• 0

Facturatie vanuit eenmanszaak i.p.v. BV

Beste medeforumleden,

 

Na veelvuldig gebruik te hebben gemaakt van de waardevolle informatie op dit forum, kom ik nu met een specifieke casus waarvoor ik graag jullie hulp en advies zou willen inroepen.

 

Mijn huidige situatie is als volgt: ik heb al geruime tijd een holding BV waaruit ik diverse diensten verleen aan opdrachtgevers. Tevens bezit ik, samen met een zakenpartner, 80% van de aandelen in een andere BV. Het merendeel van mijn inkomsten is afkomstig van de diensten die ik lever vanuit mijn holding BV.

 

Naarmate ik meer kennis heb opgedaan over financiën en ondernemersstructuren, realiseer ik me nu dat het wellicht voordeliger is om mijn diensten niet langer vanuit mijn holding BV te factureren, maar vanuit een eenmanszaak. Voordat ik echter overhaast een eenmanszaak opricht en mijn diensten hieronder ga factureren, heb ik een aantal vragen waarop ik hopelijk hier antwoord kan krijgen:

 

1. Is het juridisch toegestaan om de diensten die ik momenteel vanuit mijn holding BV factureer, te gaan factureren vanuit een eenmanszaak, zonder nog loon te ontvangen vanuit mijn holding BV?

2. Ik begrijp dat bij het aanvragen van een hypotheek als ondernemer wordt gekeken naar het salaris over de afgelopen 3 jaar. Als ik mezelf nu ga verlonen vanuit een eenmanszaak, betekent dit dan dat ik bij een hypotheekaanvraag slechts 1 jaar als ondernemer wordt beschouwd, wat mogelijk problemen oplevert bij het verkrijgen van een hypotheek?

3. Kan ik vanuit mijn holding BV blijven factureren aan mijn werkmaatschappij BV voor de verrichte werkzaamheden?

 

Alvast bedankt voor jullie input en expertise!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

13 minuten geleden, Kamehameha zei:

dat het wellicht voordeliger is om mijn diensten niet langer vanuit mijn holding BV te factureren, maar vanuit een eenmanszaak.

Maar... heeft/krijgt die eenmanszaak dan ook de aan de facturen ten grondslag liggende overeenkomsten met de te factureren opdrachtgevers?

 

14 minuten geleden, Kamehameha zei:

Als ik mezelf nu ga verlonen vanuit een eenmanszaak

Bij een eenmanszaak telt de winst en is er geen sprake van verloning. Je bent immers niet in dienst bij de eenmanszaak.

 

16 minuten geleden, Kamehameha zei:

2. Ik begrijp dat bij het aanvragen van een hypotheek als ondernemer wordt gekeken naar het salaris over de afgelopen 3 jaar. Als ik mezelf nu ga verlonen vanuit een eenmanszaak, betekent dit dan dat ik bij een hypotheekaanvraag slechts 1 jaar als ondernemer wordt beschouwd, wat mogelijk problemen oplevert bij het verkrijgen van een hypotheek?

Dat ligt aan de hypotheekverstrekker. Sommigen willen een bestendige lijn met goede toekomstverwachting (vaste arbeidsovereenkomst, stijgende winst), anderen kijken gewoon naar het gemiddelde totaalinkomen over de afgelopen drie jaar en verder niet.

 

19 minuten geleden, Kamehameha zei:

3. Kan ik vanuit mijn holding BV blijven factureren aan mijn werkmaatschappij BV voor de verrichte werkzaamheden?

Maar je wilt toch geen werkzaamheden meer uitvoeren vanuit de holding? En daarom geen (gebruikelijk) loon meer ontvangen vanuit de holding? Dan lijkt dit wel vreemd. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Maar... heeft/krijgt die eenmanszaak dan ook de aan de facturen ten grondslag liggende overeenkomsten met de te factureren opdrachtgevers?

 

Jaa, dit zou geen probleem zijn. De overeenkomst met de BV zou dan kunnen worden opgezegd, en er zal dan een nieuwe overeenkomst met de eenmanszaak worden getekend onder dezelfde voorwaarden. 

 

24 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Bij een eenmanszaak telt de winst en is er geen sprake van verloning. Je bent immers niet in dienst bij de eenmanszaak.

 

Ah dat begrijp ik. Bij mij gaat het erom hoe een hypotheekverstrekker kijkt naar mijn verloning/ winst uit eenmanszaak. Is dat dat de jaren dat ik verloopt ben uit BV + de jaren dat ik de winst uit eenmanszaak heb gehad. Of ziet de hypotheekverstrekker dit los…?

 

27 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Dat ligt aan de hypotheekverstrekker. Sommigen willen een bestendige lijn met goede toekomstverwachting (vaste arbeidsovereenkomst, stijgende winst), anderen kijken gewoon naar het gemiddelde totaalinkomen over de afgelopen drie jaar en verder niet.

 

Hmmm…Wat is jouw advies en ervaring omtrent dit gebied? 

 

28 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Maar je wilt toch geen werkzaamheden meer uitvoeren vanuit de holding? En daarom geen (gebruikelijk) loon meer ontvangen vanuit de holding? Dan lijkt dit wel vreemd. 

 

De werkmaatschappij heeft nog een aantal en daardoor worden daar nog werkzaamheden in verricht de twee aandeelhouders (aandeelhouders en bestuurders zijn onze holding). Het lijkt mij lastig om vanuit mijn eenmanszaak dan te gaan factureren naar mijn werkmaatschappij waar ik 80% aandelen in heb. Het geldt dat ik dan factureer vanuit mijn holding aan de werkmaatschappij laat ik dan staan in mijn holding en verloon ik mijzelf dan niet. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Kamehameha zei:

Hmmm…Wat is jouw advies en ervaring omtrent dit gebied?

Mijn advies is dat je een fiscalist en hypotheekadviseur inschakelt die je volledig inzicht geeft in jouw financiële situatie en toekomstwensen, zakelijk en privé.  Je noemt in je openingspost dat je oplossing "voordeliger" zou zijn, maar dat is maar de vraag als je integraal kijkt naar alle gevolgen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Mijn advies is dat je een fiscalist en hypotheekadviseur inschakelt die je volledig inzicht geeft in jouw financiële situatie en toekomstwensen, zakelijk en privé.  Je noemt in je openingspost dat je oplossing "voordeliger" zou zijn, maar dat is maar de vraag als je integraal kijkt naar alle gevolgen. 

 

Hmm..Op dit moment is het financieel voordeliger. Ik ben momenteel niet bezig het krijgen van een huis/hypotheek, ik denk meer voor in de toekomst dat ik dan niet wordt geconfronteerd met de keuzes die ik nu maak….

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Kamehameha zei:

Hmm..Op dit moment is het financieel voordeliger. Ik ben momenteel niet bezig het krijgen van een huis/hypotheek, ik denk meer voor in de toekomst dat ik dan niet wordt geconfronteerd met de keuzes die ik nu maak….

Precies, en daarom is het vaak goed om dat integraal en voor de langere termijn te bekijken. Denk aan cashflow (uitstel belastingheffing), sparen, pensioenopbouw, risico bij arbeidsongeschiktheid... verschilt nogal tussen een eenmanszaak en een bv. Het is zo niet te zeggen wat voor jou de beste oplossing is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Precies, en daarom is het vaak goed om dat integraal en voor de langere termijn te bekijken. Denk aan cashflow (uitstel belastingheffing), sparen, pensioenopbouw, risico bij arbeidsongeschiktheid... verschilt nogal tussen een eenmanszaak en een bv. Het is zo niet te zeggen wat voor jou de beste oplossing is.


Op dit moment is mijn bedrijfsvoering vrij simpel. Naast mijn verloning en minimale investeringen spaar ik overige bedrag in mijn holding. 
 

ik ben ook pas een paar jaar, na mijn studie, aan het ondernemer en net 27 jaar. Ben jij direct bij het starten van je onderneming een arbeidsongeschiktheidsverzekering aangegaan en pensioen gaan sparen bij een externe fonds? 

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer is het simpelweg bewerkelijker om een hypotheek te krijgen. Het beste sorteer je tzt zelf voor door een zogenaamde inkomensverklaring te regelen. Dat kan bij zes bureau's in NL. De hoofdregel is winst van de laatste drie jaar gedeeld door drie = je inkomen. Houd er rekening mee dat die bureau's ook de BV beoordelen, wat extra kost.

 

De bank gaat daarna redelijk soepel, maar ook hier betaal je extra omdat je ondernemer bent...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Als ondernemer is het simpelweg bewerkelijker om een hypotheek te krijgen. Het beste sorteer je tzt zelf voor door een zogenaamde inkomensverklaring te regelen. Dat kan bij zes bureau's in NL. De hoofdregel is winst van de laatste drie jaar gedeeld door drie = je inkomen. Houd er rekening mee dat die bureau's ook de BV beoordelen, wat extra kost.

 

De bank gaat daarna redelijk soepel, maar ook hier betaal je extra omdat je ondernemer bent...

 

Ah ik begrijp het. Maar hoe gaat de bank ermee om als ik vanaf dit jaar ga factureren vanuit een eenmanszaak en volgend jaar een hypotheek zou willen aanvragen? Pakken ze dan: 

 

A) Het gemiddelde van 2 jaar van mijn verloning uit mijn BV + 1 jaar de winst uit mijn eenmanszaak. 

 

of

 

B) Kijken ze dan alleen naar mijn winst van mijn eenmanszaak van het eerste jaar?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Kamehameha zei:

Maar hoe gaat de bank ermee om als ik vanaf dit jaar ga factureren vanuit een eenmanszaak en volgend jaar een hypotheek zou willen aanvragen?

Zoals ik al zei: dat verschilt per hypotheekverstrekker. Voor de paar hypotheekverstrekkers die werken met een inkomensverklaring is het optie A. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.