• 0

Aanschaf laptop via de zaak (deels privé gebruik)

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het aanschaffen van een laptop via de zaak. Deze laptop schaf ik in principe aan voor privé gebruik, hij zal mijn eigen oude PC thuis gaan vervangen.

In de praktijk zal ik de laptop ook vaak genoeg zakelijk gebruiken. Soms zal deze mee naar kantoor gaan, en regelmatig zal ik 's avonds thuis nog aan het werk zijn op de laptop (het is dan immers mijn enige PC thuis).

 

De reden dat ik de laptop via de zaak wil aanschaffen is dat er natuurlijk wat voordelen aanzitten. Ik krijg meer korting bij de leverancier, en ik ontloop de BTW (als het goed is :)).

 

Nu zijn er volgens mij een aantal mogelijkheden:

 

- De zaak koopt een laptop van zeg € 1000 ex. BTW en geeft deze aan mij, ik gebruik deze vooral privé. Moet ik nu € 1000 terugbetalen aan de zaak? Of € 1190?

 

- De zaak koopt een laptop van € 1000 ex. BTW voor zakelijk gebruik. Er is recht op investeringsaftrek, en er sprake van afschrijving. De laptop kost het bedrijf uiteindelijk misschien € 500 (schatting van mij, klopt dat??). Aangezien ik de laptop in de praktijk ook thuis gebruik betaal ik het bedrag wat de zaak kwijt is netjes terug en ik zorg dat ik bijvoorbeeld privé via een omweggetje deze € 500 weer in het bedrijf laat stromen. De laptop is dan voor de buitenwereld een puur zakelijk investering van het bedrijf geweest.

 

Kan iemand me vertellen of mijn mogelijkheden kloppen, en over er nog meer mogelijkheden zijn? En wat uiteindelijk natuurlijk het voordeligst is natuurlijk ;)

 

Overigens ben ik zelf mede-eigenaar van het bedrijf, dus problemen met mijn baas o.i.d. zal het niet opleveren.

 

Bedankt alvast!

Koen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik daar kijk zie ik het volgende:

 

Apparatuur, instrumenten en dergelijke van u privé: geen aftrek

 

Bijvoorbeeld: computers, faxapparatuur, schrijf- en rekenmachines, geluidsapparatuur en muziekinstrumenten. Aftrek van de kosten hiervan (aanschaf, huur, onderhoud) is niet mogelijk als de zaken niet tot het ondernemingsvermogen behoren. Het maakt niet uit of u ze in uw onderneming gebruikt.

 

En wat als de laptop nou echt een zakelijk aanschaf wordt, en dus ondernemingsvermogen wordt? (zoals in mijn 2e voorbeeld). Dan gaat deze regel niet op toch?

Link naar reactie
  • 0

Wat voor ondernemingsvorm betreft het? Je hebt het over mede-eigenaar: VOF, BV?

 

Bij een VOF heb je verschillende mogelijkheden voor bedrijfsmiddelen die je zowel zakelijk als privé gebruikt:

 

Privé vermogen: geen aftrek etc.

Buitenvennootschappelijk ondernemingsvermogen: wel aftrek, etc, in beginsel correctie voor privégebruik.

Als de VOF het aanschaft, is/zijn de andere eigena(a)r(en) ook eigenaar van het bedrijfsmiddel. Dan moet je goede afspraken maken over gebruik en vergoeding.

 

En bij een BV is het weer anders, maar voor beide situaties is het volgens mij hier op het forum al eens besproken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Is wel een grappig verhaal natuurlijk .... ik schaf een laptop aan voor thuisgebruik ... wat kan ik nu in elkaar steken om er zakelijk aftrek van te hebben ....

 

Wat voor bedrijf heb je??? Wanneer de aanschaf van die laptop geen zakelijk karakter heeft waarom zou je je dan voor een paar honderd euro voordeel mogelijk een hoop gezeur op je hals halen.

 

Met name gezien het feit dat je niet alleen eigenaar bent van je bedrijf moet je opletten met de precedent-werking die hier vanuit gaat m.a.w. stel dat de andere eigenaar nu het idee oppakt om een vouwwagen te kopen voor prive, maar doet alsof het een zakelijk aanhangertje is ... in geval dat je alleen-eigenaar bent liggen dit soort zaken toch wat makkelijker ....

 

Wellicht is het zinvoller om een klantje extra te zoeken voor je handel dan je die paar honderd euro ook zo verdiend.

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

@ ronaldinho

 

Het gaat om een BV. Ik heb via de zoekfunctie wel enkele topics gevonden over dit soort zaken, maar een echt vergelijkbare vraag kon ik niet vinden, vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend.

 

 

@ Starterscoach (Ard)

 

Elk voordeeltje is natuurlijk meegenomen ;) Maar ik begrijp je standpunt, ik wil ook absoluut niet koste wat kost de boel gaan verdoezelen. Maar je hoort zo vaak dat dit soort dingen gedaan worden, dus ik was wel benieuwd hoe dit gebeurt. Uiteindelijk kan ik nl. prima verantwoorden dat ik de laptop 20-25% zakelijk ga gebruiken. Weliswaar niet óp de zaak, maar thuis.

Wat betreft het voordeel van een paar honderd euro wil ik nog even een opmerking plaatsen. Met een behoorlijke laptop kan het kostenverschil wel oplopen tot tegen de duizend euro, en dat is toch wel een flink bedrag.

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd hoe je het dan wilt doen. Vergoeding/verstrekking is belastingvrij mogelijk bij een zakelijk gebruik van tenminste 90% (ik meen dat dit voor computers niet is veranderd, itt telefoons, daar geldt nu 10%).

 

Een vergoeding mag er dan wel afgetrokken worden, maar dat vermindert ook weer de kosten voor de BV en heb je dus feitelijk nog geen aftrek.

 

Voor de BTW is volgens mij het BUA van toepassing, zodat de BTW dan ook niet (geheel) afgetrokken kan worden.

 

Blijft er dus wel erg weinig voordeel over. En je houdt het probleem van je medeaandeelhouders...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Andere oplossing:

 

schaf een nieuwe PC aan voor de zaak en neem een PC van de zaak over voor prive (betaal de restwaarde aan de zaak) Je hebt dan zakelijke voordelen genoten (korting, aftrek btw, belastingaftrek etc) en je koopt toch voor een paar centen een leuke PC.

 

Zeker als je met andere aandeelhouders werkt zou ik prive-zaak transacties zo zuiver mogelijk houden. Dit zijn namelijk potentiele brandhaarden om onderling grote geschillen over te krijgen, terwijl het tegelijkertijd inhoudelijk qua bedrag nergens over gaat. Overdreven gezegd: je wint een laptop maar verliest de zaak.

 

Laptoppies kosten vandaag de dag 500 incl.btw .... heb je een zwaardere nodig vanwege allerhande prive-hobbies e.d. laat dan het volgende adagium zijn werk doen: "een goede hobby mag geld kosten ..."

 

Alle begrip trouwens om gebruik te maken van fiscale voorzieningen, ben ik groot voorstander van, e.e.a. is echter ook afhankelijk van andere factoren.

 

Succes!!!! Ard

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.