Kamehameha

Junior
  • Aantal berichten

    14
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Kamehameha's trofeeën

  1. Een werkmaatschappij waarin ik aandelen heb, heeft de afgelopen twee jaar verlies geleden, maar in 2024 weer winst gemaakt. In mijn balans heb ik de deelneming steeds gewaardeerd op €1, omdat een deelneming niet negatief kan zijn, maar ik deze wel zichtbaar wilde houden. In de winst- en verliesrekening heb ik bij resultaat deelneming steeds €0 laten staan. Nu de deelneming in 2024 winst heeft gemaakt, moet ik dit resultaat toevoegen aan mijn winst- en verliesrekening. Maar voor welk bedrag? Moet ik de volledige winst van 2024 (€50) opnemen? Dat zou betekenen dat de deelneming in mijn balans op €50 gewaardeerd wordt, terwijl het eigen vermogen van de deelneming zelf maar €35 is. Of moet ik alleen het deel opnemen dat overeenkomt met het eigen vermogen (€50) van de deelneming? Voorbeeld: Winst 2021: €15 Verlies 2022: €10 Verlies 2023: €15 Winst 2024: €50 De deelneming stond bij mij op de balans voor €1. Als ik nu de volledige winst van €50 toevoeg, wordt de deelneming €50 waard, terwijl het eigen vermogen van de deelneming zelf €35 is. Wat is de juiste verwerking in de balans en de winst- en verliesrekening?
  2. Oke, begrijp ik dan goed dat jij het volgende zou doen? Ontvangst VPB belasting van Belastingdienst in november 2023: Bank: 75,- A/ winstreserve: 75,- + -75,- invoeren bij VPB aangifte 2023 bij vpb voorgaande boekjaren.
  3. Wat jij zegt, ik hoef enkel de betalingsontvangst van 75 euro tegen te boeken op winstreserve, en voor de rest correctie memorialen oid.? Wanneer ik het bovenstaande doe, krijg ik de volgende foutmelding bij aangifte VPB bij fiscale winst: ''Het totaalbedrag bij Saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het bedrag bij Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening. Controleer de bedragen die u eerder in de aangifte hebt ingevuld.'' Dit is precies het bedrag van 75 euro
  4. Het enige probleem waar ik dan tegen aanloop is dat ik mijn gedeponeerde jaarrekening bij de KvK niet kan wijzigen...
  5. Dit heeft enkel invloed op balanswaarde van de vpb aangifte en winst en verlies toch? Niet over de uiteindelijke uitkomst..? Is de manier hoe ik het wil boeken een goede optie, of moet ik mijn ingediende aangiftes gaan wijzigen?
  6. Hallo allemaal, Ik heb een vraag over de boeking van een terugontvangen vennootschapsbelasting. Als voorbeeld: in 2021 heb ik winst gemaakt en €75 aan vennootschapsbelasting betaald. In 2022 heb ik verlies gedraaid en via carry back mijn winst uit 2021 verrekend met mijn verlies uit 2022. In 2022 heb ik geen boeking o.i.d. gemaakt ten aanzien van die €75. Op 11 november 2023 heb ik van de Belastingdienst €75 terug ontvangen. Aangezien zowel 2021 als 2022 afgesloten zijn, heb ik de volgende journaalpost gemaakt in 2023: Boeking van de belastingteruggave op 11 november 2023: Debet: Bank (75 euro) Credit: Vennootschapsbelastingkosten (75 euro) Klopt het dat ik deze terugontvangen belasting als een correctie op de vennootschapsbelastingkosten heb geboekt en dat dit leidt tot een winst van 75 euro, zonder dat dit bedrag aftrekbaar is voor de aangifte vennootschapsbelasting van 2023? Alvast bedankt voor jullie hulp!
  7. Hallo allemaal, Zoals velen hier op het forum ben ik druk bezig met het invullen van mijn vennootschapsbelasting over 2023. Vorig jaar heb ik voor het eerst een boete van de belastingdienst ontvangen voor het te laat betalen van mijn loonheffing en heb ik kosten gemaakt voor zakelijke etentjes. Ik weet dat zowel de boete als een deel van de kosten voor zakelijke etentjes niet aftrekbaar zijn voor de winst. Mijn probleem is nu hoe ik dit moet verwerken in mijn vennootschapsbelastingaangifte. In mijn boekhoudprogramma (E-boekhouden) worden deze kosten en boetes weergegeven en in mindering gebracht op de winst, terwijl dit fiscaal niet is toegestaan. Bij de aangifte vpb zie ik echter geen optie om deze niet-aftrekbare kosten in te vullen. Moet ik deze bedragen gewoon helemaal weglaten? Maar in dat geval moet ik ook mijn eindvermogen verlagen, wat voor verwarring zorgt. Ik krijg er een error van in mijn hoofd, haha. Hopelijk kan iemand mij helpen 😊
  8. Ah ik begrijp het. Maar hoe gaat de bank ermee om als ik vanaf dit jaar ga factureren vanuit een eenmanszaak en volgend jaar een hypotheek zou willen aanvragen? Pakken ze dan: A) Het gemiddelde van 2 jaar van mijn verloning uit mijn BV + 1 jaar de winst uit mijn eenmanszaak. of B) Kijken ze dan alleen naar mijn winst van mijn eenmanszaak van het eerste jaar?
  9. Op dit moment is mijn bedrijfsvoering vrij simpel. Naast mijn verloning en minimale investeringen spaar ik overige bedrag in mijn holding. ik ben ook pas een paar jaar, na mijn studie, aan het ondernemer en net 27 jaar. Ben jij direct bij het starten van je onderneming een arbeidsongeschiktheidsverzekering aangegaan en pensioen gaan sparen bij een externe fonds?
  10. Hmm..Op dit moment is het financieel voordeliger. Ik ben momenteel niet bezig het krijgen van een huis/hypotheek, ik denk meer voor in de toekomst dat ik dan niet wordt geconfronteerd met de keuzes die ik nu maak….
  11. Jaa, dit zou geen probleem zijn. De overeenkomst met de BV zou dan kunnen worden opgezegd, en er zal dan een nieuwe overeenkomst met de eenmanszaak worden getekend onder dezelfde voorwaarden. Ah dat begrijp ik. Bij mij gaat het erom hoe een hypotheekverstrekker kijkt naar mijn verloning/ winst uit eenmanszaak. Is dat dat de jaren dat ik verloopt ben uit BV + de jaren dat ik de winst uit eenmanszaak heb gehad. Of ziet de hypotheekverstrekker dit los…? Hmmm…Wat is jouw advies en ervaring omtrent dit gebied? De werkmaatschappij heeft nog een aantal en daardoor worden daar nog werkzaamheden in verricht de twee aandeelhouders (aandeelhouders en bestuurders zijn onze holding). Het lijkt mij lastig om vanuit mijn eenmanszaak dan te gaan factureren naar mijn werkmaatschappij waar ik 80% aandelen in heb. Het geldt dat ik dan factureer vanuit mijn holding aan de werkmaatschappij laat ik dan staan in mijn holding en verloon ik mijzelf dan niet.
  12. Beste medeforumleden, Na veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van de waardevolle informatie op dit forum, kom ik nu met een specifieke casus waarvoor ik graag jullie hulp en advies zou willen inroepen. Mijn huidige situatie is als volgt: ik heb al geruime tijd een holding BV waaruit ik diverse diensten verleen aan opdrachtgevers. Tevens bezit ik, samen met een zakenpartner, 80% van de aandelen in een andere BV. Het merendeel van mijn inkomsten is afkomstig van de diensten die ik lever vanuit mijn holding BV. Naarmate ik meer kennis heb opgedaan over financiën en ondernemersstructuren, realiseer ik me nu dat het wellicht voordeliger is om mijn diensten niet langer vanuit mijn holding BV te factureren, maar vanuit een eenmanszaak. Voordat ik echter overhaast een eenmanszaak opricht en mijn diensten hieronder ga factureren, heb ik een aantal vragen waarop ik hopelijk hier antwoord kan krijgen: 1. Is het juridisch toegestaan om de diensten die ik momenteel vanuit mijn holding BV factureer, te gaan factureren vanuit een eenmanszaak, zonder nog loon te ontvangen vanuit mijn holding BV? 2. Ik begrijp dat bij het aanvragen van een hypotheek als ondernemer wordt gekeken naar het salaris over de afgelopen 3 jaar. Als ik mezelf nu ga verlonen vanuit een eenmanszaak, betekent dit dan dat ik bij een hypotheekaanvraag slechts 1 jaar als ondernemer wordt beschouwd, wat mogelijk problemen oplevert bij het verkrijgen van een hypotheek? 3. Kan ik vanuit mijn holding BV blijven factureren aan mijn werkmaatschappij BV voor de verrichte werkzaamheden? Alvast bedankt voor jullie input en expertise!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.