• 0

financiering: welke stappen en bij/met wie

Tja, serieus aan het werken aan een ondernemersplan/businessplan, vooral de financiele sectie is altijd lastig.

Zeker als je dit met banken e.d. wilt gaan bespreken, je wilt tenslotte toch goed beslagen ten ijs komen, niet?

 

Bij of met wie kan ik eens een businessplan doorlichten en het plan een betere balans geven, zodat een gesprek met een financierder wat leuker en geinteresseerder verloopt.

 

Groetjes,

 

Willy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Willy,

 

Als je op zoek bent naar iemand die eens kritisch naar je plan dan wil ik je daar best eens bij helpen. Wij bekijken veel ondernemersplannen leveren dan ook input voor het opstellen van de financiële analyse. Ik heb zelf een aantal klanten in de telecom en IT dus de branche ken ik aardig. Je kan op mijn naam klikken om mijn email adres te krijgen.

Wel wil ik dan graag (en wanneer van toepassing) een aantal voorbeelden uit je plan kunnen gebruiken (zonder in detail te treden of kritische informatie over je bedrijf weg te geven) om op Higherlevel een aantal onderwerpen "te posten". Zo kunnen mensen op Higerlevel "meegenieten" van de emailgesprekken die we hebben. Lijkt je dat wat?

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter Fechter

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

dat lijkt mij een prima idee. Als je een plan aan het schrijven bent, loop je op een gegeven moment stuk (of noem het dat je in cirkeltjes rond gaat lopen), kortom er komt niet meer echt meerwaarde in, meer van hetzelfde.

 

ik wil graag je aanbod accepteren.

 

Hoe verder?

Link naar reactie
  • 0

Willy,

 

Leuk om te horen. Ik stel voor dat je even een email met het plan attached stuurt naar peter@pmpadvies.nl Zet even in de email de onderwerpen waarvan jij denkt dat ik er extra aandacht aan moet besteden. Ik zal het plan doorlezen en vervolgens even kijken hoeveel input ik kan leveren.

Als het een korte "bespreking" is doen we hem over de email en plaatsen we de algemene gedeeltes op de HL site. Wordt het een "stevigere sessie" dan nodig je uit om een keer langs te komen. Vervolgens plaatsen we dan een verslag van de algemene uitkomsten op de HL site.

Maar eerst maar eens je plan doorkijken.

Accoord?

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter Fechter

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Willy en Peter,

 

Als jurist die nogal eens discussie voert met start ups en investeerders, ook tijdens de fase dat businessplan gemaakt wordt ben ik ook benieuwd wanneer de stap aan de orde komt dat er gedacht moet worden over het revenue model, contracten voor het genereren van die revenue, exits voor aandeelhouders, extra financiering en verwatering van aandelen, legal budget (dat vaak ontbreekt in het businessplan) etc.

 

Succes!

 

Lawman /

Legal Capital advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Off topic: :'(Jemig zit ik net een lange reply te tikken loopt me compu weeer vast. Dat is nou al de tweede keer terwijl ik op HL zit, Zrskii doe er eens wat aan (hij woeft wel maar hij bijt niet 8)).

 

Willy en ik op het moment bezig met hetgeen hierboven beschreven. Het lag even stil maar dat kwam door mijn ietwat drukke schema (mea maxima culpa). Hierover binnenkort dus een verslagje op HL

 

Veelal zie je dat mensen met een New Business idee een ondernemingsplan schrijven en bij de financiële analyse vastlopen. Ik denk dat het belangrijk is voor een ondernemer goed te weten wat de (financiële) consequenties zijn van zijn plannen. En zich vanaf het begin dus ook bezig te houden met alle facetten rondom het nieuw te starten bedrijf. Belangrijk is dus ook een beeld te vormen waar de onderneming in de toekomst mee geconfronteerd wordt alvorens je start. Daarnaast is het concreet maken van je plannen (en dus al direct de haalbaarheid te checken) door zoveel mogelijk voor je start al geregeld te hebben (en wellicht al contractueel te hebben vastgelegd) alleen maar een positieve insteek in de rest van het plannings en voorbereidingsproces.

 

Als korter antwoord dus: Je begint er naar mijn mening vanaf het begin mee. Ook met die moeilijkere vraagstukken zoals jij ze noemt.

 

Natuurlijk kan je in bepaalde onderdelen vastlopen of wellicht hulp inroepen. Hier is helemaal niets mis mee (kijk om te beginnen een in je persoonlijke omgeving of op HL :)) maar weet te allertijden dat je als ondernemer zelf verantwoordelijk bent en dus ook je eigen weg moet volgen.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Peter Fechter

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

We zijn het helemaal eens zie ik. Vooruitkijken, het speelveld overzien en delegeren/inschakelen van experts zijn belangerijke facetten van het ondernemen.

 

Lawman

Legal Capital advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Peter, moet ik jouw computer komen repareren ??? ;)

 

Ben erg benieuwd naar de uitkomst, als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag.

 

Lawman heeft opzeker ook een goed punt. Sommige dingen kan je het beste bij experts neerleggen om koppijn in de toekomst te voorkomen.

 

Ik wil wel even een aantekening maken dat je altijd voorzichtig moet zijn met advies dat je koopt, wees kritisch en probeer het gegeven advies hier en daar te spiegelen. Ga niet akkoord met absurd hoge tarieven en laat je niet in een hoekje zetten... Advies is advies, als jij als ondernemer zeker bent dat het anders moet, dan kan je het altijd anders doen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.