• 0

Oneigenlijk gebruik van artikel-info door concullega

Het moet niet gekker worden! Toevallig kom ik op een website van een nieuwe Nederlandse detaillist in modelauto's.

Ze blijken zowaar een aantal van mijn artikel foto's, die ik gemaakt heb, en ook mijn artikelnummers voor deze producten, te gebruiken!

 

De site is nog niet operationeel, volgens de info.

Ik heb dit ontdekt omdat een medewerker van dat bedrijf een bedrijfsaccount heeft aangevraagd voor mijn webwinkel.

 

Moet ik hierdoor gevleid zijn, of ...? Ik weet er niet echt raad mee...

Kan dat zo maar?

 

[titel aangepast - mod]

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag hierdoor gevleid zijn, maar verstandig is dat niet. Dit is natuurlijk pure aantasting van je copyright.

 

Gezien het feit dat die site nog niet operationeel is zou het kunnen dat ze je foto's hebben gebruikt als opvulling totdat hun eigen beeldmateriaal beschikbaar is. Het mag natuurlijk niet gebeuren dat ze in de definitieve versie blijven staan.

Ik zou er even een telefoontje aan wagen om te vragen hoe het zit, met de vermelding dat ze jouw foto's niet (of tegen betaling) mogen gebuiken.

Link naar reactie
  • 0

 

Kan niet.

 

Meteen bewijsmateriaal verzamelen (screenshots) en derden naar bewuste site laten kijken. Zodra je bewijs hebt dat er inbreuk wordt gepleegd op jouw auteursrecht (ik neem aan dat het eigen foto's zijn) een brief op hoge poten. Voorkom dat ze live gaan op deze manier, tenzij je er belang bij hebt (omdat ze via jou inkopen bv). Wellicht kan je hen een nota sturen voor gebruik van jouw eigendom...

 

Jurist weet vast beter wat te doen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ze blijken zowaar een aantal van mijn artikel foto's, die ik gemaakt heb, en ook mijn artikelnummers voor deze producten, te gebruiken! [...] Kan dat zo maar?

 

Nee. Dat wil zeggen, foto's zijn auteursrechtelijk beschermd. Nummers niet.

 

Bij schending van je auteursrecht kun je kort samengevat drie dingen doen op grond van de auteurswet:

1. Sommeren de schending te staken (materiaal verwijderen).

2. Schadevergoeding vorderen.

3. Winstafdracht vorderen.

 

Als je 2 en 3 van plan bent dan is het gebruikelijk eerst 1 te doen met een schikkingsvoorstel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.