Ga naar inhoud
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels onderstaand formulier kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Log in om dit te volgen  

    Wordt het zoekmachine-optimalisatie of zoekmachine-adverteren?

    Veel bedrijven willen, vooral in deze periode van de kredietcrisis, zo veel mogelijk nieuwe contacten, offertes, klanten en extra omzet genereren via meer kosteneffectieve methodes.

     

    Maar hoe? Via het bestaande klanten- en partner netwerk, extra verkopers aannemen waarvan je nog maar moet afwachten of ze presteren, of extra advertentie kosten maken waarvan je de 'pay off' nauwelijks kan vaststellen? En na hoeveel weken of maanden converteren deze inspanningen en investeringen naar omzet en inkomsten?

     

    Overweeg eens zoekmachinemarketing, als snel toepasbare en bewezen kosteneffectieve methode. Volgens marktanalist Forrester bedraagt de markt van de Europese zoekmachinemarketing in 2008 ruim 4,5 miljard euro. Naar schatting is de omvang van de Nederlandse markt in 2008 nu al tussen de 150 en 200 miljoen euro.

     

    Zoekmachinemarketing bestaat uit twee delen. Aan de ene kant Zoekmachine-optimalisatie (SEO), en aan de andere kant zoekmachine-adverteren (SEA).

     

    Zoekmachine Adverteren (SEA)

     

    Is een populaire en snelgroeiende manier van adverteren, omdat er gebruik gemaakt wordt van eenvoudige zoekwoordadvertenties. Deze zoekwoordadvertenties worden in ieder geval op de eerste pagina (de welbekende 'Gesponsorde Koppelingen' van Google) van de zoekmachineresultaatpagina getoond, op het moment dat willekeurige zoekwoorden worden ingegeven door internetters die op zoek zijn naar nieuwe producten en diensten.

     

    Inclusief zoekwoordanalyse en -samenstelling, alsmede het instellen van websitestatistieken en landingpagina’s kan dit in principe binnen een week zijn gerealiseerd door een goede specialist.

     

    Marktleider in Nederland is Google AdWords. Kosten: betaal per klik, vertoning of conversie.

     

    Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

     

    Zoekmachine-optimalisatie bestaat uit het proces van analyse, aanpassing en onderhoud om websites een toppositie in de zoekmachineresultaten te geven aan de linkerzijde van de zoekresultaatpagina.

     

    Binnen dit proces is de juiste analyse en toepassing van dosering, context en samenstelling van webteksten, webtechniek en zoekwoorden cruciaal, inclusief het verkrijgen van weblinks van websites met een Google PageRank van minimaal 4. Google PageRank is de waardering van Google voor de relevantie en thematische diepgang van websites en heeft een rangorde van 0 tot 10.

     

    Dit proces neemt, afhankelijk van de structuur en omvang van de website, minimaal twee weken en gemiddeld vier weken in beslag. Daarna moet de geoptimaliseerde website geïndexeerd worden door de zoekmachines, wat wederom minimaal twee en gemiddeld vier weken in beslag neemt. Onder indexering verstaan we het opslaan van de website in de database van zoekmachines als Google, waarna de zoekmachine de rangorde gaat bepalen voor welke websites op de eerste zoekmachineresultaatpagina worden opgenomen.

     

    Kosten: eenmalig projectbudget en een jaarlijkse onderhoudabonnement voor scorende en relevante zoekwoorden.

     

    Wat is het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA?

     

    [*]Onderzoeken wijzen uit dat er 5 tot 6 keer vaker op natuurlijke zoekresultaten (linkerzijde van zoekresultaten/SEO) wordt geklikt dan op betaalde zoekadvertentie resultaten (rechterzijde of eerste 2 resultaten aan linkerzijde/SEA).

    [*]Voor SEO wordt doorgaans een eenmalig projectbudget besteed en een onderhoudsabonnement om te blijven scoren op zoekwoorden, ook ten opzichte van je concurrentie. Voor SEA betaal je een bedrag per klik op je zoekwoordadvertentie of per conversie (een conversie is een contactpoging van de prospect na het lezen van de zoekwoordadvertentie) of per vertoning (het aantal vertoningen van je Google advertentie op de website van een Google AdSense adverteerder zoals Marktplaats.nl).

    [*]Beide werken in grote lijnen met dezelfde websitestatistieken als Google Analytics. Hierbij is een webanalyticsspecialist in mijn ogen geen overbodige luxe voor een goede interpretatie van de statistieken. Google AdWords (SEA) werkt daarnaast met Conversion Tracker, die kliks en conversies bijhoudt. Zowel Google als Yahoo bieden daarnaast tools om de usability en bezoekers- en zoekwoordgegevens per webpagina en doelpagina te analyseren.

     

    Wat is de Return on Investment (ROI) voor SEO en SEA?

     

    Naar mijn ervaring is er weinig tot geen verschil, afhankelijk van marketing- of businessdoelstellingen. Beide oplossingen zijn goed te meten en te volgen met websitestatistieken en webanalytics, met ondermeer doelconversies per webpagina of landingpagina.

     

    De ROI van SEO duurt wel langer vanwege de projectimplementatie en indexeringsperiode SEA biedt dan de korte-termijnoplossing, zodat je nieuwe contacten en leads blijft genereren totdat je website de juiste zoekmachinepositie heeft bereikt vanwege de SEO-implementatie.

     

    Advies voor een succesvolle SEO en/of SEA zoekmachinemarketingoplossing

     

    [*]Bepaal eerst je eigen regionale of internationale marketingdoelstellingen, zoals aantal leads, bezoekers, gemiddelde orderwaarde per product, dienst of actie aanbod.

    [*]Bepaal je Return on Investment, wat je ook vaak met de juiste specialist kan bepalen en uitrekenen

    [*]Selecteer de juiste specialist, die beide oplossingen kan uitvoeren en coördineren. Vraag naar SEO-referenties. SEO is veel complexer en kennisintensiever dan SEA en gekwalificeerde SEO-specialisten met aantoonbare referenties zijn er nog maar weinig.

    [*]Beoordeel of de juiste specialist ook de nodige kennis heeft van websitestatistieken en/of webanalytics om de inspanningen tijdig en met succes te meten, analyseren en bij te kunnen stellen.

    [*]Dergelijke oplossingen doe je samen. De eerste 3 maanden is maandelijks teamoverleg noodzaak en kun je voor het eerste jaar afspreken dat na de initiële 3 maanden nog een aantal evaluatiegesprekken plaatsvinden om zodoende een maximaal resultaat te behalen.

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties

    Dank voor je informatieve column. Wat mij in mijn eigen resultaten opvalt is een duidelijk kwalitatief verschil tussen SEO/organic bezoekers en SEA/advertentiebezoekers (gebaseerd op dezelfde zoekwoorden) in termen van conversie, gemiddelde tijd op de site en weigeringspercentages. De eerste categorie is voor mij duidelijk beter, en SEO vraagt bij mij dus ook meer aandacht dan SEA. Dit ondanks wijziging van landingspagina's en andere aanpassingen in het SEA deel.

    Is dit een algemeen beeld waar je iets over zou kunnen zeggen?

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Bedenk wel dat bij gelijktijdige inzet van SEO en SEA het resultaat hoger zal zijn dan de som der delen. Daarom alleen al kan het lonend zijn zowel 'links' als 'rechts' hoog te scoren.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Bedenk wel dat bij gelijktijdige inzet van SEO en SEA het resultaat hoger zal zijn dan de som der delen. Daarom alleen al kan het lonend zijn zowel 'links' als 'rechts' hoog te scoren.

     

    Kun je dit toelichten?

    Ik heb de indruk dat mensen die mij via organische resultaten bezoeken vaak daarna ook even de advertentie klikken en dan als een haas weer weg zijn, ook al komen ze op een andere landingspagina.

    (valt eenvoudig waar te nemen via analytics/netwerklocaties) : 1 bezoeker - 2 bezoeken - 50% weigeringspercentage - binnengekomen via 1 x organisch en 1 x adwords

     

    frans

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Hallo Frans,

    Bedankt voor je reactie. Het algemene beeld over SEO vs SEA is afhankelijk van een aantal zaken. De belangrijkste is dat je website c.q. landingpagina's zeer gebruiksvriendelijk zijn en een Google PageRank van meer dan 4 hebben. Deze PageRank telt ook mee voor je AdWords ranking overigens. Verder kan een SEA advertentie meer ongewenste (lees: niet jouw doelgroep) bezoekers trekken die geld kosten maar weinig tot niets opleveren. Ik weet niet hoe je je conversies hebt ingesteld in zowel AdWords als Google Analytics (GA) voor SEO; heb je GA gekoppeld voor beide ? Landingspagina's vind ik moeilijk om iets over te zeggen, zijn dit benoemde/gekoppelde webpagina's binnen een statische of dynamische website dan wel zijn deze onderdeel van microsites dan wel 'solely' landingspagina's ? Sorry maar ik kan geen goed antwoord geven zonder meer informatie. Bedankt, Philip

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    de klik percentage van natuurlijke zoekresultaten: 70% en van gesponsorde of betaalde resultaten: 30%

    als je een combinatie maakt heb je misschien meer bezoekers maar wil nog niet zeggen dat je een hogere conversie zal hebben. Het hangt af hoe goed je site geoptimaliseerd is of de landingspagina relevant is tot het gezochte keyword en of je zoekwoord in je SEA advertentie voorkomt (of beter in de url van je website).

     

    Op http://www.websem.be/blog/?p=54 vindt je gratis en betaalde keyword research tools die je kan gebruiken om de juiste trefwoorden voor je niche/sector te vinden.

     

    Gr.

    Erdal

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Onze ervaring is ook dat de kwaliteit van de SEO bezoeker hoger ligt.

    Er is ook een verschil met de SEA van Google en de Google Adsense vertoningen van andere websites.

     

    SEO en SEA gaan overigens prima samen. SEA zetten we b.v. in bij een korte looptijd (b.v. aanbiedingen en eenmalige evenementen) en een doelgroep binnen een klein regionaal gebied.

    Het loont wel om klanten te overtuigen om te blijven investeren in SEO (zoals webteksten (her)schrijven, website updaten, lay-out aanpassingen etc).

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites


    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké