• 0

Samenwerking 3 studenten ... situatieschets

Goedemiddag!

 

Sinds een paar maanden heb ik een ICT bedrijf. Het gaat allemaal niet zo snel als dat ik wil maar dat maakt niet uit...het is in ieder geval leerzaam! Ik ben nog student en ben er niet afhankelijk van.

 

Nu wil ik met twee medestudenten een commerciele website opzetten. Zij bezitten geen bedrijf maar willen misschien binnenkort ook een bedrijf met elkaar opzetten. Ik denk dat ALS de commerciele website voor ogen een succes wordt (en dus inkomsten gegenereerd kunnen worden) hun beter bij mijn bedrijf kunnen. Maar hoe pak je zoiets aan?

 

Zouden hun dan onder mij vallen? Of kan ik beter iets doen dat we ... alle 3 op hetzelfde 'niveau' zitten? Ik ben wel graag de baas van m'n eigen bedrijf maar het is geen must...wat zouden jullie mij voor een advies geven?

 

Want het staat natuurlijk vast dat er een bedrijf achter een website moet zitten die commercieel bezig is (dus inkomsten enzo)

 

Misschien kan iemand wat mogelijkheden schetsen. Daar zou ik erg blij mee zijn.

 

alvast hartelijk dank!

Robbert

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opties:

 

1. Ze in dienst nemen

2. Payrollen zodat jij wat minder risico loopt

3. VOF o.i.d. maar dan moet je elkaar enorm goed vertrouwen, lijkt mij niet handig als studenten clubje.

4. BV of andere zelfstandige rechtspersoon oprichten.

 

En nog een hoop minder bekende alternatieven...

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

djluc, bedankt voor de reactie.

 

1. Bij deze optie komt een hele hoop werk kijken neem ik aan. Ik ben dan verantwoordelijk en moet loon uitbetalen..als we nog geen geld verdienen (of niet genoeg om fatsoenlijk loon uit te betalen) zal dat alleen al het eerste probleem vormen. Dit zou uiteraard wel op een later tijdstip kunnen wanneer blijkt dat we wel degelijk goed geld kunnen verdienen....wat de bedoeling is natuurlijk ;)

 

2. Payrollen, ik ken het niet maar ik heb het even opgezocht.

 

"Payrollen is een nieuw en relatief snelgroeiend fenomeen. Het is een vorm van ter beschikking stellen van werknemers aan opdrachtgevers, waarbij opdrachtgevers zelf verantwoordelijk zijn voor de werving, selectie en begeleiding van werknemers. Vaak gaat het om individuele of groepsgewijze overname van personeel van een opdrachtgever. Met payrollen kunnen inleners het contractbeheer en de verloning van door henzelf geworven flexibel personeel risicoloos, gemakkelijk en voordelig uitbesteden."

 

Wat wil dit nu precies zeggen. Kan dit wel in deze situatie? Die 2 andere studenten zijn niet eens werknemer bij een bedrijf, dus kunnen ze ook niet ter beschikking worden gesteld aan mij (opdrachtgever). Of zie ik dat verkeerd?

 

3. VOF, weet ik wat dingen vanaf en lijkt me geen optie. Zoals u zelf ook al aangaf moet je elkaar heel goed kunnen vertrouwen....ik vertrouw ze wel, anders zou ik niet met ze samenwerken, maar ja, dit gaat verder.

 

4. BV lijkt me dan nog de beste optie uit dit rijtje. "De aansprakelijkheid van de aandeelhouders is beperkt tot het bedrag waarmee zij in de vennootschap deelnemen." ....moet ik dit zien als een investeringsbedrag? In ons concept hoeft eigenlijk niet veel geinvesteerd te worden, hoofdzakelijk tijd. Hoe gaat dit? Een BV heeft 1 of meerdere directeuren zie ik ook staan, maar hoe wordt zoiets besloten en wat zijn de verantwoordelijkheden?

 

Veel is mij onbekend wat dat betreft, wat zou u in mijn geval doen?

 

En hoe denken andere mensen erover? Reacties zijn welkom. :)

 

 

trouwens, wat is een zelfstandig rechtspersoon?

Link naar reactie
  • 0

Er is veel info te vinden over de inhoud en werking en mogelijkheid van een BV. Dus even zoeken. Maar kort gezegd moet je (nu nog) kapitaal inbrengen (Eur 18.000). Bestuurders zijn beperkt aansprakelijk, alleen bij ernstig verwijtbaar handelen. Een zelfstandige rechtspersoon = een rechtspersoon. Een rechtspersoon is een zelfstandig drager van rechten en plichten, net zoals bij een persoon zoals jij en ik. Een BV kan bijvoorbeeld contracten aangaan als partij. De directeur van de BV of de aandeelhouder van de BV is daarbij geen partij. Een Vof kan geen contracten aangaan want dat is geen zelfstandige drager van rechten en plichten maar een contractueel samenwerkingsverband. Indien 'de vof' een contract wil sluiten, zullen de vennoten van de vof dat contract moeten tekenen.

 

Een BV kan opgericht worden via de notaris en wordt ingeschreven in het handelsregister van de kamer van koophandel.

 

Ik vind overigens dat voor zo een jong inititief best contractueel een samenwerkingsverband kan worden aangegaan, als vof. Als alle zaken maar precies worden geregeld. In een later stadium wanneer alles lekker loopt en winsten worden gegenereerd kan je altijd nog een (duurdere) BV opzetten. Maar als je verwacht dat het super gaat lopen, kan je ook de investering op de koop toenemen en direct een BV starten, met minder snel kans op persoonlijke aansprakelijkheid.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Financieel gezien is een VOF inderdaad wel interessant maar je moet echt goed opletten met de aansprakelijkheid. Ik denk dat het in deze situatie niet verstandig is. Als je al jarenlang zaken doet met elkaar o.i.d. dan heb je meer inzicht in de betrouwbaarheid van je compagnons.

 

Wat betreft payrollen: De studenten staan op de loonlijst van een payroll bedrijf. Jij als eenmanszaak huurt die studenten in. Mocht er dus eentje ziek worden ben jij globaal gesproken niet direct aansprakelijk hiervoor enzovoorts. Je betaald hiervoor wel een vergoeding per uur aan het payroll bedrijf.

 

p.s. geen U graag, ben pas 19, voel me zo oud dan ;)

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

bedankt voor de reacties!

 

Ik moet zeker wat meer research gaan doen maar zoals ik het nu zie is misschien een VOF toch het meest handig. Als iets eenmaal goed gaat en we willen het serieus doorzetten als een bedrijf (dus niet als 'erbij') is overstappen naar een BV een goede optie lijkt me.

 

Op kvk.nl staat een hoop informatie, en gelukkig weet ik nu in welke richting ik in ieder geval moet zoeken. Ik vertrouw de 2 medestudenten genoeg om dit uit te voeren...ik moet maar even zien wat ik ga afspreken. Lastig ook om afspraken te maken als je niet eens weet of het wel geld gaat opleveren. Teveel moeilijke stappen nemen zou daarvoor zonde zijn.

 

Tijd voor meer research dus ^^

 

bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.