• 0

Starten en ww-uitkering

Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met ideeen voor een eigen bedrijf, deze heb ik inmiddels volledig uitgewerkt, en ben klaar om te starten. Het is altijd de bedoeling geweest om dit naast mijn 40-urig dienstverband 'bij een baas' te gaan doen.

 

Nu zit ik met het volgende probleem: ik heb halverwege november te horen gekregen dat (wegens economische redenen) er ontslag is aangevraagd, dit gaat dus per 1 januari gebeuren.

 

Ik heb inmiddels een ww-uitkering aangevraagd, maar ook mijn nieuwe bedrijf gaat per 1 januari van start. Ik heb (en krijg) absoluut niet genoeg klanten om in mijn levensonderhoud te voorzien, dit is ook nooit de bedoeling geweest. Wat is de invloed van een eigen bedrijf op de ww-uitkering en andersom?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Overleg even met je contactpersoon bij de uitkeringsinstantie. Ze moeten het goed vinden dat je aan een eigen zaak werkt. Volgens mij laten ze je uitkering houden als je (nog) geen inkomen hebt. Zit je in de bijstand, dan kan je zelfs geld krijgen om een eigen bedrijf te beginnen en ook dan mag je je uitkering houden, of wordt je inkomen aangevult als je niet genoeg verdient.

 

Ff belle

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Overleg even met je contactpersoon bij de uitkeringsinstantie. Ze moeten het goed vinden dat je aan een eigen zaak werkt. Volgens mij laten ze je uitkering houden als je (nog) geen inkomen hebt. Zit je in de bijstand, dan kan je zelfs geld krijgen om een eigen bedrijf te beginnen en ook dan mag je je uitkering houden, of wordt je inkomen aangevult als je niet genoeg verdient.

 

 

Nils, je kent mijn situatie ... ik verwacht en hoop dan wel snel geld te gaan verdienen, mar doe het eigenlijk al een hele poos zonder. Ik zit dan ook in wat je zegt financiele malaise. Ik heb ooit wel eens een uitkering aangevraagd, maar ik kreeg elke keer te horen dat ik daarvoor niet in aanmerking kom omdat ik geen werkverleden heb ... dat is toch van de zotte. Weet jij toevallig of er via bepaalde wegen wel mogelijkkheden zijn om te zorgen dat ik een soort van uitkering krijg om in mn dagelijkse onderhoud te kunnen voorzien?

 

Groetjes Jornt

Link naar reactie
  • 0

Beste Jornt,

 

IEDEREEN heeft recht op een inkomen op bijstands niveau. Dat heeft niets met arbeisverleden te maken. Alleen als je "vermogen" hebt, dan moet je dat eert "opeten". Ook als je thuis woont of samenwoont met een verdienende partner ligt het wat moeilijker. Voor WW heb je een arbeidsverleden nodig een WW krijg je ongeacht je vermogenspositie of het inkomen van je partner.

 

De bijstandsregeling voor ondernemers heet BBZ regeling:

Het Besluit Bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) kent verschillende mogelijkheden tot bijstandsverlening aan zelfstandigen in uiteenlopende situaties. Om in aanmerking te komen voor het Bbz geldt als belangrijkste voorwaarde dat uw bedrijf of zelfstandig beroep ‘levensvatbaar’ is, zodat u na enige tijd zonder hulp van het Bbz verder kunt.

 

Verschillende zelfstandigen kunnen een beroep doen op het Bbz. Het gaat om:

 

gevestigde zelfstandigen in tijdelijke financiële problemen

startende zelfstandigen

Het Bbz kent daarnaast mogelijkheden voor bijstandsverlening aan:

 

oudere zelfstandigen met een niet-levensvatbaar bedrijf

zelfstandigen die hun bedrijf willen beëindigen.

lees verder

 

Misschien kun je er wat mee. Als je niks met de BBZ kan, kan je in ieder geval een "gewone" bijstandsuitkering vragen.

 

BTW Jornt, heb je dit gelezen?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Nils ...

 

Ik heb weleens eerder van BBV gehoord, maar wat ik me kan herinneren hebben ze me toen te kennen gegeven dat ik daar niet voor in aanmerking kom ofzo ... ik zal het balletje wel weer eens aan het rollen brengen en nogmaals een poging doen. Moet ik hiervoor Min SZW voor benaderen of de gemeente? .. Gemeente Leidschendam zijn namelijk een stel heikneuters waar je niet eens voorbij de balie komt .... maar goed we wagen maar weer eens een poging... hoewle, misschien is het voor hun wel van relevant belang dat ik tenmminste een minimaal inkomen uit mn bedrijf haal .. en dat de rest wordt aangevuld.. of denk je dat ze het ook toekennen als ze het toekomstperspectief van het bedrijf herkenenn en weten dat ik bijbaantje heb en dat ze dat inkomen aanvullen tot de bijstandsnorm?

 

Heb het gelezen ja van Curry .. via Quotenet. Ik denk dat ik mijn focus obv dit bericht maar weer verschuif naar eerst Lost Boys benaderen en dan in een tweede fase mogelijk Curry benaderen voor de gewenste coachingsrol ... wat is jouw mening? Ik ben overigens in afwachting - hopelijk hoor ik maandag wat meer ervanb - van de reactie van Business Openers - inzake SS.

 

Groetjes, Jornt

Link naar reactie
  • 0

Ha Jornt,

 

Wat betreft je eerste alinea, je moet bij de gemeentelijke sociale dienst zijn (de heikneuters). Het kan best zo zijn dat ze de regeling niet (willen) snappen. Bereid je goed voor en wees vriendelijk. Wordt je onheus behandeld dan kan je vast wel ergens je beklag doen.

 

Wat betreft je tweede alinea, lijkt me een goede volgorde. Je kan ook beide tegelijk benaderen. Niks mis mee.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.