Ga naar inhoud

Omzetbelasting kwartaal 4

Geplaatst:

rickyvb

Wij ontvingen enkele dagen geleden een acceptgiro van onze accountant met daarop een te betalen bedrag voor de omzetbelasting kwartaal 4. Helaas komt dit bedrag helemaal niet overheen met de aangeleverde formulieren aan de accountant. Oftewel: de accountant heeft gegevens ingevuld die niet juist zijn.

 

Nu moeten wij een **** bedrag betalen, terwijl wij eigenlijk terug zouden krijgen.

 

Wat nu te doen? Moeten wij dit gewoon betalen? Of wat?

Is de accountant hier verantwoordelijk voor, als wij het juiste hebben aangeleverd?

Featured Replies

Geplaatst:

ecofin

rickyvb,

 

Heel vervelend!

Wel onderscheid maken tussen twee zaken; (1) je kunt (een gedeelte van) de administratie uitbesteden, maar de onderneming blijft altijd zelf verantwoordelijk. (2) Dit laat natuurlijk onverlet dat de accountant kennelijk fouten heeft gemaakt.

Wat nu te doen?

Ik zou als eerste kontakt opnemen met de accountant (je hebt nog een paar dagen vóór de 31e) om te kijken hoe hij aan de gegevens is gekomen. Heeft hij het aangifteformulier al opgezonden naar de belastingdienst? Zoja, dan zal er een correctieopgave moeten worden gemaakt. Zoniet, dan moet even met hem besproken worden dat de acceptgirokaart moet worden gewijzigd en de juiste aangifte wordt gedaan.

Succ6 er mee.

 

ecofin

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Geplaatst:

rickyvb

  • Auteur

Hartelijk dank voor je reactie,

 

Wat als hij de aangifte al verstuurd heeft? Dan moet dus in eerste instantie het verschuldigde bedrag voldoen?

Geplaatst:

ecofin

M.i. niet; als de correctieaangifte maar vóór de 31e is aangeleverd bij de belastingdienst. Het is een kwestie van overleg met hem, denk ik, dat hij aan de belastingdienst duidelijk maakt dat hij even een "blinde vlek" had.

Een kwestie van dus met hem afspreken wie wat doet. Doe dit wel zorgvuldig om achter nietes/welles te voorkomen. Dit leidt altijd tot risico's voor de onderneming. De belastingdienst stelt zich namelijk op het standpunt dat de onderneming altijd verantwoordelijk is.

 

Als ik nog kan helpen hoor ik het wel.

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Geplaatst:

R&N

Oftewel: de accountant heeft gegevens ingevuld die niet juist zijn.

 

Wanneer jij de gegevens aanlevert met als doel het nagaan van de administratie, dan is het zeer wel mogelijk dat de accountant correcties expres heeft aangebracht. Neem dus contact op en informeer naar de afwijking tussen aangeleverde gegevens en het te betalen bedrag.

 

Mocht er toch een fout ingeslopen zijn en de aangifte al verzonden, dan is het praktisch makkelijker om eerst te betalen en gelijk via een suppletie aangifte op papier het een en ander meteen te herstellen.

 

Succes

 

Rob

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.