• 0

VOF - Ontbinding - Schulden - Rechten

Casus kort:

VOF met 6 venoten. Manager aangesteld door de 5

vofleden welke klanten regelt en de administratie bijhoudt.

Gezamelijke rekeningen voor inkomsten en VASTE uitgaven (

afschrijven huur bijv). Overeenkomst met de manager dat deze de

pinpas van de gezamelijke rekening bijhoud om te voorkomen dat de

nog betrekkelijk jonge venoten, de rekening niet zullen gebruiken

voor andere zaken dan de vof. De manager zal het geld op de rekening

ongeroerd laten en wanneer het noodzakelijk is het geld wel te

gebruiken die met de venoten te overleggen.

Echter blijkt na lange tijd, waarin de manager deed alsof de zaken

goed gingen, dat er enorme bedragen zijn gepind van desbetreffende

rekening door de manager.

 

Mondellinge overeenkomst dat hij slechts de pinpas in zijn bewaring had om te

voorkomen dat onze van deze rekening geld zouden opnemen voor

andere doeleinden dan de onderneming. Dit was door ons zelf

bedacht uit 'zelfbescherming'.

Helemaal in tegen deze afspraak heeft hij veel geld opgenomen van

deze rekeningen voor doeleinden anders dan de onderneming zelf, hij

kan niet aantonen waar het geld naar toe is.

 

Overige venoten willen ons nu 'achterlaten' met

de inmiddels zeer zwakke onderneming op basis van mondeling

overeengekomen overeenkomst dat ik samen met één van de vennoten de onderneming

voort zou gaan zetten

 

Onderneming is momenteel zwak, veel schulden door manager die geld

vanuit de vof heeft gebruikt voor oneigenlijke doeleinde: aangifte

tegen manager gedaan jegens diefstal

Ik en één medevennoot waren op moment van het sluiten van de mondelinge

overeenkomst met de overige VOFleden niet op de hoogte van het feit

dat de manager op dat moment enorme geldbedragen had opgenomen van

de rekening van de VOF. Wanneer wij naar de financiele situatie

informeerde bij de manager werden de zaken rooskleuriger verteld

dan dat zij waren of soms helemaal niet. We hebben dus wel onderzoek gedaan, maar zijn

onjuist voorgelicht. Hadden wij een juiste voorstelling van zaken

gehad dan waren zij nooit tot de mondelinge overeenkomst gekomen om

met ons tweeen de onderneming voort te gaan zetten.

 

 

HOE KOM IK HIER ZONDER KLEERSCHEUREN VAN AF?

Ik wil nu weten wat mijn rechten zijn en wat mijn plichten zijn

om juridisch uit de VOF te stappen... de tijd dringt want er is geen geld meer om onze kosten te betalen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo J3Ro3N,

 

Allereerst welkom hier!

 

"" HOE KOM IK HIER ZONDER KLEERSCHEUREN VAN AF?

Ik wil nu weten wat mijn rechten zijn en wat mijn plichten zijn

om juridisch uit de VOF te stappen... de tijd dringt want er is geen geld meer om onze kosten te betalen! ""

 

Met het aangaan van een VOF, ben je als het ware getrouwd! Zonder kleerscheuren zal helaas niet lukken. Iedere vennoot is en blijft hoofdelijk aansprakelijk voor het doen en laten van de VOF TOT AAN HET MOMENT VAN UITTREDEN.

 

Dus als jij nu stopt en uit deze VOF stapt, zul je toch de lasten van de VOF tot aan dat moment meenemen. Helaas...

 

Wat je wel moet doen is DIREKT juridische hulp inschakelen.

 

Zorg dat je met je schuldeisers aan tafel gaat zitten. Meestal zijn er goede afspraken te maken. Het laten blijken van ruggegraat is in dit soort gevallen heel belangrijk.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ligt ook een klein beetje aan vennootschapsovereenkomst die er (misschien) gemaakt is ... Hier staan dit soort dingen normaliter wel in beschreven .

 

Feitelijk geloof ik inderdaad datum van uitschrijving KvK.

 

Voor de zekerheid zou ik altijd je medevennoten schriftelijk (aangetekend) op de hoogte stellen van het feit dat jij per d.d. uitgetreden bent. Dat zou dan je einddatum zijn.

 

Let wel op dat de boekhouder ook dan per die datum een eindbalans zou moeten maken.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

@Q en @J:

 

je bent hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat er in die Vof goed en niet goed gaat. Het je simpelweg uitschrijven bij de KvK maakt geen einde aan die aansprakelijkheid. Alle vorderingen die er op dit moment zijn "sleep" je dus met je mee.

 

Als het dus gaat om kleine bedragen (1000 euro of zo); afwerken, verlies nemen, eind overeenkomst opstellen en doorgaan met je leven. Wanneer er grotere bedragen mee gemoeid zijn, hulp inschakelen van een jurist. Alleen al het gegeven dat je hierin verzeild bent geraakt bewijst aan jezelf dat je dit niet eigenhandig goed kunt oplossen.

 

Er zijn ook andere post's over dit onderwerp.

 

De opmerking van Q dat een Vof een zakelijk huwelijk is, is een beeldspraak die ik ook altijd gebruik om uit te leggen hoe de juridische werking van een Vof is. Ik ben niet tegen het gebruik van een Vof maar wanneer je het Vof-contract niet goed in elkaar zet en ook tussentijds je zaak niet goed in de gaten houdt (om schade te beperken) is het een mogelijke bron van problemen.

 

Als alternatief voor een vof kun je dan beter in de startfase allemaal met je eigen eenmanszaakje werken en wat facturen over en weer sturen. Wanneer de ontwikkeling zich dan inderdaad goed ontwikkelt en iedereen doet in daden wat hij met zijn mond heeft belooft, kun je altijd nog de overstap naar een "zwaardere" samenwerkingsvorm maken. Valt het allemaal tegen na een paar maanden, half jaar, jaar, dan geef je elkaar nog een warme hand en ga je door met je eigen leven zonder daarbij geconfronteerd te worden met allerlei lijken in de kast.

 

Ergo: wanneer een Vof een zakelijk huwelijk is, ga je eerst eens "verloven" met je aanstaande vennoten ....

 

(Bezint eer gij begint/bemind ....)

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Je blijft aansprakelijk als vennoot totdat de vof is beeindigd zoals de wet en vennootschapscontract voorschrift. De crediteuren moeten voldaan worden, en een en ander dat resteert moet volgens wet en vennootschapscontract verdeeld worden.

 

Einde van de VOF

Een VOF kan ontbonden worden:

- door verloop van de tijd voor welke de VOF is aangegaan;

- door het tenietgaan van een goed dat of het volbrengen van een handeling, die het onderwerp van de VOF is;

- door opzegging van een vennoot aan de andere vennoten (kan niet in geval van een VOF voor bepaalde tijd tenzij dit is overeengekomen);

- door de dood of de curatele van één van de vennoten, of indien hij in staat van faillissement is verklaard dan wel ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard. Voortzetting na overlijden is wel mogelijk, indien dit overeengekomen is, ofwel tussen de overblijvende vennoten ofwel met de erfgenaam van de overleden vennoot. In het laatste geval heeft de erfgenaam geen verder recht dan op de verdeling van de VOF.

 

Daarnaast kan de VOF door de rechter ontbonden worden op vordering van ieder van de vennoten wegens gewichtige redenen ontbinden. Daarnaast kan de rechter ontbinden op grond van onvoorziene omstandigheden waardoor van een vennoot in redelijkheid niet verwacht kan worden dat hij aan de VOF gebonden blijft. Overdracht van de VOF kan alleen met instemming alle vennoten, dit houdt immers het einde van de VOF in.

 

Dus als je beeindigen, uittreden, opzeggen, dan moet alsnog verdeeld worden etc, en je aansprakelijkheid blijft bestaan voor de periode dat je vennoot was, voor zover er sprake zou zijn van aansprakelijkheid.

 

Enkel UITSCHRIJVEN bij KvK beeindigt nooit wat, ook niet uitschrijven van een vennootschap. Eerst beeindigen volgens wet en contracten.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe wordt er omgegaan met een vof die wordt omgezet door 1 van de ondernemers met betrekking tot bestellingen?

 

In mijn geval een winkel die kleding heeft besteld voor het volgende seizoen?

Vof wordt per 31/12 ontbonden, maar kleding is dus voor het voorjaar?

 

Volgens mij hebben deze crediteuren nog niet geleverd en nog niet gefactureerd, maar er is dus al wel getekend voor de inkopen in dat seizoen. Vallen deze crediteuren nu binnen de schulden op 31/12, ondanks dat er nog niet gefactureerd is?

 

BVD!

 

Inge

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.