Jump to content
Karina_dus
Verberg

Boeken van verschotten; BTW

vraag

Stel: voor een klant geef ik opdracht aan X om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. X stuurt mij een factuur van 100 + 19 BTW.

Deze factuur betaal ik, maar belast ik bij mijn klant.

 

Hoe boek ik dit qua BTW? I

 

Ik moet toch niet de BTW over de inkoop als voorbelasting aftrekken en vervolgens die bij verkoop weer afdragen.

 

Bij voorbaat dank!

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik ga er even van uit dat je geen aannemer o.i.d. bent (dan zou je namelijk de BTW dienen te verleggen)

 

Wanneer iemand jou een dienst levert, bijvoorbeeld een koerier die de spullen van A naar B brengt, en die koerier factureert jou 100 euro excl. btw, vervolgens wil jij dit doorbelasten aan een klant onder bijvoorbeeld de noemer bezorgkosten ook voor 100 euro excl. btw, dan boek je inderdaad beide bedragen, het ene als kosten en het andere als omzet, in geval je er geen marge op zet zal de inkoop en verkoopbtw bij je aangifte tegen elkaar wegvallen.

 

Hoe zou je het anders willen doen?

 

Ard

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hmmm okay... zo heb ik het ook steeds gedaan. Ik kwam er opeens achter dat Davilex de BTW voorbelasting wel meeneemt, maar niet de BTW die ik moet afdragen. Ik boek het als vooruitbetaalde kosten (vorderingen - balans). Zit daar dan mss mijn fout?

Ik zet er geen marge op.

 

Wat ik dan niet snap bij de BTW-aangifte; ik kan het toch moeilijk als omzet boeken, het is voor mij geen omzet. Het zijn puur kosten (bijv. inschakeling vertalersbureau) die doorbelast worden aan klanten....

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hmmm okay... zo heb ik het ook steeds gedaan. Ik kwam er opeens achter dat Davilex de BTW voorbelasting wel meeneemt, maar niet de BTW die ik moet afdragen. Ik boek het als vooruitbetaalde kosten (vorderingen - balans). Zit daar dan mss mijn fout?

Ik zet er geen marge op.

 

Wat ik dan niet snap bij de BTW-aangifte; ik kan het toch moeilijk als omzet boeken, het is voor mij geen omzet. Het zijn puur kosten (bijv. inschakeling vertalersbureau) die doorbelast worden aan klanten....

 

 

Inderdaad. Het zijn geen vooruitbetaalde kosten. Het zijn simpelweg kosten. Wanneer jij op 1 maart een factuur ontvangt van dat bureau zijn het simpelweg kosten die in het eerste kwartaal vallen en op die kwartaalaangifte van de BTW aangegeven dienen te worden. Wanneer jij vervolgens 10 maart een factuur stuurt aan jou klant met bijvoorbeeld een factuurregel diensten 400 euro en een volgende factuurregel met vertalingskosten 100 euro dan is het totale bedrag van 500 euro te zien als omzet voor jouw bedrijf.

 

Ard

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Thx....

 

Dan mss het beste om nieuwe grootboeken aan te maken (om het overzichtelijk te houden) waarop ik dit soort dingen bij inkoop en bij verkoop boek?

 

Dus bijv:

inkoop: verschotten -alg. kosten - resultaten

verkoop: verschotten -overige bedrijfsopbrengsten - resultaten

 

Dan komt dit dus volledig in de resultatenrekening en blijft het dus uit mijn balans.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad, zo is het correct. Verschotten zijn niets anders dan kosten die, zonder opslag, worden doorberekend aan klanten. Voorzover op die verschotten btw drukt wordt deze btw met de fiscus verrekend op het moment dat de verschotten worden geboekt/betaald. Vervolgens wordt bij de doorberekening naar de klant van die verschotten uiteraard weer btw berekend welke daarna aan de fiscus afgedragen behoort te worden.

 

Voorzover de verschotten inderdaad zonder opslag worden doorberekend aan de klant is dit dus uiteindelijk btw-neutraal (evenveel verrekend als afgedragen).

 

Betaalde en doorberekende verschotten behoren derhalve, uiteindelijk, niet op een balans voor te komen; het zijn resultaatposten. Ik zeg uiteindelijk, omdat het voorstelbaar is dat verschotten op een tussenrekening worden gezet bij de betaling en vervolgens van die tussenrekening worden afgeboekt bij de doorberekening. Dit is echter slechts een controlemiddel om er zeker van te zijn dat alle verschotten worden doorberekend.


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 145 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept