Karina_dus Geplaatst: 23 april 2007 Karina_dus 8 0 Geplaatst: 23 april 2007 Stel: voor een klant geef ik opdracht aan X om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. X stuurt mij een factuur van 100 + 19 BTW. Deze factuur betaal ik, maar belast ik bij mijn klant. Hoe boek ik dit qua BTW? I Ik moet toch niet de BTW over de inkoop als voorbelasting aftrekken en vervolgens die bij verkoop weer afdragen. Bij voorbaat dank! Link naar reactie
0 Tonino Geplaatst: 23 april 2007 Tonino 1,7k 1 83 Geplaatst: 23 april 2007 Lijkt me wel, waarom niet? Online offerte voor goedkope bedrukte promotieartikelen. Online quote for cheap customized promotional items Online Angebote für günstige individuelle Werbemittel En français Link naar reactie
0 Ard-Sc Geplaatst: 23 april 2007 Ard-Sc 2,3k 227 Geplaatst: 23 april 2007 Ik ga er even van uit dat je geen aannemer o.i.d. bent (dan zou je namelijk de BTW dienen te verleggen) Wanneer iemand jou een dienst levert, bijvoorbeeld een koerier die de spullen van A naar B brengt, en die koerier factureert jou 100 euro excl. btw, vervolgens wil jij dit doorbelasten aan een klant onder bijvoorbeeld de noemer bezorgkosten ook voor 100 euro excl. btw, dan boek je inderdaad beide bedragen, het ene als kosten en het andere als omzet, in geval je er geen marge op zet zal de inkoop en verkoopbtw bij je aangifte tegen elkaar wegvallen. Hoe zou je het anders willen doen? Ard Uw online yoga magazijn ... Poweryoga: Meer dan een goed voornemen Inspiratie Link naar reactie
0 Karina_dus Geplaatst: 23 april 2007 Auteur Karina_dus 8 0 Geplaatst: 23 april 2007 Hmmm okay... zo heb ik het ook steeds gedaan. Ik kwam er opeens achter dat Davilex de BTW voorbelasting wel meeneemt, maar niet de BTW die ik moet afdragen. Ik boek het als vooruitbetaalde kosten (vorderingen - balans). Zit daar dan mss mijn fout? Ik zet er geen marge op. Wat ik dan niet snap bij de BTW-aangifte; ik kan het toch moeilijk als omzet boeken, het is voor mij geen omzet. Het zijn puur kosten (bijv. inschakeling vertalersbureau) die doorbelast worden aan klanten.... Link naar reactie
0 Ard-Sc Geplaatst: 23 april 2007 Ard-Sc 2,3k 227 Geplaatst: 23 april 2007 Hmmm okay... zo heb ik het ook steeds gedaan. Ik kwam er opeens achter dat Davilex de BTW voorbelasting wel meeneemt, maar niet de BTW die ik moet afdragen. Ik boek het als vooruitbetaalde kosten (vorderingen - balans). Zit daar dan mss mijn fout? Ik zet er geen marge op. Wat ik dan niet snap bij de BTW-aangifte; ik kan het toch moeilijk als omzet boeken, het is voor mij geen omzet. Het zijn puur kosten (bijv. inschakeling vertalersbureau) die doorbelast worden aan klanten.... Inderdaad. Het zijn geen vooruitbetaalde kosten. Het zijn simpelweg kosten. Wanneer jij op 1 maart een factuur ontvangt van dat bureau zijn het simpelweg kosten die in het eerste kwartaal vallen en op die kwartaalaangifte van de BTW aangegeven dienen te worden. Wanneer jij vervolgens 10 maart een factuur stuurt aan jou klant met bijvoorbeeld een factuurregel diensten 400 euro en een volgende factuurregel met vertalingskosten 100 euro dan is het totale bedrag van 500 euro te zien als omzet voor jouw bedrijf. Ard Uw online yoga magazijn ... Poweryoga: Meer dan een goed voornemen Inspiratie Link naar reactie
0 Karina_dus Geplaatst: 23 april 2007 Auteur Karina_dus 8 0 Geplaatst: 23 april 2007 Thx.... Dan mss het beste om nieuwe grootboeken aan te maken (om het overzichtelijk te houden) waarop ik dit soort dingen bij inkoop en bij verkoop boek? Dus bijv: inkoop: verschotten -alg. kosten - resultaten verkoop: verschotten -overige bedrijfsopbrengsten - resultaten Dan komt dit dus volledig in de resultatenrekening en blijft het dus uit mijn balans. Link naar reactie
0 ecofin Geplaatst: 23 april 2007 ecofin 520 23 Geplaatst: 23 april 2007 Inderdaad, zo is het correct. Verschotten zijn niets anders dan kosten die, zonder opslag, worden doorberekend aan klanten. Voorzover op die verschotten btw drukt wordt deze btw met de fiscus verrekend op het moment dat de verschotten worden geboekt/betaald. Vervolgens wordt bij de doorberekening naar de klant van die verschotten uiteraard weer btw berekend welke daarna aan de fiscus afgedragen behoort te worden. Voorzover de verschotten inderdaad zonder opslag worden doorberekend aan de klant is dit dus uiteindelijk btw-neutraal (evenveel verrekend als afgedragen). Betaalde en doorberekende verschotten behoren derhalve, uiteindelijk, niet op een balans voor te komen; het zijn resultaatposten. Ik zeg uiteindelijk, omdat het voorstelbaar is dat verschotten op een tussenrekening worden gezet bij de betaling en vervolgens van die tussenrekening worden afgeboekt bij de doorberekening. Dit is echter slechts een controlemiddel om er zeker van te zijn dat alle verschotten worden doorberekend. SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl Link naar reactie
0 Karina_dus Geplaatst: 24 april 2007 Auteur Karina_dus 8 0 Geplaatst: 24 april 2007 Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik zal het een en ander in mijn boekhouding aanpassen en eens gaan berekenen hoeveel extra BTW ik nog moet afdragen. Thx! Link naar reactie
Karina_dus
Karina_dus
Stel: voor een klant geef ik opdracht aan X om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. X stuurt mij een factuur van 100 + 19 BTW.
Deze factuur betaal ik, maar belast ik bij mijn klant.
Hoe boek ik dit qua BTW? I
Ik moet toch niet de BTW over de inkoop als voorbelasting aftrekken en vervolgens die bij verkoop weer afdragen.
Bij voorbaat dank!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag