• 0

Balans & aangifte IB

Het is 2 April, en de aangifte IB had reeds gedaan moeten worden. Zoals veel startende ondernemers dacht ik echter "dat doe ik wel even" Tegen beter weten in overigens.

Aangezien 2006 mijn startjaar was, leek het me goed om het eerst eens zelf te proberen, om toch enigzins kennis op te doen van administratie en boekhouding. (om daarna wellicht op mijn bek te gaan)

Nu heb echter wat vragen over de balans in de aangifte IB, en de mate waarin die een rol speelt in een eenmanszaak met een betrekkelijk eenvoudige administratie. Het is mij niet helemaal duidelijk wat expliciet wel en niet op zo'n balans moet staan, en of er een mate van vrijheid is.

 

Ik heb momenteel slechts 1 rekening, waar al mijn zakelijke en private transacties plaats vinden. Het aantal rekeningen die ik zakelijk verstuurd en ontvangen heb is tezamen rond de 10, onkosten zijn in een kleine 10 bonnetjes samen te vatten.

 

Mijn vragen:

 

1) Welke posten moeten op de balans staan, en behoren per definitie toe aan de onderneming? Ik heb een laptop en een computer aangeschaft, dus die zouden tot de activa moeten behoren, als ik het goed begrepen heb, aangezien ze structureel bijdragen aan winst uit onderneming. (Alle andere kosten die onder 450 euro zitten zou ik dan meteen kunnen aftrekken geloof ik?)

Nu zou ik de laptop en computer willekeurig willen afschrijven, en dat zou dan volledig kunnen gebeuren in 2006 als starter zijnde. Komen ze dan echter nog in de balans voor? Zo ja, moet ik ze dan voor 100% afschrijven? Is het uberhaupt verstandig om ze in 2006 af te schrijven? Dit jaar groeit mijn omzet met 400% (vanwege eerste volledige jaar), als ik ze in 2007 wil afschrijven, hoe moeten ze dan op de balans staan?

 

2) Ik heb een verschil tussen de resultaten uit de winst & verliesrekening, en de balans. Dit komt doordat ik niet precies weet hoe ik het verschil tussen deze 2 moet defninieren. Moet ik simpelweg het verschil aanvullen met eigen vermogen? Formeel heb ik namelijk geen ondernemingsvermogen lijkt me, omdat ik alles op 1 rekening doe, en nooit iets heb ingebracht. Is er uberhaupt een verschil tussen de vermogens, op papier? Ik neem aan dat het saldo van mijn winst, dan gezien wordt als vermogen? Is er uberhaupt formeel sprake van priveontrekkingen?

Mij is niet helemaal duidelijk hoe ik de balans kloppend kan krijgen, en hoe dat in verhouding staat met het vermogen van de onderneming, en of elke verdiende euro formeel ondernemingsvermogen is, en elke niet-zakelijke transactie op dezelfde rekening een priveontrekking is.

In hoeverre het saldo op de bankrekening een rol speelt is ook een vraag, aangezien op 31-12 het saldo 0 was, ivm met rekeningen die een maand later pas voldaan waren.

 

Ik hoop dat iemand mijn iets te lange verhaal begrijpt, en wees gerust, komende jaren ga ik zeker een boekhouder gebruiken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gelet op al je vragen en de geruststellende gedachte dat je volgend jaar wel gebruik gaat maken van een boekhouder, kun je volgens mij beter nu al op zoek gaan naar een dergelijk persoon. Begin mij namelijk af te vragen of de boekingsgangen wel juist zijn en daarnaast heb je nogal wat vragen die pas goed te beantwoorden zijn als er een totaaloverzicht is van je fiscale planning.

 

Hierdoor lijkt het mij het verstandigdst als je nu al op zoek gaat naar een boekhouder/adviseur/belastingconsulent/accountant. Overigens heb je nog een aantal dagen de tijd om het in te leveren en kun je nog steeds uitstel aanvragen voor jouw aangifte.

 

Succes.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.