• 0

onbelaste vergoedingen aan werknemer

Hallo,

 

ik ben nu nog even werknemer maar de intentie is dat ik ook ondernemer wordt.

nu zijn mijn vragen:

 

- hoe kan ik de onbelaste reiskostenvergoeding aan mij als werknemer uit laten keren? moet dat mbv een rittenadministratie? of kan ik dat ook op basis van een standaard bedrag doen?

 

- kan ik ziektekosten premies onbelast laten vergoeden?

 

Hopelijk kan iemand hier antwoord op geven!

 

alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ziektenkosten premies behoren tot het loon. Een incidentele vergoeding van de ziektekosten weer niet. Zolang de werknemer geen aanspraak kan maken op deze vergoeding(en) behoren zij niet tot het loon en behoeven er dus geen premies te worden afgedragen. Wel is het raadzaam om bij deze posten de kosten rechtstreeks te betalen en niet aan de werknemer in verband met eventuele BTW en de bewijslast.

 

Reiskosten mogen altijd onbelast worden uitgekeerd, mits het hierbij de werkelijke kosten betreffen en zakelijk zijn. Voor ritten met de privé auto dient wel een kilometeropgave als onderbouwing te worden verstrekt en bedraagt de forfataire vergoeding EUR 0,19 per kilometer.

 

Succes met je plannen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Dus als de werkgever, of straks de BV, mijn ziekenfondspremie (die ik nu zelf maandelijks betaal) betaal aan het ziekenfonds, dan is dat onbelast?

 

Wat betreft de reiskosten. Het is bijna alleen woon-werk verkeer, is dat ook onbelast te vergoeden? En zo ja, kan dat ook met een vast bedrag op basis van gemiddeld aantal werkdagen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0
Dus als de werkgever, of straks de BV, mijn ziekenfondspremie (die ik nu zelf maandelijks betaal) betaal aan het ziekenfonds, dan is dat onbelast?

 

Nee, smart4u was daar duidelijk over:

 

Ziektekostenpremies behoren tot het loon

 

Wat betreft de reiskosten. Het is bijna alleen woon-werk verkeer, is dat ook onbelast te vergoeden? En zo ja, kan dat ook met een vast bedrag op basis van gemiddeld aantal werkdagen?

 

Ja, mijn accountant vertelde mij dat dat zo mag.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft de reiskosten woon-werk mag je uitgaan van gemiddeld 214 dagen per jaar (als er er doorgaans 5 dagen per week wordt gereisd).

 

Meer info op Belastingdienst / loonheffingen / vervoer

 

Je kunt ook een kilometeradministratie bij gaan houden. In dat geval mag je uit gaan van de werkelijk gereisde kilometers woon-werk. In beide gevallen mag er maximaal 0,19 per km worden betaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.