• 0

Vertrouwen in open source groeit

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb wel eens rond gekeken naar open-source bedrijfssoftware en veel initiatieven gezien. Maar implementaties nog niet. Zijn er hier mensen die opensource bedijfsapps hebben draaien (naast de unix os, etc)? Misschien wel leuk om een aantal initiatieven, al dan niet nog in ontwikkeling, hier te plaatsen. Dus als jullie nog iets weten, graag. Ik heb er hier al vast 2.

 

WMS open-source:

Pico

MyWMS

Link naar reactie
  • 0
Ehm, ligt het aan mij of is apache niet al jaren lang de meest gebruikte webserver? Dat ding is toch opensource?

 

Jazeker, maar dat is wel een van de weinige (half) zichtbare en tastbare voorbeelden van opensource.

 

Opensource wordt al jaren veel gebruikt. Op het Java platform is er geen andere (goede) XML parser dan een opensource XML parser (Xerces) en ook de meest gebruikte applicationserver is opensource.

 

Het leuke is dat nu ook de businessjongens het beginnen te erkennen en dat zorgt ervoor dat het bij het brede publiek terecht komt. Ben ik overigens erg blij mee, want ik leef durvan :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Andere initiatieven:

 

http://www.ofbiz.org - opensource eCommerce platform (geen applicatie dus)

http://www.compiere.org - opensource ERP/CRM oplossing

 

Er zijn nog een hoop meer initiatieven, maar het meerendeel zijn bouwstenen waarmeep applicaties kan bouwen. Kijk bijvoorbeeld op jakarta.apache.org (opensource webcontainer, validatie, mailserver, andere serverframeworks), xml.apache.org (parsers, stylesheettranslators, content management, xml database), www.opensymphone.com (usermanagement voor webapps).

 

Dit is overigens wel allemaal Java, maar ik ben een beetje bevooroordeeld. Meer initiatieven zijn er ook voor o.a. PHP en Linux. Voor de Microsoft hoek is er niet zo veel...

Link naar reactie
  • 0
Implementatie heb je wel gezien hoor Rick .... wat dacht je van dit forum ... open source van
Ja dat is waar. Zo komt ook linux veel voor. Maar ik bedoelde meer de bedrijfsapps die de (primaire) business processen en het management ondersteunen. Zoals het voorbeeld van Aleph, ERP/CRM.
Link naar reactie
  • 0

Business modellen voor opensource zijn trouwens erg interessant.

 

Je ziet bijvoorbeeld dat ERP/CRM initiatief (Compiere), waar een baseline implementatie van een dergelijke oplossing opensource wordt aangeboden. Maar het probleem bij ERP/CRM is: hoe pas ik het toe in mijn bedrijfsomgeving. Je hebt vaak consultancy of maatwerk nodig. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld JBoss, een applicatieserver waar je als gebruiker niks mee kan, maar als ontwikkelaar wel! De ontwikkelaars van JBoss zijn de experts op het gebied van die server, dus verkopen zichzelf als JBoss consultants.

 

Met opensource creeer je de mogelijkheid voor de technologie om in korte tijd enorm populair te worden (het is tenslotte gratis) en het business model wat hieraan vast zit is mijns inziens best feasible...

Link naar reactie
  • 0

Even een concrete vraag.

 

Ik ben ERG geïnteresseerd in open source applicaties voor Linux. Ons hele bedrijf draait om een paar MS-Access databases met output naar MS-Word en Email. We hebben de database zelf ontwikkeld en werkelijk alles zit erin. Klantenadministratie, orders en facturen, alle matches die we maken, mailinglijsten en zelf al onze correspondentie. Wat is de kans, dat we dat zonder al te veel problemen overzetten naar een opensource applicatie? Wie heeft daar verstand van?

 

Ik ben wel handig met applicaties, maar kan niet programeren.

 

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De database die je zelf ontwikkeld hebt moet niet zo'n probleem zijn. Bijvoorbeeld MySQL is een prima oplossing en heeft dezelfde (meer eigenlijk) functionaliteiten als Access. Het ontsluiten van deze database via het web moet je opnieuw doen of laten doen. Ingeval van Linux heb je keuzes zat voor een mogelijke technologie.

 

De complexiteitt zit hem in het Word verhaal. Maak je gebruik van Access->Word koppelingen ofzo (heb je bijvoorbeeld mailmerge-achtige functionaliteit)?

 

Op zich is bijvoorbeeld PHP prima voor het ontsluiten van een database en het sturen van een simpel emailtje, maar op het moment dat er wat meer (business)logica bij komt kijken of koppeling met andere applicaties / systemen, dan zou ik voor Java gaan. Het ziet ernaar uit dat je dat soort dingen wil.

 

Voor Java zijn er opensource modules beschikbaar die uit een database (of wat voor structuur dan ook) bijvoorbeeld Excel files kunnen genereren (ook op Linux ja!), dit kan ook voor bijvoorbeeld PDF.

 

Ik heb persoonlijk de voorkeur voor Java (omdat ik daar simpelweg de meeste kennis van heb), dus ben misschien een beetje bevooroordeeld.

 

Maar, in alle gevallen: tis allemaal gratis, tis alleen niet allemaal beschikbaar in de vorm die jij wilt waarschijnlijk, dus je zult negen van de tien keer een klein implementatietraject moeten doen.

 

p.s. wat ik al zei, die database overzetten is geen probleem. hoe voer je je data in (met Access Forms???)

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Aleph,

 

Bedankt voor je reactie, daar heb ik tenminste wat aan, ik gebruik veel forms voor invoer, gekoppeld aan query's. Ik gebruik ook gekoppelde forms (een subformulier binnen een hoofdformulier) voor de standaard brieven, bevestigingen en facturen gebruik ik mailmerge met veel verschilende brieven in één document met if-then statements en ik maak gebruik van olemerge documenten (de database stuurt info naar word) voor correspondentie etc.

 

Geeft dat een beeld?

 

Groeten en een reusje,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Dat geeft een heel goed beeld. Kort maar krachtig: als je tevreden bent met wat je hebt, of niet al te grote plannen hebt met de business zou ik niet beginnen aan iets anders (opensource of wat dan ook).

 

Waarom niet? Je bent met je forms, queries, mailmerges en ole-koppelingen teveel gekoppeld aan Microsoft om een goedkope overgang naar een ander systeem mogelijk te maken.

 

Dat programma wat ik in een andere thread voorstelde (Compiere) is bijvoorbeeld te weinig af om direct te installeren. Er moet maatwerk aan te pas komen. Zouden bijvoorbeeld wij het doen, dan kunnen we een hoop opensource uit de kast kunnen trekken en dat bespaart je de licentie-kosten voor bijvoorbeeld Microsoft stuff, maar ook wij zullen maatwerk moeten leveren.

 

De functionaliteit die je schetst is wel beschikbaar in andere pakketten (Exact E-Verkoop, E-factuur etc. of andersoortige apps). Maar goed, die kosten een hoop.

 

Zou je nou grote plannen hebben en grote veranderingen willen doorvoeren, dan geeft dat meteen de mogelijkheid om je IT-oplossing te 'alignen' met je businessprocessen en kun je je hele organisatie een stuk efficienter maken, maar als dat niet het geval is, blijf zitten waar je zit en beweeg niet :)

 

Thnx voor het reusje :)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nog een bericht over open source :

 

Overheid wil werk maken van open-sourcesoftware

Den Haag, 12.50 uur - Open standaarden en open-sourcesoftware kunnen een nuttige bijdrage leveren aan een efficiënte en marktgerichte overheid. Dat constateren de ministeries van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken na een gezamenlijk onderzoek.

 

Door open standaarden te gebruiken kan worden voorkomen dat alleen software van een specifieke leverancier kan worden gebruikt.

Lees verder >>>

 

Ik weet niet of realisatie vanuit de overheid zo ingewikkeld is, maar hun streefdatum is 2006 .... ?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een beriching open source in de Beta sfeer ....

 

Beta version of OpenOffice 1.1 available

New software package supports additional formats

The OpenOffice Project http://www.openoffice.org a community of software developers for a free office package has published the first beta version of its OpenOffice 1.1 programme. Its creators say the new version is largely stable, but have nevertheless warned of possible remaining bugs.

 

OpenOffice 1.1 also has a few additional functions. It now permits the importing and exporting of files in PDF, Macromedia Flash and DocBook formats, as well as office file formats for PDAs such as "flat XML" and XHTML. It also supports word processing in the additional languages hai,

Hindi, Arabic and Hebrew. The spell checker and thesaurus automatically recognize the language used.

 

Along with the beta version of OpenOffice 1.1, which can be downloaded on the web, a complete German version of OpenOffice 1.0.2 has also become available.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het is trouwens best een mooi pakket, heb het er hier ook op staan. De spreadsheet (calc) vind ik prima, eigenlijk gewoon een uitstekende excel-clone.

 

Over de text-editor (writer) ben ik alleen wat minder tevreden, maakt er nog een beetje soep van als je een word-document met flinke layout-features laadt. Overigens denk ik dat het best gaat werken als je in writer begint.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.