Cmart

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Postbus 583, Groningen, 9700AN, Nederland
  • Voornaam
    Henk
  • Achternaam
    Pakes
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Cmart
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Groningen
  • Telefoonnummer
    0612585412
  • Branche
    Financiering & bankwezen
  • Websiteadres

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    meer verlangen van hun adviseur en op een financieel keerpunt staan in hun onderneming en tevens een adviseur zoeken die naast de ondernemer staat en niet erachter.

    zoeken naar meerdere expertises in een adviseur voor begeleiding van credit management trajecten, daarbij hulp nodig te hebben en/of zich willen laten voorlichten daarover.
  • Mijn mening over innovatie
    Innovatie zie ik als een bron voor creativiteit. Kern van innovatie is dat innoveren (in tegenstelling tot wat velen denken) geen eenmalige activiteit is, maar een continue proces. Dit geldt natuurlijk ook voor vernieuwing en het aantrekkelijk houden van je product.
  • Mijn mening over ondernemerschap
    Ondernemers doen bij uitstek wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn en dat doen ze met passie, ambitie en potentie.

Cmart's trofeeën

  1. Allereerst is het verstandig om de factuur minus de kosten van het ontbrekende of vervangende materiaal, moeren in dit geval, zo snel mogelijk te betalen aan de leverancier. Hiermee laat je de goede wil van jouw bedrijf blijken. Immers, je gebruikt de hekken al een tijdje. Laat in een brief nogmaals weten dat de goederen niet voldoen aan de gewenste eisen en dat je dit in een eerder stadium kenbaar hebt gemaakt zowel aan de leverancier als aan de inspecteurs. De kosten van de inspecteurs moet je eventueel terug kunnen vinden in de Terms & Conditions of sale. Als dit al dan niet vermeld staat kun je in de brief schrijven dat je pas tot volledige betaling overgaat als de ontbrekende goederen zijn geleverd (en eventueel de kosten van de inspectie.) Kijk nog eens in de Terms & Conditions wat ze zeggen onder 'disputes' en hoe te handelen en of je daaraan voldaan hebt. E-mails kunnen als aanmaning(en) worden beschouwd, waarschijnlijk heb je op hun laatste mail niet adequaat gereageerd. Wel is het verstandig om in de toekomst in dergelijke gevallen een dossier op te bouwen. Zo sta je altijd sterk bij een eventuele betwisting c.q. incassoprocedure. Succes CMart
  2. Hallo Jeroen, Ergens op dit forum heb ik al aangegeven dat een incassoprocedure via een incassoburo's niet dé weg is om snel en efficiënt je geld te ontvangen als het gaat om enkele facturen van klanten die niet willen betalen. Een klant die niet wil betalen schrikt ook niet meer van een incassoburo en de daaraan verbonden kosten. Hij weet immers hoe het traject gaat verlopen en de tijd die daar mee gemoeid gaat alvorens hij kan besluiten om alsnog tot betaling over te gaan zonder dat hij de incassokosten betaald. Incassoburo's zijn pas interessant als je meer dan 50 facturen hebt openstaan en je tijd niet kunt en wilt besteden om de debt.collector te spelen. Tevens heb je dan ook nog de doelstelling de relatie met je klanten te willen behouden. Een deurwaarder is in deze een goede keuze. Hij heeft impact en dwangmiddelen en dwingt in de meeste gevallen een snellere betaling af dan een incassoburo. Zoek een deurwaarderskantoor in de buurt waar de klant is gevestigd. Vraag of de klant bij hun als non-betaler bekend staat. Mocht dat het geval zijn, dan kan de deurwaarder jou adviseren welk traject er gevolgt moet worden. Vraag vervolgens aan de deurwaarder of zij jouw factuur willen incasseren. Vermeld vervolgens in de "sommatie" de naam van die deurwaarder. Zoals Karen al zei, zo bouw je een dossier op en een deurwaarder zal altijd om de factuur en de laatste brief vragen die je hebt verzonden. Mocht het om een groot bedrag gaan >2.500, kun je overleggen of hij een exploot kan bezorgen. Een tip voor iedereen die dit leest: Als je een normale aanmaningsprocedure volgt zoals nog veel ondernemers doen: factuur, aanmaning, eerste aanmaning, tweede aanmaning, laatste aanmaning, ingebrekestelling, bedenk dan dat het woord "aanmaning" bij slechte betalers geen enkel effect heeft. Non-betalers weten wanneer er een aanmaning wordt verzonden en dat het hele rijtje, zoals hierboven beschreven nog volgt. 'Dus de betaling kan nog wel even op zich laten wachten.' Om het aantal aanamaningen te verminderen en zo de procedure te verkorten en meer impact te geven aan je aanmaningen, adviseer ik in totaal 3 aanmaningen te verzenden"onder de noemers: "betalingsverzoek" "dringend betalingsverzoek" "Laatste waarschuwing of "sommatie".
  3. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, heeft iemand hier ervaring mee? Nu je kennellijk een onverschuldigde betaling hebt verricht heb je recht op teruggave van dat bedrag. Ik adviseer je om een brief te sturen (dossier) waarin je de ontvanger nog éénmaal in de gelegenheid stelt binnen 5 dagen het bedrag ad € **.** terug te storten. Onderaan de brief zet je vervolgens: "Bij niet of niet tijdige betaling wordt de vordering ter incassering uit handen gegeven aan een gerechtsdeurwaarder. Alle rente en kosten hieraan verbonden zullen voor uw rekening komen". Als de ontvanger niet betaalt, vraag aan een deurwaarderskantoor die in de buurt woont van de ontvager om voor jou de zaak te incasseren. Afhankelijk van het bedrag kun je tevens vragen of hij een sommatie exploot kan maken en wat daarvan de kosten zijn. Sommatie-exploot staat letterlijk voor een persoonlijk bezoek van een deurwaarder met een sommatie tot betaling van de openstaande vordering. Ontkenning van de vordering als zodanig is niet meer mogelijk, de deurwaarder heeft via een ambtelijk stuk (exploot) de vordering kenbaar gemaakt. Door de aanwezigheid van een deurwaarder ter plaatse, die in overleg zal treden met de ontvanger, zal hij toch overgaan tot betaling of instemmen met een betalingsregeling. De kosten die hiermee gemoeid gaan komen natuurlijk voor rekening van de ontvanger. Succes! CMart
  4. Advies: Factuur: 14 dagen na levering Aanmaning of waarschuwing: 7 dagen na factuurdatum Ingebrekestelling of laatste waarschuwing: 7 dagen na aanmaning. Rente 6% over factuurbedrag. Vermelden in ingebrekestelling.
  5. Kan je aangeven waar je dit vandaan hebt, heb namelijk eerder eens daarover geinformeerd maar kreeg toen te horen dat er nergens wettelijk is vastgelegd dat er perse 2 aanmaningen verplicht zijn voordat een vordering naar een incasso/deurwaarders bureau mag. Het aantal aanmaningen zijn bij de wet niet vastgelegt. Iedereen mag zelf weten hoeveel aanmaningen hij of zij wil verzenden. Alleen bij consumentenovereenkomsten blijft een aanmaning en een ingebrekestelling wel voorwaarde voor het in rekening kunnen brengen van de wettelijke rente. Deze info kun je terugvinden in het Burgelijk Wetboek "consumentenrecht".
  6. Als men aan consumenten levert is 8 of 14 dagen een wettelijke betalingstermijn. Volgens het consumentenrecht heeft de consument na levering binnen 7 dagen nog het recht op afkoeling, herroeping of ruiling. Alvorens de factuur te verzenden adviseer ik de consument telefonisch te benaderen of alles naar wens is geweest. Dit voorkomt achteraf klachten. Na factuurdatum dienen bij het uitblijven van betaling binnen 14 dagen 2 aanmaningen worden verzonden, een waarschuwing en een laatste waarschuwing. Indien de factuur langer dan 30 dagen opstaat mag 6% wettelijke rente worden berekent. Het is belangrijk dat de betalingscondities worden vastgelegt in de AV. Deze AV dient in dit geval vóór levering aan de consument te worden overhandigt. Meestal staan de AV achterop een offerte of infoformulier (nooit op de factuur.) Omdat levering aan particulieren op deze wijze nogal wat risico's met zich meebrengt, is levering à contant, vooruitbetaling of levering na offerte een betere optie. Om het risico en het renteverlies zoveel mogelijk te beperken, is het verstandig een keuze te maken tussen een incassoburo of deurwaarder. Deze keuze is afhankelijk van de relatie met de consument. Incassoburo's schrikken tegenwoordig niet meer af maar houden wel enige tijd de relatie in stand. Deze niet afschrikmethode kan wel als gevolg hebben dat de ondernemer langer op het geld moet wachten. Een deurwaarder heeft daaentegen meer impact, heeft een wettelijke status, mag dwangmiddelen gebruiken en de incassoprocedure kan hierdoor verkort worden.
  7. Blijf op je hoede! Waar moet je op letten bij het plaatsen van een advertentie. Als je een advertentie wilt plaatsen, doe dit alleen bij uitgevers die bereid zijn jou een schriftelijke aanbieding te sturen met daarop alle informatie over het tijdschrift, de advertentie, het formaat en oplage, uitvoering en prijs. Houd zelf altijd het initiatief ! Bepaal zelf welke advertentie je wilt plaatsen, wanneer en in welk blad. Laat je niet opjagen of dwingen tot een overhaaste beslissing. Wees dubbel op je hoede als men jou drukproeven per fax of per koerier wil laten retourneren. Die haast is nergens voor nodig. Een bonafide, serieuze uitgever werkt met een planning en zal je genoeg tijd geven voor gegevenscontrole. Als het gaat om een gids of een blad dat je niet kent, vraag dan altijd eerst om een beoordelings-exemplaar. Je kunt dan vooraf rustig beoordelen of je daarin zelf zou willen adverteren. Laat je schriftelijk berichten over de exacte oplage. Vraag een behoorlijk bewijs dat deze verspreiding inderdaad plaatsvindt (bijvoorbeeld door een accountantsverklaring). Ga voor jezelf na of de prijs van de advertentie acceptabel is in verhouding tot de oplage en kwaliteit van het blad (let hierbij tevens op de kleine lettertjes, bijvoorbeeld: "p/m, minimale looptijd één jaar, per mm, ect."). Kopieer alle opdrachtbevestigingen. Bewaar alle opdrachtbevestigingen goed bij elkaar (bijvoorbeeld in een advertentiemap). Mocht je een proefdruk ontvangen per fax met het verzoek de gegevens te controleren, dan kun je gemakkelijk nagaan of jij voor deze plaatsing opdracht hebt gegeven. Advertentie beleid Spreek binnen jouw bedrijf duidelijk af wie zich (uitsluitend!) met de advertenties bezig houdt. Peper je medewerkers stevig in dat iedereen zich daar dan ook aan houdt. Laat je nooit onder druk zetten door 'tijdgebrek' van de advertentieverkoper ('drukker wacht op uw bevestiging!'). Zet nooit je handtekening onder een opdrachtbevestiging als je maar enige twijfel hebt of je wel met dezelfde advertentie (met dezelfde specificaties) en met het juiste bedrijf te maken heeft. Lees goed voor je tekent In het algemeen geldt, dat schriftelijk gegeven opdrachten in principe niet geannuleerd kunnen worden. De Colportagewet, met een 'bedenktermijn' van acht dagen, geldt niet voor ondernemers. Kijk dus verschrikkelijk goed uit voordat je je handtekening zet! ::)
  8. Je hebt voldoende moeite gedaan om je geld te incasseren en dus is de laatste aanmaning hier op zijn plaats. Vermeld daarin dat de klant nog 5 dagen heeft om te betalen en/of kan aantonen dat er inderdaad betaald is. Zoniet dan is een gerechtelijke procedure onvermijdelijk. Persoonlijk zou ik geen incassoburo in de arm nemen maar een deurwaarder want die heeft nu eenmaal meer impact. Ik zou i.p.v. de 'laatste aanmaning' sommatie bovenaan de brief zetten. Daarnaast kun je ook nog de boete rente van max. 10% in rekening brengen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.