Heb dus onlangs een boekhoudprogramma gekcoht tbv de boekhouding te kunnen doen van mijn eenmanszaak.
Heb voor 2,5 jaar een licentie gekocht en het heeft me Eur 2000 gekost.
Ik heb het per bank betaald en de volgende boeking dus gedaan :
4420 Kosten Software pakket 2000
Aan /1100 Bank 2000
Nu denk ik achteraf dat ik ook mag afschrijven over deze kosten. Kosten boven de EUR 500kan je op afschrijven wat ik weet voor software paketten, computers of kantoor inventaris.
Hoe moet ik deze afschrijving administreren. Ik neem aan dat ik 30 maanden mag afschrijven (2,5 jaar). Na deze 2,5 jaar is de restwaarde Nihil van deze pakket.
Ik denk dus dat ik 2000 / 30 = 66,66 maandelijks mag afschrijven.
Klopt dit en hoe moet ik dit administreren en welke journaalpost is benodigd.
Ik kan ook gebruik maken van de versnelde afschrijvings methode op dit moment omdat we pas 1 jaar geleden begonnen zijn > indien dit klopt dan is mijn boeking dus juist > volledig de kosten is op rekening 4420.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
hc125119
hc125119
Hallo,
ik heb een vraag inzake afschrijvingen.
Heb dus onlangs een boekhoudprogramma gekcoht tbv de boekhouding te kunnen doen van mijn eenmanszaak.
Heb voor 2,5 jaar een licentie gekocht en het heeft me Eur 2000 gekost.
Ik heb het per bank betaald en de volgende boeking dus gedaan :
4420 Kosten Software pakket 2000
Aan /1100 Bank 2000
Nu denk ik achteraf dat ik ook mag afschrijven over deze kosten. Kosten boven de EUR 500kan je op afschrijven wat ik weet voor software paketten, computers of kantoor inventaris.
Hoe moet ik deze afschrijving administreren. Ik neem aan dat ik 30 maanden mag afschrijven (2,5 jaar). Na deze 2,5 jaar is de restwaarde Nihil van deze pakket.
Ik denk dus dat ik 2000 / 30 = 66,66 maandelijks mag afschrijven.
Klopt dit en hoe moet ik dit administreren en welke journaalpost is benodigd.
Ik kan ook gebruik maken van de versnelde afschrijvings methode op dit moment omdat we pas 1 jaar geleden begonnen zijn > indien dit klopt dan is mijn boeking dus juist > volledig de kosten is op rekening 4420.
Laat het me svp weten.
bedankt alvast.
[titel aangepast - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11673-afschrijvingen-boekhoudprogramma/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag