• 0

Recordaantal Nederlandse ict-bedrijven failliet

Sorry, weer wat slecht nieuws voor ICT!

 

-----------------------

 

Het afgelopen jaar heeft een recordaantal ict-bedrijven de deuren moeten sluiten als gevolg van een faillissement.

 

In totaal hebben vorig jaar 1033 ict-bedrijven faillissement aangevraagd, goed voor elf procent van het totaal aantal faillissementen in Nederland. Dit blijkt uit cijfers van kredietinformatiebureau Graydon.

 

"Het afgelopen jaar heeft er een forse slachting plaatsgevonden onder de ict-bedrijven", zegt Robert Blom van Graydon. "Niet alleen in de ict-sector, maar ook onder de startende ondernemingen zijn maar weinig overlevenden."

 

Uit cijfers van Graydon blijkt dat maar liefst 82 procent van het totaal aantal faillissementen tot de categorie 'startende ondernemers' behoort. Het kredietinformatiebureau rekent tot deze groep alle bedrijven die nog geen vijf jaar bestaan.

 

"Bedrijven starten nog te vaak met geleend geld. Als het geld niet bij een bank vandaan komt, dan gaan veel starters toch door. Deze bedrijven staan dus vanaf het begin al zwak", licht Blom toe.

 

"De slachting was natuurlijk te voorspellen. In 2001 was deze tendens ook al te zien. In 2001 was namelijk negen procent van alle faillissementen een ict-bedrijf. Het aantal failliete dotcommers zal nu wel afnemen, de schifting heeft plaatsgevonden", voorspelt Blom.

 

Bron: http://www.webwereld.nl/nieuws/13945.phtml

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Starters hebben het moeilijk. ICT starters hebben het extreem moeilijk. Klanten willen zekerheid en continuïteit. Als je strategische zaken gaat uitbesteden, wil je dat doen aan een partij die over 5 jaar nog bestaat. De meeste starters kunnen die zekerheid niet bieden en krijgen dus geen orders. Niet alleen starters, maar ook gerenomeerde bedrijf als Getronics kennen dat soort problemen. Getronics heeft geen geld meer en de continuïteit is in gevaar. Ik denk niet dat ze de afgelopen 4 weken ook maar 1 nieuwe klant hebben binnen gehaald. De klanten die de gelegenheid hebben stappen over naar een meer solide concurrent en Getronics komt in een negatieve spiraal die alleen met heeeeel drastische maatregelen te doorbreken is. Solide ICT bedrijven doen het momenteel trouws prima. De concurrentiedruk is ernstig afgenomen.

 

De markt is een jungle. Alleen de sterkste en de slimste (niche spelers) overleven.

 

Greetz,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils noemt Getronics, ter illustratie: Pink Roccade heeft z'n winst zien halveren.

 

Ik snap trouwens een alinea uit de quote van Kleverlaan niet:

"Bedrijven starten nog te vaak met geleend geld. Als het geld niet bij een bank vandaan komt, dan gaan veel starters toch door. Deze bedrijven staan dus vanaf het begin al zwak", licht Blom toe.

 

Te vaak wordt geleend, 'te' betekent hier iets negatiefs. Maar leent men juist niet van de bank, dan staat men ook zwak, volgens Blom. Wat is het nu volgens hem, wel of niet lenen om een goede basis voor je bedrijf te hebben? Of helemaal niet lenen?

Link naar reactie
  • 0

De markt is een jungle. Alleen de sterkste en de slimste (niche spelers) overleven.

 

Kijk dat zijn de opstekers Nils ;)

 

Nou, dan moeten we er maar vanuit gaan dat de mensen die hier op het ICT forum zitten tot deze groep behoren.

 

Goed, op zich verbazen deze cijfers me nog niet eens zo heel erg. Persoonlijk denk ik dat het komende jaar nog 2 keer zo dramatisch gaat verlopen voor de hele industrie. Heel slim zijn of veel bufferkapitaal hebben wordt denk'k een beetje het motto voor 2003.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

> ICT starters hebben het extreem moeilijk

 

kan iemand mij vertellen waar dit op is gebaseerd?

 

Nou, .... dat er veel failliet gaan bijvoorbeeld? ;D

 

Maar ik ken er ook een stel waar het prima meet gaat. Gek genoeg gaat het met de bedrijven waar het goed gaat, ook steeds beter. Zo zie je maar, ieder nadeel hep zun voordeel. Ik ben het met Aleph eens, het komende jaar wodrt nog veel heftiger voor de IT industrie. Het zou me niks verbazen, als de marktleiders voor de komende 10 tot 15 jaar, dit jaar boven komen drijven. Spannend.

 

Gretz,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In sommige markten uiteraard wel ja.

 

Stelios zette een paar jaar terug easyJet op met externe funding (van z'n pa). Het was een betere tijd, maar toch denk ik nog steeds niet dat je een vliegtuigmaatschappij op kan zetten zonder externe financiers (of je moet zelf flink geld hebben).

 

Uiteraard een beetje extreem voorbeeld, maar voor sommige producten / ideeen kun je misschien niet zonder...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.