Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

zatkine

hallo even een vraagje ik zit nu met mijn eetcafe 2 jaar

in een pand dat begin dit jaar is verkocht nu wil de verzekering van nieuwe eigennaaar dat mijn eletra moet aanleggen via nen1010 norm

terwijl ik al 2 jaar zo draai en vorigge al 10 jaar

en tweede is dat hij wil dat ik onderhouds contracten op mijn apparatuur wil is dit mogenlijk want als er iets kapot gaat breng ik het weg of koop nieuw.

Featured Replies

Geplaatst:

nonex.nl

Ik begrijp uit je vraag dat jij er moeite mee hebt om het aan te passen. Je staat dan natuurlijk voor wat investeringen. Over dat het aangepast moet worden heoven we het in principe niet te hebben: de installaties moeten voldoen aan het bouwbesluit om een gebruiksvergunning te hebben (en dus aan Nen 1010) en de gebruiksvergunning te houden. De gemeentelijke toezicht is sinds de Nieuwjaarsbrand in Volendam aanzienlijk toegenomen (voornamelijk 'papieren' toezicht, in je zaak komen ze nog steeds niet jaarlijks).

 

Die onderhoudscontracten hebben ook niets te maken met het wel/niet functioneren van je aparatuur, maar met het al dan niet veilig zijn. Niet alleen de verzekering zal hier eigenlijk gewoon het strengste moeten eisen, je landheer zal dat ook willen om zijn vastgoed veilig te stellen, en jij en je landheer zullen het moeten willen omdat je anders bij brand vervelend aansprakelijk gesteld kunt worden.

 

Waar je het wel over kunt hebben is wie de rekening hiervan moet betalen. Je landheer kan natuurlijk altijd proberen of jij het wilt betalen, dat is afhankelijk van wie de inboedel en inrichting is. Is het kale vastgoed van de landheer en de inventaris/inrichting van jou, dan ben jij de klos. Is alleen de aparatuur van jou en het pand incl. 'hardware' van de landheer (dus ook de installaties),dan kun jij stellen dat hij als verhuurder ervoor moet zorgen dat het in orde is.

 

Dit moet je uit je huurcontract zien te halen: van wie is de installatietechniek,en wie is daar dan financieel verantwoordelijk voor. Wel blijft het zo dat jij de gebruiskvergunning hebt, en ervoor verantwoordelijk bent dat het uitvoeren van je onderneming voldoet aan de gebruiksvergunning. Als je niet heel juridischodnerlegd bent, adviseer ik omeen specialist (bijv. de steller van het huurcontract) er bij te halen, die kost msischien 70 euro voor een uurtje, maar geeft je dan wel een juridisch onderbouwd antwoord. Misschien kun je die kosten vast delen met je landheer. Succes!

Geplaatst:

Saskia van de Griek

Ik neem aan dat het huurcontract ook een artikel of passage bevat waarin is aangegeven welke kosten voor rekening van huurder komen en welke kosten voor rekening van verhuurder?

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.