• 0

Afschrijvingen boekhoudprogramma

Hallo,

 

ik heb een vraag inzake afschrijvingen.

 

Heb dus onlangs een boekhoudprogramma gekcoht tbv de boekhouding te kunnen doen van mijn eenmanszaak.

 

Heb voor 2,5 jaar een licentie gekocht en het heeft me Eur 2000 gekost.

 

Ik heb het per bank betaald en de volgende boeking dus gedaan :

 

4420 Kosten Software pakket 2000

Aan /1100 Bank 2000

 

Nu denk ik achteraf dat ik ook mag afschrijven over deze kosten. Kosten boven de EUR 500kan je op afschrijven wat ik weet voor software paketten, computers of kantoor inventaris.

 

Hoe moet ik deze afschrijving administreren. Ik neem aan dat ik 30 maanden mag afschrijven (2,5 jaar). Na deze 2,5 jaar is de restwaarde Nihil van deze pakket.

 

Ik denk dus dat ik 2000 / 30 = 66,66 maandelijks mag afschrijven.

 

Klopt dit en hoe moet ik dit administreren en welke journaalpost is benodigd.

 

Ik kan ook gebruik maken van de versnelde afschrijvings methode op dit moment omdat we pas 1 jaar geleden begonnen zijn > indien dit klopt dan is mijn boeking dus juist > volledig de kosten is op rekening 4420.

 

Laat het me svp weten.

 

bedankt alvast.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst wil ik de vraag beantwoorden met een wedervraag. Ben je eigenaar geworden?

 

Investeringen

Wanneer je investeringen doet (eigenaar wordt van een activum) en de aanschafprijs bedraagt meer dan EUR 450 (drempel kleinschaligheidsinvesteringen, maar je mag hiervan afwijken) dan ga je dit activum als investering opvoeren (balanspost) en hierover periodiek afschrijven (ten laste van het resultaat brengen).

 

Journaalpost bij aanschaf:

Investering (balans, activa, vaste activa, materiele vaste activa)

BTW (balans, activa of passiva, omzetbelasting)

AAN Bank/Kas/Giro (balans, activa, vlottende activa, liquide middelen)

 

Afschrijvingsjournaalpost:

Afschrijvingskosten (w&v, bedrijfslasten, afschrijven op vaste activa)

AAN Afschrijving investering (balans, activa, vaste activa, materiele vaste activa)

 

Gegevens voor afschrijven na 1 januari 2007:

- afschrijven gebouwen tot bodemwaarde

- maximale afschrijving goodwill 10% per jaar

- maximale afschrijving overige bedrijfsmiddelen (invenstaris, auto's, etc) 20% per jaar

 

Verdeling kosten

Abonnementen, onderhoudsovereenkomsten en gebruiksrechten zijn geen investeringen en hierover is geen investeringsaftrek over te claimen. Wel kan het wenselijk zijn deze kosten te verdelen over de juiste perioden, maar dan heet dit geen afschrijving.

 

Journaalpost bij betaling:

Overlopende activa en overige vorderingen (balans, activa, vlottende activa, vorderingen)

BTW (balans, activa of passiva, omzetbelasting)

AAN Kas, Bank, Giro (balans, activa, vlottende activa, liquide middelen)

 

Journaalpost bij peridieke vrijval:

Kosten (w&v, bedrijfslasten)

AAN Overlopende activa en overige vorderingen (balans, activa, vlottende activa, vorderingen)

 

Succes met de administratie!

 


Naar aanleiding van opmerking fout in journaalpost opgemerkt en aangepast.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Kleine correctie bij de journaalposten:

 

Bij het boeken van investeringen en kosten moet de btw rekening worden gedebiteerd; is immers te vorderen van de fiscus

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal.

Ik doe de boekhouding vanaf 2007 zelf, heb een eenmanszaak ivm de vele problemen met de ex-boekhouder(s).

 

Wat je schrijft is zeer helder en begrijpelijk.

 

Ik heb een boekhoud pakket gekocht voor 2,5 jaar > eigenlijk voor de licentie. Ik wordt er geen eigenaar van dus kan volledig in de kosten > je mag niet eens afschrijven als ik het goed begrijp. Want je moet volledig eigenaar worden van iets wil je afschrijven hierop.

 

In dit geval niet, alleen in bruikleen heb ik het pakket en na 2,5 jaar loopt de licentie af waardoor ik "eigenaar" af ben.

 

 

bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.