Al een geruime tijd volg ik diverse topics binnen dit forum. Ik moet zeggen dat ik het een super handige site vind met ontzettend vele informatie en helpende handen! Klasse!
Nu het volgende. Ik loop al een tijdje rond met een idee maar zit daarbij tegelijkertijd met vragen waar ik al diverse (verschillende) antwoorden en reacties op heb gekregen uit mijn kenissen kring, maar graag zou ik ook graag een mening van jullie willen ontvangen.
Het digitale schoolbord is (bijna) niet meer weg te denken uit het schoolleven. Diverse bassischolen, en in toenemende mate voortgezet onderwijs, maken gebruik van digitale schoolborden. Dit is een schitterende ontwikkeling.
Een korte tijd terug heb ik bij een bassischool een les mogen volgen via een digitaal schoolbord. Het betrof een muziekles waarbij de kinderen (groep 7&8) les kregen over de nieuwe hype "jumpen".
Na een korte introductie met een aantal kenmerken (audio en visueel) kwamen de filmpjes van YouTube langs met diverse workshops.
De kinderen genoten en na een uurtje stond de hele klas te jumpen..
Stel nou dat er geen digitaal bord aanwezig zou zijn, dan had het naar mijn idee vele malen lastiger geweest voor de kinderen om het jumpen snel onder de knie te krijgen (didactisch gezien: praatje/plaatje daadje of vice versa).
Ik heb mij de afgelopen tijd verbaast dat ik nog nergens iets kan vinden over een digitaal "schrift" (in de vorm van bv een TFT Touchscreen).
Zelf ben ik ondernemer in de IT branche en heb gekeken naar mogelijkheden.
Probleem is dat ik de software voor dit systeem zelf zou moeten schrijven wat erg veel tijd kost. Daarnaast de vraag of het didactisch gezien wel kan.
Een tegenargument vind ik dat het contact tussen leerling en docent minder zal zijn door het gebruik van een digitaal schrift. Leerlingen kijken nu nog op het digibord of "ouderwetse" schoolbord, waardoor er contact is met de docent. Stel dat je met een digitaalschrift zou gaan werken, dan is het denkbaar dat er op het moment dat er op het digibord wordt geschreven of iets wordt vertoond, dit ook bij de leerlingen op het scherm te zien zal zijn.
Daarnaast is dit niet toepasbaar bij de groep leerlingen die nog moeten leren schrijven; Een touch-screen schrijft immers altijd anders dan "papier".
Een argument wat echter een voordeel zou kunnen opleveren is dat er tegenwoordig zoveel via het internet aan lesmateriaal wordt aangeboden.
Kinderen moeten tegenwoordig voor begrijpend lezen een pagina downloaden van de uitgever waarbij de opdrachten zitten.
Daarnaast is het voor een docent mogelijk om snel antwoorden "remote" te controleren. Stel dat een leerlingen met een vrij uitgebreide rekensom in het begin al de verkeerde kant op gaat dan zal de volledige som niet kloppen. Als docent kun je je dan afvragen of je moet ingrijpen of niet, maar dat is allemaal via het "hoofdscherm" van de docent te volgen.
Het is allemaal nog maar een idee en nog niets concreets; het zal tijd en veel geld gaan kosten mocht het uberhaupt tot uitvoering komen..
Concreet komt het erop neer:
1. Zou er een markt voor zijn? (is het haalbaar)
2. Is het didactisch verantwoord?
3. Heeft iemand al een zelfde idee ergens anders gezien?
Ben benieuwd naar jullie meningen. Tips zijn altijd welkom :-)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
NielsV
NielsV
Beste mensen,
Al een geruime tijd volg ik diverse topics binnen dit forum. Ik moet zeggen dat ik het een super handige site vind met ontzettend vele informatie en helpende handen! Klasse!
Nu het volgende. Ik loop al een tijdje rond met een idee maar zit daarbij tegelijkertijd met vragen waar ik al diverse (verschillende) antwoorden en reacties op heb gekregen uit mijn kenissen kring, maar graag zou ik ook graag een mening van jullie willen ontvangen.
Het digitale schoolbord is (bijna) niet meer weg te denken uit het schoolleven. Diverse bassischolen, en in toenemende mate voortgezet onderwijs, maken gebruik van digitale schoolborden. Dit is een schitterende ontwikkeling.
Een korte tijd terug heb ik bij een bassischool een les mogen volgen via een digitaal schoolbord. Het betrof een muziekles waarbij de kinderen (groep 7&8) les kregen over de nieuwe hype "jumpen".
Na een korte introductie met een aantal kenmerken (audio en visueel) kwamen de filmpjes van YouTube langs met diverse workshops.
De kinderen genoten en na een uurtje stond de hele klas te jumpen..
Stel nou dat er geen digitaal bord aanwezig zou zijn, dan had het naar mijn idee vele malen lastiger geweest voor de kinderen om het jumpen snel onder de knie te krijgen (didactisch gezien: praatje/plaatje daadje of vice versa).
Ik heb mij de afgelopen tijd verbaast dat ik nog nergens iets kan vinden over een digitaal "schrift" (in de vorm van bv een TFT Touchscreen).
Zelf ben ik ondernemer in de IT branche en heb gekeken naar mogelijkheden.
Probleem is dat ik de software voor dit systeem zelf zou moeten schrijven wat erg veel tijd kost. Daarnaast de vraag of het didactisch gezien wel kan.
Een tegenargument vind ik dat het contact tussen leerling en docent minder zal zijn door het gebruik van een digitaal schrift. Leerlingen kijken nu nog op het digibord of "ouderwetse" schoolbord, waardoor er contact is met de docent. Stel dat je met een digitaalschrift zou gaan werken, dan is het denkbaar dat er op het moment dat er op het digibord wordt geschreven of iets wordt vertoond, dit ook bij de leerlingen op het scherm te zien zal zijn.
Daarnaast is dit niet toepasbaar bij de groep leerlingen die nog moeten leren schrijven; Een touch-screen schrijft immers altijd anders dan "papier".
Een argument wat echter een voordeel zou kunnen opleveren is dat er tegenwoordig zoveel via het internet aan lesmateriaal wordt aangeboden.
Kinderen moeten tegenwoordig voor begrijpend lezen een pagina downloaden van de uitgever waarbij de opdrachten zitten.
Daarnaast is het voor een docent mogelijk om snel antwoorden "remote" te controleren. Stel dat een leerlingen met een vrij uitgebreide rekensom in het begin al de verkeerde kant op gaat dan zal de volledige som niet kloppen. Als docent kun je je dan afvragen of je moet ingrijpen of niet, maar dat is allemaal via het "hoofdscherm" van de docent te volgen.
Het is allemaal nog maar een idee en nog niets concreets; het zal tijd en veel geld gaan kosten mocht het uberhaupt tot uitvoering komen..
Concreet komt het erop neer:
1. Zou er een markt voor zijn? (is het haalbaar)
2. Is het didactisch verantwoord?
3. Heeft iemand al een zelfde idee ergens anders gezien?
Ben benieuwd naar jullie meningen. Tips zijn altijd welkom :-)
Niels
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12259-vervolg-op-digitaal-schoolbord/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag