• 0

onder de vlag van oude werkgever starten of volledig zelfstandig?

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben een 31 en werkzaam als software ontwikkelaar in een bedrijf dat zakelijk diensten levert in voornamelijk de retail markt.

 

Vorig jaar had ik onslag genomen en had ik al een nieuw contract getekend bij een ander bedrijf dat voornamelijk in detachering doet.

Mijn oude werkgevers hebben in tussen zoveel aan me getrokken, dat ik besloten heb niet te gaan werken voor die detacheerder. Mijn plan is nu om zelf een bedrijf te starten.

 

Mijn huidige werkgever zal gegarandeerd een grote klant worden, simpel weg omdat ze mij hard nodig hebben.

 

Op dit moment zijn we in de verkennende fase voor de oprichting van een BV. Daarbij lopen we direct al aan tegen de verdeling van de aandelen en het inbrengen van kapitaal/ intellectueel eigendom.

 

Het voorstel van mijn werkgevers is om elk voor 1/3 deel aandehouder te worden. Daarbij zullen mijn werkgevers het startkapitaal inbrengen, plus eventueel ntellectueel eigendom van reeds gebouwde software.

Ik zal dan mijn arbeid en kennis inbrengen.

 

Het idee is dat ik 100% van mijn tijd in de nieuwe BV ga werken.

 

Echter...nu zit ik met een dillema. Als een iedere 1/3 eigenaar wordt, in hoeverre kan ik dan mijn eigen koers varen in de nieuwe BV. Mijn huidige werkgevers zijn er bij gebaat dat ik veel werk voor ze ga doen. Als ik een andere klant vind, heb ik dan nog wel de mogelijkheid om een keuze te maken tussen deze klant en mijn huidge werkgever ?

 

Moet ik niet voor minimaal 51% aandeelhouder worden ?

Uiteindelijk is mijn beoogde doel met het nieuwe bedrijf anders dan dat van mijn werkgevers. Ik heb deze werkgevers als klant wel nodig om een goede start te kunnen maken.

 

weet iemand raad ?

 

Daarnaast wordt ik er herhaaldelijk door mijn vrouw op gewezen dat ik eens met iemand hierover moet gaan praten, bij wie moet ik dan zijn?

 

Accountant, coach ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Moet ik niet voor minimaal 51% aandeelhouder worden ?

Uiteindelijk is mijn beoogde doel met het nieuwe bedrijf anders dan dat van mijn werkgevers. Ik heb deze werkgevers als klant wel nodig om een goede start te kunnen maken.

 

Ja, dat moet wel om je eigen koers te kunnenvaren. Met het voorstel zoals zij doen behouden zij de grootste zeggenschap en besturen dus de bv. Ze kunnen je het heel lastig maken want ze kunnen er ook voor zorgen dat jij niet voor hun concurrenten gaat werken. Dit klinkt als een verkapte vorm om ervoor te zorgen dat jij voor hun werkt, maar een eigen onderneming hebt. En over een paar jaar vragen ze ofze niet alle aandelen over kunnen nemen nehebben zij twee bedrijven (het zou zomaar kunnen).

 

Het probleem met 51 % voor jou is dat het wel in de waardering van de aandelen tot uiting moet komen. Jouw bijdrage moet die 51 % wel waard zijn. Als zij voor 18k 66% van de aandelen zou willen, zou jij dus iets met een minimale waarde van 18,5 k in moeten brengen om de 51 % op te kunnen eisen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Het probleem met 51 % voor jou is dat het wel in de waardering van de aandelen tot uiting moet komen. Jouw bijdrage moet die 51 % wel waard zijn. Als zij voor 18k 66% van de aandelen zou willen, zou jij dus iets met een minimale waarde van 18,5 k in moeten brengen om de 51 % op te kunnen eisen.

 

 

Ja, precies, feit is echter dat ze op dit moment hemel en aarde bewegen om mij aan boord te houden. Zonder mezelf op de borst te kloppen, kan ik wel zeggen dat ik op dit moment degene ben die kan bepalen hoe het moet gaan worden. Zij hebben mijn expertise nodig en ik hun opdrachten. Echter ik wil wel op termijn ook andere klanten aantrekken en zelf kunnen bepalen of ik bijvoorbeeld mensen ga aannemen (wat zowieso moet).

 

Vraag blijft natuurlijk wel of ik het zo hard kan spelen dat ik een meerderheidsbelang krijg.

 

Ik denk dat ik op dit moment voor zeker een 1 jaar werk heb aan mijn huidige werkgevers. Ik wil een bedrijf starten dat zich primair professioneel bezig gaat houden met software ontwikkeling in de ruimste zin van het woord, terwijl zij software slechts als een ondersteunend middel zijn om hun diensten te kunnen leveren.

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je ontslag hebt genomen betekend volgens mij dat het in de menselijke sfeer niet klikt met je oude werkgevers. Dan moet je ook niet een zakelijk huwelijk met ze willen in de vorm van een bedrijf.

Wel kunnen ze je opdrachten geven tot het uitvoeren van werk uitgespreid over een aantal jaren; een oud collega van mee heeft dit in het verleden bij z'n oude werkgever voor elkaar gekregen.

Als je in je hart eigenlijk niet echt wilt gaan ondernemen, kun je ook het volgende overwegen: Bedenk het belachelijk hoge loon voor welke je terug wilt bij die werkgever; dat heeft die oud-collega van me na een jaar of acht ondernemersschap twee jaar geleden ook gedaan ... en ze betaalden.

 

Patrick

 

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat ook belangrijk is wil je een goede onderneming opzetten: je moet de tijd hebben om nieuwe kalntente werven: als je andere aandeelhouders je die niet gunnen, ben je a) failliet als zij hun opdrachtenstopzetten en b) geen odnernemer als je maar 1 klant hebt (lees alles bij de belastingdienst, zoekwoord VAR). De belatingdienst spreekt dan van een verkapt dienstverband, en daar kun je nare financiele gevolgen aan overhouden.

Link naar reactie
  • 0

De belatingdienst spreekt dan van een verkapt dienstverband, en daar kun je nare financiele gevolgen aan overhouden.

 

hier in Belgie iden dito en zeker als die ene klant dan nog degene was waar je voordien in loondienst voor werkte.

Over hoeveel opstartkosten hebben we het hier ?

Als je een eigen bedrijf op wil starten heb je sowieso toch al wel iets van middelen denk ik, nee ? Verder kan je toch een schriftelijke bevestiging vragen aan je 'klant' over de omzet die ze je in het eerste jaar willen garanderen en daarmee krijg je toch in elke bank wel wat geld los ?

 

Als je zegt elk 1/3 van de aandelen, wie is dan de derde partij ? Je werkgever, jij en wie nog ?

Als je uiteindelijk 33% aandelen hebt en je werkt met dezelfde mensen als ervoor dan beschouw ik dat niet als 'ik heb mijn eigen bedrijf' maar wel als 'ik heb een aandeel gekocht in het bedrijf van mijn werkgever'.

 

Verder is een klant als mede-eigenaar hebben volgens mij niet zo slim. Ten eerste kan je bij onderhandelingen serieus met je rug tegen de muur gezet worden want zij zijn tegelijk klant vanuit bedrijf X en mede-eigenaar van bedrjf Y dat met X over het contract onderhandelt...

Ten tweede zullen àndere klanten (maw concurrenten van je huidige werkgever ?? ) niet zo rap geneigd zijn om zaken met je te doen omdat ze weten dat je bedrijf voor een groot deel eigenaar is van een van hun concurrenten.

 

Hier ergens op het forum staat een artikel over welke eisen van de geldschieter een alarmbel af moeten laten gaan zodat je financieringsonderhandelingen beter stopzet. 1 van die eisen is als de kapitaalverstrekker minstens 51% zeggenschap wil.

 

denk goed na dus...

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een top constructie voor je ex-werkgevers.

 

Laten je een jaar ofzo aanploeteren om de onderneming op poten te zetten en ontslaan je als directeur op het moment dat dat hun uitkomt (een ander gevonden). Daarna benoemen ze zichzelf of hun eigen bedrijf als directeur en zuigen de BV leeg. Als het geld op is laten ze hem ontbinden en nemen het personeel + wat rest over en zit jij thuis op de bank met een paar euro.

 

Gewoon zelf starten, desnoods met een eenmanszaak met je eigen computer en als ze je echt willen inhuren, dan kan dat natuurlijk altijd.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.