Jump to content

Arjan Schipperus

Senior
  • Content Count

    68
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Register

  • You are primarily interested in:
    financiering
    ondern
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.kvk.nl
    www.acco

Company info

  • Location
    Amsterdam

Recent activities

  1. 1. Vooraf een factuur sturen is correct. Op dat moment heb je een levering en een vordering. Al ligt het moment van de levering in de toekomst. 2. Stuur een creditnota als er niet betaald wordt. Als je besluit niet te leveren, is er geen sprake van een vordering. Je zou deze nota wel moeten versturen in verband met de btw administratie van je cliënt. Afboeken, zoals hier aangeraden wordt, is alleen toegestaan indien je een bericht van de curator hebt dat de cliënt niet zal betalen. Een creditnota versturen mag echter altijd.
  2. pm, Dit raakt aan het ondernemingsrecht. Vraag LawMan voor de harde feiten. Voor zover ik in kan schatten: Mag je alles afspreken over uittreden. DeWitte zal vermoedelijk beamen dat het maken van duidelijk afspraken over het (verplicht) uittreden van een investeerder niet alleen mag, maar ook zeer wenselijk kan zijn. Zorg dat de afspraken eenduidig en toestbaar zijn. Ook wat vergoeding betreft ben je bij mijn weten vrij in het maken van afspraken. Bij het overgaan van een CV in een BV zullen de vennoten aandeelhouders worden van de nieuwe vennootschap. Ik zie niet hoe een co
  3. Maggy, Er zijn twee manieren om dit te benaderen: 1. De theoretische manier 2. De praktische manier Ad 1. Om het theoretisch correct te doen, zou je de jaarrekening van 2002 moeten herzien. Hierbij worden de energiekosten veminderd, die zijn namelijk twee keer geboekt. Een keer via bank en een keer via inkoopboek. Je crediteurensaldo zou dan omlaag gaan, omdat de opstaande energierekening al betaald was. Vervolgens moet je de jaarrekening herzien en de aangifte inkomstenbelasting (vennootschapsbelasting) herzien. Ad 2. De praktische manier. Jouw correctieboeking uitvoeren in
  4. Het gaat inderdaad om je belastbaar inkomen. Of je in aanmerking komt voor die ondernemersfaciliteiten is afhankelijk van een aantal criteria. Zoek even binnen het forum, want deze zijn al meerdere malen beschreven.
  5. Parcye, Heb je de zelfstandigen en eventueel startersaftrek meegenomen in je berekening? Als je daarvoor in aanmerking komt, wordt in belastbaar inkomen verlaagt met €8259 (6430 zelfstandigenaftrek en 1829 startersaftrek). In dat geval ben je met ziekenfonds goedkoper uit. Algemene opmerking: Deze berekeningen zijn afhankelijk van je situatie, je inkomen en de manier waarop je je werk inricht. De verschillen zijn groot per ondernemer. De informatie die hier verstrekt wordt is algemeen geldend, maar het is gezien de omvang van de materie niet mogelijk om volledig te zijn. Voor volled
  6. Beste P., Je betaalt voor het ziekenfonds twee bedragen: 1. Aan de belastingdienst op basis van je inkomen. Dit is een bedrag tussen €0 en €1700. 2. Een vast maandelijks bedrag aan de ziektekostenverzekeraar. Vanaf +/- €30. Als de maandelijkse premie die je nu betaalt €46 bedraagt, heb je waarschijnlijk een hoog eigen risico, of ben je met je ouders meeverzekerd? Dit is namelijk bizar weinig, beetje particuliere verzekering kost al gauw €80/90 per maand. Om het ziekenfonds en de particuliere verzekering te kunnen vergelijken, moet je de uitgaven binnen je eigen risico optellen
  7. P., Graag gedaan. De tweede en derde beschikking worden vastgesteld op basis van het gemiddelde van de drie jaren daarvoor. Dit gemiddelde wordt vergeleken met de ziekenfondsgrens. Dit komt er (meestal) op neer dat ze drie jaar je schatting aanhouden omdat ze over die jaren (meestal) nog geen gegevens hebben. Je zegt te vrezen voor een naheffingsaanslag. Op basis van je aanmelding bij de belastingdienst ontvang je wel een beschikking, maar geen (naheffings-)aanslag. Aan het einde van het jaar doe je aangifte inkomstenbelasting (en daarmee ook WAZ en Ziekenfonds) en op basis daa
  8. Beste P., Als je een onderneming begint, moet je je inschrijven bij de belastingdienst. Hierbij moet je je geschatte jaarinkomen opgeven. Op basis van je inschrijving geeft de belastingdienst een beschikking af waarin staat of je ziekenfonds verzekerd bent. Geschat jaarinkomen en ziekenfondsgrens: Als je totale inkomen (brutoloon uit loondienstverband en winst uit onderneming na fiscale aftrekposten) lager is dan €20250 ben je verplicht ziekenfonds verzekerd. Anders moet je je verplicht particulier verzekeren. We hebben nu dus twee mogelijkheden: 1. je ontvangt een beschikk
  9. Als je administratie beperkt is, kan je het ook bijhouden in excel. Dat heb je waarschijnlijk toch al aangeschaft.
  10. Je aanname is correct. Jij drijft een onderneming. Die onderneming kan onder meerdere namen deelnemen aan het economisch verkeer. De facturen worden verstuurt door die ene onderneming en nummeren dus door. Dat de facturen onder een andere handelsnaam worden verstuurd, maakt niet uit. Hetzelfde geldt voor de BTW. Als je meer informatie wil halen uit je administratie kan je ervoor kiezen om de verkopen op een aparte serie grootboekrekeningen te boeken. Gebruik voor de eerste handelsnaam 8000-8099, voor de tweede handelsnaam 8100-8199, enz. Op deze manier kan je direct uit de Winst- &am
  11. Webbit, Je hebt zelf de beste oplossing al gevonden zie ik! Als de bestelling bekend is op het moment dat de betaling gedaan wordt, kan je het beste direct de factuur maken en er een vrije tekst bij zetten. Dat is de efficiëntste oplossing. Voor de geïnteresseerden volgt hieronder de oplossing van de factuurboeking met vooruitbetaalde bedragen. Als je vanuit de bank en bij het maken van de factuur naar vooruitbetaalde bedragen boekt, vallende de bedragen tegen elkaar weg. Bankboeking: Bank €119 D VuBB €119 C Factuurboeking: Deb € 0 (!) VuBB €119 D Omz
  12. Webbit, Om het nog makkelijker te maken (extra tijd voor een biertje in de zon 8)): Controleer of je de mogelijkheid hebt om de vooruitbetaling op de factuur te zetten. Je verstuurt dan een factuur voor nul euro en hoeft geen memoriaal boeking meer te maken. Even de paternalistische eikel uithangen: Let goed op met het gebruik van tussenrekeningen. Het uitzoeken van tussenrekening levert met de jaarafsluiting vaak een hoop vragen op.
  13. De belastingdienst wil kunnen controleren of je wel alle facturen opgegeven hebt voor de omzet. Daarom moeten ze opvolgend genummerd worden. Als je hierbij een andere methode hanteert is voor de belastingdienst niet te controleren of je facturen met een tussenliggend nummer hebt gebruikt (en per kas ontvangen hebt, dus zwart weg te moffelen). Ze zullen een ander systeem dan chronologisch nummeren dus niet goedkeuren. Ik moet het kort houden. Zit in Londen 50 Pence weg te tikken en er staat een Pint te wachten. Cheers!
  14. Persoon, Administratief: - Degene die klanten aanlevert heeft een dienst verricht en moet dus een factuur sturen, met BTW. - Via Particulieren: Als het incidenteel is, kan je volstaan met een ontvangstverklaring en een kopie van een paspoort. Als het met regelmaat gebeurt heb je een medewerker (ja een volwaardig medewerker, compleet met administratie, loonbelasting en sociale premies). Eventueel kan je die particulier uitbesteden aan aan pay-rolling bureau. Commercieel: - Wij werken al een tijd met dit systeem. Bevalt prima. Wij geven trouwe klanten een korting van 10% over
  15. Doornummeren heeft wel onze voorkeur. Sommige facturatiepakketten maken hiervoor een aparte reeks met nummers aan, maar dat heeft geen toegevoegde waarde.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept