• 0

octrooi

hallo

ik zit met het volgende, Ik heb nog geen bedrijf maar al wel een octrooiaanvraag lopen, maar wat is nu interresanter voor mij (fiscaal gezien)?

Het octrooi inbrengen in het op te richten bedrijf

Of het octrooi prive houden ( en dus prive taksen betalen en de aanvraag prive betalen)

Als ik het octrooi namelijk prive houdt en het octrooi zou onder vermogen vallen (weet ik niet ) dan kun je jezelf betalen vanuit de onderneming en zo een groter rendement generen als de 4% waar de fiscus vanuit gaat

(of misschien wel een andere optie met bv tjes?)? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Howdee cowboy,

 

Is een aardige. De fiscus zal echter zeggen dat je een onderneming drijft met je octrooi en je winst onder inkomsten uit overige werkzaamheden belasten (box I, progressief). Dit is gelijk aan de manier waarop een eenmanszaak belast wordt.... Bovendien zal je een naheffing voor de omzetbelasting krijgen.

 

Als je nog geen bedrijf wil registreren bij de KvK en de belastingdienst, kan je de kosten nu privé betalen. Deze kan je later inbrengen als opstartkosten, mits je alle bonnetjes bewaard.

Als vuistregel geldt dat het oprichten van een BV interessant is als je meer dan €50.000 verdient.

 

Arjan

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Beste Cowboy,

 

Aannemende dat je met de octrooi-aanvraag niet in een wild west situatie wil belanden, zal bij de beantwoording van jouw vraag ook van belang zijn of jij (en eventuele partner/echtgenote) in prive (meer) vermogen hebt zoals huis e.d.

 

Dit prive vermogen kan in gevaar komen indien je verwikkelt raakt in een octrooi procedure, er beslag wordt gelegd of jij om andere reden in prive door schuldeisers zoals een (hypotheek) bank wordt aangesproken.

 

Indien de octrooi-aanvraag (naar valt aan te nemen) leidt tot onderhandelingen en exploitatie van de uitvinding dan zal dit tot kosten voor juridische bijstand leiden. Deze kosten kunnen behoorlijk zijn indien bijvoorbeeld octrooilicenties. collaborative research agreements (CRA´s) e.a. contracten moeten worden opgesteld en onderhandeld. Vraag is of deze kosten (en daaruit voorvloeiende opbrengsten) al snel aan de orde zijn. Zo ja dan leidt dit denkbaar tot de conclusie dat de oprichting van een BV verstandig is.

 

Indien om fiscale redenen het aan te raden is om het octrooi en alle daarmee verbandhoudende kosten (met accountantsverklaring) bij oprichting tegen betaling in aandelen in te brengen in de vennootschap dan heb je vanwege bovengenoemde nog een reden om te besluiten de octrooi-aanvraag in de venootschap onder te brengen.

 

Mijn ervaring met veel (biotech) start ups is dat daar waar investeerders wensen te participeren altijd een BV wordt opgericht waar het octrooi wordt ingebracht.

 

Lawman

 

 

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.