• 0

liquiditeitsprobleem bij omzetgroei

Hallo allemaal,

 

Ik heb eind 2005 een winkel overgenomen samen met een compagnon, deze winkel draaide een matige maar stabiele omzet.

vanaf het moment van overname is de omzet enorm gestegen, verdubbeld zelf.

alle prognoses zijn ook gebaseerd op omzetten uit verleden, natuurliijk rekening houdend met de toekomst.

door die omzet stijging en een paar tegenvallers is de liquiditeit een drama.

mijn compagnon is na een jaar uit de zaak gestapt en ik ben alleen verder gegaan.

ik heb opnieuw een prognose op laten stellen en daar kwam uit dat de zaak zeker levensvatbaar is.

de omzet is ook het eerste kwartaal met 32% gestegen en het blijft gewoon goed druk.

naar mijn idee doe ik alles om het probleem op te lossen en er komt ook genoeg binnen, maar door de achterstanden en de daarbijbehorende rente's lijkt het of er geen einde aan komt, ik heb zelf al maanden geen loon gehad.

ik zit bij een grote inkoop organisatie aangesloten.

heeft iemand anders ook dit probleem of gehad en hoe is dit opgelost?

heeft iemand tips hoe ik hier nog beter mee om kan gaan en dit zo snel mogelijk op te lossen.

de bank heeft goed meegewerkt en heeft de aflossingf met een jaar bevroren.

 

graag zie ik jullie reacties te gemoet.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit draadje is door mij met veel belangstelling gevolgd. Enerzijds is duidelijk dat de financiering grote emotionele invloed heeft op de gemoedsrust van de eigenaar. Anderzijds is ook duidelijk dat met de "hap/snap" informatie die beschikbaar is/komt het heel moeilijk is om een algehele oplossing aan te reiken, te meer daar er een behoorlijke tijd benodigd zal zijn om tot een gezondere financiering te komen.

 

Aangezien het hier toch om redelijk omvangrijke bedragen gaat kan ik eigenlijk op dit moment alleen maar het advies geven om een redelijk uitvoerig gesprek aan te gaan met een terzake deskundige. Dit gesprek zal er toe moeten leiden dat eventuele verbeteringen zo snel mogelijk worden doorgevoerd en vervolgens de basis is om met grote regelmaat de ontwikkelingen op de voet te kunnen volgen om navenant bij te kunnen sturen.

 

Wat ik proef is dat een op zich voor wat betreft omzet e.d. gezonde onderneming topzwaar is gefinancierd, hetgeen bij een geringe tegenslag kan leiden tot zeer ernstige liquiditeitsproblemen en derhalve, in een dergelijke situatie, al snel kan leiden tot liquidatie.

 

De beschreven situatie kan volgens mijn mening niet "even" binnen dit forum worden opgelost door wat "losse" adviezen.

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

ik snap dat het probleem niet even valt op te lossen, waar ik naar op zoek ben zijn tips van mensen met ervaring die mij adviezen kunnen geven hoe ik bepaalde zaken het beste kan aanpakken.

als ik met mijn accountamt praat dan krijg ik info over cijfers maar mis ik dingen uit de praktijk, hij geeft wel aan hoe ik moet bezuinigen enzo maar niet hoe ik dit moet aanpakken, hij geeft wel aan dat ik een goede marge moet behalen maar niet hoe dit te doen, deze mensen zijn nou eenmaal cijfergericht en niet praktijk gericht naar mijn mening.

 

welke info missen jullie precies?

wat willen julli weten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand die zich niet met de operationele zaken bemoeit maar geld in je onderneming steekt omdat hij denkt dat je onderneming snel meer waard gaat worden. Dat zou een oplossing kunnen zijn, dan moet je wel een groot groei potentieel hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.