• 0

Geld terughalen

Hallo,

 

Door een foutje is per ongeluk geld over gemaakt naar een verkeerd rekeningnummer. Niet een supergroot bedrag maar wel teveel om te laten liggen.

 

Nadat ik het ontdekte direct contact opgenomen met betrokken partij. Geen punt kwam in orde. Na enige weken toch nog maar even helpen herinneren want ik zag nog geen bijschrijving. Nu inmiddels weer 2 weken later nog niks. vandaag geprobeerd te bellen maar kon geen contact krijgen. Morgen probeer ik het weer.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, heeft iemand hier ervaring mee?

Het leven is te belangrijk om het serieus te nemen.

(Oscar Wilde)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Neem gewoon eerst even contact op met je bank. Vraag of zij het terug kunnen draaien. Meestal is dit geen probleem.

 

Hoorde de naam van de rekeninghouder bij het rek.nr? Zo niet zal je makkelijker aan kunnen tonen dat het niet klopte.

 

Succes..

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Ik begreep dat de bank het niet zomaar kon terughalen als het naar een andere bank is gegaan. Wel een verzoek doen, maar dat kan ik ook. Ben echter vrij laat met echte actie richting de bank omdat ik (hoe naïef) ervan uitga dat "geen punt" ook geen punt is. Maar als er geld in het spel is blijkt dit wel eens anders dus. Naam en nummer komen inderdaad niet overeen. Zal dus morgen ook weer even met de bank bellen welke mogelijkheden ik heb.

 

Heb even gekeken op onverschuldigde betaling maar kom al snel in gerechtelijke procedures zie ik zou toch jammer zijn als dat nodig is (geen ervaring mee). Bovendien loop je dan wellicht het risico dat je eerst veel kosten moet maken. Zal in ieder geval naast bellen aangetekend een "nota" sturen en volgende week een herinnering op schrift.

 

 

Het leven is te belangrijk om het serieus te nemen.

(Oscar Wilde)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier helaas ervaring mee.

 

Ik heb destijds mijn bank erover gebeld.

Deze hebben toen de bank van de ontvanger gebeld om hun hun klant te verzoeken het geld terug te boeken.

Hun klant weigerde dat echter.

Ik heb daarna van interpay de naam en adres gegevens van de ontvangende persoon gekregen en daarmee moet je vervolgens zelf naar de kantonrechter stappen om je geld terug te vorderen (uiteraard eerst via incasso/deurwaarders bureau).

 

Een dergelijke betaling heet inderdaad een onverschuldigde betaling en dient gewoon door de persoon te worden terugbetaald (als het lang duurt ook met rente).

Link naar reactie
  • 0
Heb even gekeken op onverschuldigde betaling maar kom al snel in gerechtelijke procedures zie ik zou toch jammer zijn als dat nodig is (geen ervaring mee).

 

Incassoprocedures zijn eenvoudiger dan je misschien denkt hoor. Als je de identiteit van de andere partij kent en deze in Nederland zit, is het een kwestie van briefje, aangetekende brief, uitbesteden aan de gerechtsdeurwaarder en je zult zien dat je je geld kort daarna meestal al terug hebt.

 

Als het gaat om een onbetaald gelaten factuur kan de gerechtsdeurwaarder zijn kosten meestal verhalen op de wanbetaler. Of dat bij een nalatige ontvanger van een onverschuldigde betaling ook kan weet ik niet, maar één telefoontje aan een gerechtsdeurwaarder en je weet het.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, heeft iemand hier ervaring mee?

 

Nu je kennellijk een onverschuldigde betaling hebt verricht heb je recht op teruggave van dat bedrag. Ik adviseer je om een brief te sturen (dossier) waarin je de ontvanger nog éénmaal in de gelegenheid stelt binnen 5 dagen het bedrag ad € **.** terug te storten. Onderaan de brief zet je vervolgens: "Bij niet of niet tijdige betaling wordt de vordering ter incassering uit handen gegeven aan een gerechtsdeurwaarder. Alle rente en kosten hieraan verbonden zullen voor uw rekening komen". Als de ontvanger niet betaalt, vraag aan een deurwaarderskantoor die in de buurt woont van de ontvager om voor jou de zaak te incasseren.

 

Afhankelijk van het bedrag kun je tevens vragen of hij een sommatie exploot kan maken en wat daarvan de kosten zijn.

Sommatie-exploot staat letterlijk voor een persoonlijk bezoek van een deurwaarder met een sommatie tot betaling van de openstaande vordering.

Ontkenning van de vordering als zodanig is niet meer mogelijk, de deurwaarder heeft via een ambtelijk stuk (exploot) de vordering kenbaar gemaakt. Door de aanwezigheid van een deurwaarder ter plaatse, die in overleg zal treden met de ontvanger, zal hij toch overgaan tot betaling of instemmen met een betalingsregeling.

 

De kosten die hiermee gemoeid gaan komen natuurlijk voor rekening van de ontvanger.

 

Succes! CMart

 

 

 

 

 

 

 

CMart - The Art of Credit management

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.