Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
PhilipVanDalen
PhilipVanDalen
Veel bedrijven willen, vooral in deze periode van de kredietcrisis, zo veel mogelijk nieuwe contacten, offertes, klanten en extra omzet genereren via meer kosteneffectieve methodes.
Maar hoe? Via het bestaande klanten- en partner netwerk, extra verkopers aannemen waarvan je nog maar moet afwachten of ze presteren, of extra advertentie kosten maken waarvan je de 'pay off' nauwelijks kan vaststellen? En na hoeveel weken of maanden converteren deze inspanningen en investeringen naar omzet en inkomsten?
Overweeg eens zoekmachinemarketing, als snel toepasbare en bewezen kosteneffectieve methode. Volgens marktanalist Forrester bedraagt de markt van de Europese zoekmachinemarketing in 2008 ruim 4,5 miljard euro. Naar schatting is de omvang van de Nederlandse markt in 2008 nu al tussen de 150 en 200 miljoen euro.
Zoekmachinemarketing bestaat uit twee delen. Aan de ene kant Zoekmachine-optimalisatie (SEO), en aan de andere kant zoekmachine-adverteren (SEA).
Zoekmachine Adverteren (SEA)
Is een populaire en snelgroeiende manier van adverteren, omdat er gebruik gemaakt wordt van eenvoudige zoekwoordadvertenties. Deze zoekwoordadvertenties worden in ieder geval op de eerste pagina (de welbekende 'Gesponsorde Koppelingen' van Google) van de zoekmachineresultaatpagina getoond, op het moment dat willekeurige zoekwoorden worden ingegeven door internetters die op zoek zijn naar nieuwe producten en diensten.
Inclusief zoekwoordanalyse en -samenstelling, alsmede het instellen van websitestatistieken en landingpagina’s kan dit in principe binnen een week zijn gerealiseerd door een goede specialist.
Marktleider in Nederland is Google AdWords. Kosten: betaal per klik, vertoning of conversie.
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Zoekmachine-optimalisatie bestaat uit het proces van analyse, aanpassing en onderhoud om websites een toppositie in de zoekmachineresultaten te geven aan de linkerzijde van de zoekresultaatpagina.
Binnen dit proces is de juiste analyse en toepassing van dosering, context en samenstelling van webteksten, webtechniek en zoekwoorden cruciaal, inclusief het verkrijgen van weblinks van websites met een Google PageRank van minimaal 4. Google PageRank is de waardering van Google voor de relevantie en thematische diepgang van websites en heeft een rangorde van 0 tot 10.
Dit proces neemt, afhankelijk van de structuur en omvang van de website, minimaal twee weken en gemiddeld vier weken in beslag. Daarna moet de geoptimaliseerde website geïndexeerd worden door de zoekmachines, wat wederom minimaal twee en gemiddeld vier weken in beslag neemt. Onder indexering verstaan we het opslaan van de website in de database van zoekmachines als Google, waarna de zoekmachine de rangorde gaat bepalen voor welke websites op de eerste zoekmachineresultaatpagina worden opgenomen.
Kosten: eenmalig projectbudget en een jaarlijkse onderhoudabonnement voor scorende en relevante zoekwoorden.
Wat is het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA?
[*]Onderzoeken wijzen uit dat er 5 tot 6 keer vaker op natuurlijke zoekresultaten (linkerzijde van zoekresultaten/SEO) wordt geklikt dan op betaalde zoekadvertentie resultaten (rechterzijde of eerste 2 resultaten aan linkerzijde/SEA).
[*]Voor SEO wordt doorgaans een eenmalig projectbudget besteed en een onderhoudsabonnement om te blijven scoren op zoekwoorden, ook ten opzichte van je concurrentie. Voor SEA betaal je een bedrag per klik op je zoekwoordadvertentie of per conversie (een conversie is een contactpoging van de prospect na het lezen van de zoekwoordadvertentie) of per vertoning (het aantal vertoningen van je Google advertentie op de website van een Google AdSense adverteerder zoals Marktplaats.nl).
[*]Beide werken in grote lijnen met dezelfde websitestatistieken als Google Analytics. Hierbij is een webanalyticsspecialist in mijn ogen geen overbodige luxe voor een goede interpretatie van de statistieken. Google AdWords (SEA) werkt daarnaast met Conversion Tracker, die kliks en conversies bijhoudt. Zowel Google als Yahoo bieden daarnaast tools om de usability en bezoekers- en zoekwoordgegevens per webpagina en doelpagina te analyseren.
Wat is de Return on Investment (ROI) voor SEO en SEA?
Naar mijn ervaring is er weinig tot geen verschil, afhankelijk van marketing- of businessdoelstellingen. Beide oplossingen zijn goed te meten en te volgen met websitestatistieken en webanalytics, met ondermeer doelconversies per webpagina of landingpagina.
De ROI van SEO duurt wel langer vanwege de projectimplementatie en indexeringsperiode SEA biedt dan de korte-termijnoplossing, zodat je nieuwe contacten en leads blijft genereren totdat je website de juiste zoekmachinepositie heeft bereikt vanwege de SEO-implementatie.
Advies voor een succesvolle SEO en/of SEA zoekmachinemarketingoplossing
[*]Bepaal eerst je eigen regionale of internationale marketingdoelstellingen, zoals aantal leads, bezoekers, gemiddelde orderwaarde per product, dienst of actie aanbod.
[*]Bepaal je Return on Investment, wat je ook vaak met de juiste specialist kan bepalen en uitrekenen
[*]Selecteer de juiste specialist, die beide oplossingen kan uitvoeren en coördineren. Vraag naar SEO-referenties. SEO is veel complexer en kennisintensiever dan SEA en gekwalificeerde SEO-specialisten met aantoonbare referenties zijn er nog maar weinig.
[*]Beoordeel of de juiste specialist ook de nodige kennis heeft van websitestatistieken en/of webanalytics om de inspanningen tijdig en met succes te meten, analyseren en bij te kunnen stellen.
[*]Dergelijke oplossingen doe je samen. De eerste 3 maanden is maandelijks teamoverleg noodzaak en kun je voor het eerste jaar afspreken dat na de initiële 3 maanden nog een aantal evaluatiegesprekken plaatsvinden om zodoende een maximaal resultaat te behalen.
theweb2.0 search marketing | webanalytics
www.theweb20.nl
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag