Dash_dash

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Dash_dash's trofeeën

  1. shoptillyoudrop, dankjewel! Het heeft me wel geholpen.
  2. Goedenavond, Meesters :) Dit jaar wil ik graag een groepsreis binnen EU organiseren. Deze reis biedt ik als een pakketreis aan: hotel+ eten + vervoer tijdens de groepsreis +een aantal activiteiten. Dit allemaal koop ik in bij aanbieders in het land waar de groepsreis zal plaats vinden. Daarnaast tijdens de reis geef ik consulting workshops aan. Voor de reis vraag ik een totaal bedrag. Het totaal prijs bestaat dus uit: Accommodatie en eten die ik bij een hotel inkoop Kosten mijn consultingdienst Overige kosten zoals kabelbaan kosten, city tax enz. Het totaal prijs hang af van type kamer. Uiteraard moet ik in het land van bestemming ook een verblijf voor mijzelf boeken en ook wat gaan eten :) Ik kom tevens een aantal dagen eerder aan dan de reizigers zelf. Dat is best een grote thema, maar ik denk dat ik een aantal punten correct begrepen heb, graag bevestigen :) 1. Deze dienstreis valt onder reisbureauregeling. 2. Dit is een pakketreis. Nu komen de vragen :) 1. Hoe bereken ik winstmarge op een reisdienst en 21% tarief hierover? Vooral dat ik eigenlijk bij mijzelf ook een dienst inkoop én dat ik zelf ook verblijf/eten kosten maak tijdens deze reis. In mijn ogen komen de kosten van mijn verblijf + eten + enz. tijdens de reis ook rechtstreeks ten goede aan mijn reizigers. Want anders zou ik geen consulting workshops kunnen geven. Of hoe moet ik dat zien? De website van belastingdienst heb ik al meerdere keren geraadpleegd, maar is het voor mij nog steeds niet duidelijk. 2. Hoe splits ik de kosten van een gedeeltelijk ingekochte reis op het juiste manier gegeven de vraag n.1? 3. De kosten die ik zelf maak ten voorbereiding voor de reis én tijdens de reis in het land van bestemming, zoals reiskosten, verblijfkosten, eten enz. - hoe worden ze beschouwd qua winstmarge berekenen? 3.1 Kan ik van deze kosten btw gaan aftrekken mits deze kosten niet onder een uitzondering vallen zoals bijv. eten? 3.2 Heb ik een special type van factuur of iets dergelijk nodig van aanbieders in het land van bestemming om terugkerend naar Nederland de btw mogen terugvragen? 4. De meeste geïnteresseerde in de reis zijn ondernemers (eenmanszaak). Ik heb gelezen dat ik op mijn factuur geen BTW mag vermelden, maar reisbureauregeling van toepassing. Mogen ze in dit geval geen btw over het pakketreis terug vragen? Maar wél "representatie, congressen, seminars, studiereizen (inclusief reis- en verblijfkosten)" als zakelijke kosten aftrekken? 4.1 Als ik geen btw op mijn factuur vermelden mag, maakt het dan zin om alsnog 21% btw aan de reiziger doorberekenen? Of is het eigenlijk de daadwerkelijk afgedragen btw op winstmarge minder dan 21%? 4.2 Als geïnteresseerde ondernemer uit een ander EU land komt, klopt mijn redenering in vraag 4 dan ook voor hem/haar? Dank jullie alvast voor jullie hulp!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.