• 0

btw incassokosten

Mijn Case

 

Debiteur X betaalt mijn rekening niet van 46 inc. btw euro. Een incasso bureau stuurt deze debiteur een aanmaning en sommeert om in totaal 83,26 (= hoofdsom + 37 euro incassokosten + 0,26 rente) te voldoen. Dat gebeurt.

 

Fijn, denk ik, nu krijg ik mijn 46 euro. Maar dat is dus niet waar... Op mijn hoofdsom worden kosten ingehouden door het incassobureau: 9,17 incl. BTW. Okay, dat stond in de voorwaarden. Geen probleem. Maar er gaat nog meer vanaf: de BTW over het de kosten die de debiteur in rekening werden gebracht. Dat is circa 6,31 EUR. En zo blijft er nog circa 30 euro over... >:( van de 46!

 

Tja... zo blijft er weinig over. Beter dan niets hoor ik u wellicht denken. Maar wat ik niet wist (en snap) is dat een incasso kosten in rekening brengt bij een debiteur die kennelijk zonder BTW zijn.

 

Hoe hoe boek ik die BTW die het incasso bedrijf mij in rekening brengt? Ik vind het maar een ingewikkeld verhaal... ?! Bovendien had ik verwacht dat een incasso bureau bij een gewillige debiteur mij niets zou kosten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een vreemd verhaal dit.

 

Wij doen ook incasso's, maar pakken altijd als hoofdsom het faktuurbedrag inclusief de btw. Daarover berekenen wij rente en onze eigen kosten (15 % van de hoofdsom).

 

Ook bij ons wordt dit doorbelast aan degene die de rekening niet betaald. Degene die het geld had moeten ontvangen krijgt dus het faktuurbedrag + rente uitbetaald. Wat niet meer dan logisch is.

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

De enige juiste regel over btw over incassokosten:

 

Is schuldeiser btw plichtig dan mag er over de incassokosten GEEN btw worden berekend.

 

Is schuldeiser niet btw plichtig (vereniging, particulier) dan mag er over de incassokosten WEL btw worden berekend.

 

Btw is voor een btw plichtige geen verliespost maar een verrekenpost.

Voor een niet btw plichtige is btw geen verrekenpost maar een verliespost.

 

Michael Stout

 

Trust and Law

 

een deal is pas rond als de factuur is betaald......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.