• 0

Digitale producten - fiscale/juridische vragen

Beste Higher-level leden,

 

Na enige tijd lezen op dit forum, heb ik besloten eens de collectieve kennis hier aan te boren. Ik zit erover te denken om via mijn internetsite digitale producten (bv. podcasts, verhalenbundels, ...) te gaan aanbieden tegen betaling. Als afzetmarkt heb ik Nederland en België in mijn hoofd. Klanten downloaden hun product direct op hun computer en betalingen van deze producten (tot 100 euro per product) geschiedt enkel via Paypal en/of iDeal. Nu heb ik een aantal basisvragen waarop ik nog geen antwoord heb kunnen vinden op kvk.nl en de website van de

belastingdienst:

 

1. Is het noodzakelijk om mij te laten registeren bij de kvk als eenmanszaak of gaat het hier om het kopen/verkopen van producten in de privé-sfeer (zoals wanneer ik een televisie verkoop aan mijn buurman)?

 

2. Er bestaat een Wet Kopen op Afstand. Ik vraag mij af of mijn producten hier ook onder vallen. Ik denk persoonlijk van niet, omdat het product als het ware wordt geconsumeerd op het moment van downloaden. Retourneren heeft geen zin aangezien het geen fysiek product is wat kan worden doorverkocht aan een derde. Wat is uw visie hierop?

 

3. Zijn er nog andere zaken waar ik op zou moeten letten voordat ik over ga tot het uitvoeren van dit idee, buiten natuurlijk een echte marktvraag naar mijn producten?

 

P.S. Dit bericht heeft enige overeenkomsten met het bericht hieronder getiteld "BTW heffing bij electronische internationale diensten" van paulv, maar is toch dermate anders dat het mij verstandig leek om een nieuw onderwerp te beginnen.

 

Kunt u mij helpen met mijn vragen? Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1. Is het noodzakelijk om mij te laten registeren bij de kvk

 

Dat lijkt me wel. Je beschrijft een onderneming en handelaar is geen vrij beroep.

 

of gaat het hier om het kopen/verkopen van producten in de privé-sfeer

 

Internet de privésfeer? :D

 

2. Er bestaat een Wet Kopen op Afstand. Ik vraag mij af of mijn producten hier ook onder vallen.

 

Ja, uiteraard. Ze vallen niet onder de uitzonderingen die in die wet zijn benoemd (Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 46b).

 

Ik denk persoonlijk van niet, omdat het product als het ware wordt geconsumeerd op het moment van downloaden. Retourneren heeft geen zin aangezien het geen fysiek product is wat kan worden doorverkocht aan een derde. Wat is uw visie hierop?

 

Jouw artikelen vallen misschien onder de uitzondering "door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;" in 46d, maar dat wil niet zeggen dat de hele wet niet van toepassing is.

 

Ik raad je aan de betreffende artikelen (46a-j) eens te lezen. Ze zijn verrassend leesbaar.

Link naar reactie
  • 0

Waar zijn de fiscale vragen nou eigenlijk? ;D

 

Als fiscalist roep ik dan bij vraag 3 maar even: heb je al bedacht wat voor resultaat je hiermee zou kunnen behalen en of de belastingdienst (voor BTW en IB afzonderlijk) ook vindt dat het een onderneming is? Voor de BTW is dat al redelijk snel, voor de IB alleen als de belastingdienst denkt dat je dan wel eens meer belasting zou moeten gaan betalen.

 

Voor wat betreft BTW noemde je zelf al een ander topic. Zoek ook eens op particuliere, buitenlandse afnemers. (Zelf zit ik niet zo goed in de buitenlandse BTW-situaties).

 

Zo, toch nog een fiscaal tintje 8)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.