten van mijn opgewekte zonne-energie als de saldering weg valt. Hoe kan dit dan "volstrekt onzakelijk" zijn zoals je eerder aangaf...?
  2. Ja dat ben ik tegengekomen, als je minder dan 10 % zakelijk rijdt moet de auto naar prive. Door de combinatie van bootverhuur, camping en snijbloemen zijn de prive ritjes schaars. Maar aan de 500 kilometer per jaar kom ik wel, zeker als je zoals ik in het buitengebied woont. Dank voor je uitleg . Is mijn gedachtengang zoals ik gister in de eerste topic heb vermeld aardig in de richting?
  3. Nog even dit Ron, het verhaal waar ik deze topic gister mee begon....klopt deze gedachtengang? En kan ik per boekjaar wisselen tussen 'bijtelling' en 500 km privé (plus km registratie) of maak je die keuze maar 1 x bij aanschaf...?
  4. Dank voor je antwoord Ron. Zou de fiscus dit als privé voordeel kunnen zien? Mijn camping gebruikt vanaf maart t/m oktober zo'n 100 -130 kwh per operationele dag. Hoofdzakelijk heb ik de weekenden gasten (30 weken x 3 dagen) in het hoogseizoen volle weken, zeg 120 dagen per jaar. Veel sla ik overdag al op in bijvoorbeeld de jacuzzi en boilers door deze overdag op te warmen.De auto zou ik voor de avonden kunnen gebruiken met eigen opgeslagen van energie. Dat is toch allemaal zakelijk..? Daarnaast gebruik ik de auto voor de normale werkzaamheden zoals eerder vermeldt. Hij moet natuurlijk wel werken voor de kost
  5. Heeft het met het aantal zakelijke kilometers te maken of je op een auto mag afschrijven? Ik rijd namelijk al meer dan 30 jaar in busjes of zakelijke auto's. In het begin heb ik ooit een verklaring gekregen van de fiscus waarbij ik als tuinder zakelijk mag rijden. Naast de tuinderij heb ik de camping. Grote kratten wasgoed naar de wasserij brengen e.d. Ook verhuur ik een paar bootjes. Die moet ik ook af en toe "redden" bij pech, met een trailer achter de auto. Vandaar de Kia EV6 . Deze mag 1600 kg trekken. Genoeg voor mijn bootjes. Maar maak nooit meer als 10 k . Prive rijd ik namelijk weinig. Ik heb geen personeel daarom zit ik 30 weken per jaar achter elkaar aan m'n bedrijf vast. Maar wil wel zo nu en dan bij mn dochters op bezoek. Dat is 150km rijden- in utrecht-, waar ik met een oude bestelbus niet meer de milieuzone in kom . Vandaar de keuze van bijtelling
  6. Niet om er vanaf te komen, maar om het efficiënt te gebruiken. Als je daar een andere oplossing voor hebt, hoor ik dat graag . Voordeel is dat er ook nog een auto omheen zit. Ook wel jammer dat dit niet over de vragen gaat, die ik heb....
  7. Beste ook een bijzondere opmerking. Toen ik vorig jaar een elektrische zitmaaier kocht voor 3 x de prijs van een nieuwe benzine zitmaaier, werd er toch anders gereageerd. M'n vorige auto ging 23 jaar mee. Als deze dit ook doet kan ik er tot m'n 80e mee vooruit. Dat zijn van die hebbedingetjes die misschien niet helemaal fout zijn, of zie ik dat verkeerd?
  8. Zou best een onzakelijke transactie kunnen zijn. Toch moet ik m'n energie gebruik serieus nemen. Als ik een jaar geleden geen zonnepanelen had aangeschaft zou mijn elektriciteit rekening nu 12k geweest. Nu was deze in de plus. Als er een betere en goedkopere manier is om de elektriciteit van overdag voor s'avonds en in het weekend op te slaan dan zou dat prima zijn. Een thuisbatterij is nu nog duurder dan een elektrische auto. Daarbij sluit ik graag onvoorziene risico's uit, naast corona was energie ook best een verrassing. De brandstofprijzen zijn ook niet heel stabiel, zelfs niet voor een Mitsubishi Space Star.
  9. Klopt dit verhaal een beetje....? En weet iemand of je jaarlijks kunt kiezen tussen max 500 km prive of bijtelling?
  10. Je hebt een punt. Toch zie ik de voordelen. Nu nog BPM vrij. Als salderen af geschaft wordt kan ik de elektriciteit van overdag s'avonds gebruiken of in de weekenden, dit wanneer ik bedrijfsmatig het meeste stroom verbruik. Vooral in het zomerseizoen (recreatie met overnachtingen). Zelf maak ik weinig kilometers maar moet wel een auto hebben, en kan overdag thuis zonnestroom laden. Combinatie van deze zaken maakt het voor mij gunstig, dacht ik zo....
  11. Dat begrijp ik Ron. Maar al zou ik dit bedrag voor andere bedrijfsmiddelen/bedrijfskosten gebruiken, ligt dit weer anders lijkt mij. Maakt het bij het onttrekken van het bedrag dus geen verschil of ik de auto zakelijk of privé aanschaf? Er is volgens mij geen investeringsaftrek op auto's .
  12. Na jaren een 8 cilinder young timer uit 1999 te hebben gereden ga ik elektrisch rijden. Ben meer dan zelfvoorzienend in elektriciteit en kan ook een thuisbatterij gebruiken. Met de I.B zit ik overigens in de eerste schijf mocht dit van belang zijn.. Ik ga een Kia EV6 kopen met 18k op de teller aanschafprijs €54750,- inclusief btw. Loop wel alle subsidies mis, maar geen jaar wachttijd. Klopt mijn volgende gedachtengang? Als ik deze in de boeken van m'n eenmanszaak zet, krijg ik €9500,- bijtelling per jaar + €1400,- BTW bijtelling (tenzij ik kilometerregistratie bijhoud), maar kan in eerste instantie € 9500,- btw terug ontvangen. Verder moet ik deze auto in 5 jaar afschrijven, dat is €8500,- per . Per saldo zal het mij dus €2500,- "privé uitgave" kosten belast met 36,93%= +- €800,- Na 5 jaar valt de afschrijving weg maar blijft de bijtelling bestaan. Dit zal dan 11k zijn bij 36,93%....+- €4000,- Koop ik de auto privé... geen bijtelling of ingewikkelde regels. Kan de btw niet terug vragen, ook de kosten die ik maak zijn niet aftrekbaar (parkeren, reparatie, energie). Zakelijke kilometers kan ik wel opvoeren als ik deze registreer.. Voor de inkomstenbelasting mis ik de jaarlijkse afschrijving maar mis ook de bijtelling. Na 5 jaar ook geen jaarlijkse 11k bijtelling De eenmalige uitgave onttrek ik wel aan m'n eenmanszaak en zal dat inkomstenbelasting over moeten betalen. €54750,- x 36,97% = 20k Is het ook mogelijk om na 5 jaar de bijtelling te "ruilen" voor kilometerregistratie, of is eenmaal gekozen voor bijtelling niet meer te veranderen? Wat me wel opvalt is dat ik beter een oude benzine slurper kan rijden uit de vorige eeuw dan een elektrische auto. Bijtelling is 30% van de dagwaarde. Ik hoor graag of iemand weet of ik dit verhaal helder heb.... Groet, Kees
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.