• 0

directieverslag

Ik heb onlangs een jaarrekening van een onderneming opgevraagd. In dit jaarverslag staat dat het directieverslag opvraagbaar is bij de onderneming (het bestreft een grote onderneming).

 

Is deze onderneming verplicht om, indien iemand hier naar vraagt, het directieverslag inzichtelijk te maken? en moet zij dit aan iedereen laten doen of mag zij selectief zijn?

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mmmm ... goede vraag. Ik heb hier geen beslissend antwoord op.

Maar als ik van iemand de jaarrekening krijg, zou het toch enorm handig zijn als ik ook het directieverslag krijg waaruit te herleiden is waar en waarom de diverse bedragen besteed / danwel binnengekomen zijn?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Op hoeveel informatie je recht hebt is afhankelijk van je economisch belang. Iedereen kan een jaarrekening van een BV/NV opvragen bij de KvK. Dit in verband met beoordeling van de kredietwaardigheid en de stabiliteit van een leverancier. Alle informatie die verder gaat is concurrentiegevoelig en hoeft dus niet vrijgegeven te worden.

 

Dit geldt ook voor de informatieverschaffing naar aandeelhouders. Als je concurrent aandeelhouder zou worden van jouw bedrijf, heeft hij nog steeds geen recht op inzage in alle keuzes en bedrijfsprocessen. De informatie waar je recht op hebt, is in eerste instantie altijd financieel. Bedrijven hebben verder het recht om te bepalen hoeveel informatie ze verstrekken en aan wie.

 

Eind jaren '90 gaven bedrijven meer informatie, ze hadden toch meer opdrachten dan concurrentie. Je ziet dat deze trend los gelaten werd toen de cijfers minder werden. Overigens is in Amerkia de trend steeds sterker gericht op verplichte informatie verschaffing, bijvoorbeeld door de SEC. Liberaal Nederland laat in dat kader nog altijd meer vrijheid bij de onderneming.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.