• 0

priveauto en 2e auto zakelijk

Een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.

 

Ik heb een eenmanszaak en gebruik prive auto ook zakelijk. Hiervoor breng ik 19 ct/km in rekeing.

 

Het komt steeds vaker voor als ik de auto nodig heb dat mijn vrouw deze ook nodig heeft.Ook wil ik de auto minder zwaar belasten omdat er vaak een zware aanhanger achter zit.

Ik ben nu van plan een 2e auto aan te schaffen en deze alleen 100% zakelijk te gaan gebruiken.

 

Prive rijd ik een BMW 320D uit 2002.

2e auto zal een terrein wagen worden met een V8 motor uit 1996.

(voor zakelijke ritten veel trekkracht/aanhanger nodig)

 

Het lijkt me duidelijk dat ik prive deze auto niet eens zal willen gebruiken ivm met de grote benzine consumptie. (1 op6)

 

 

Is het mogelijk om met de belastingdienst een overeenkomst op te maken dat deze auto alleen zakelijk en niet prive gebruikt wordt zodat een kilometer registratie niet nodig is.?

 

Heb van een andere ondernemer gehoord dat dit mogelijk zou moeten zijn.(zijn boekhouder zou dit geregeld hebben).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik denk dat dit het antwoord op jouw vraag is:

 

 

15 juni 2001 RTB2001/793M Vragen en antwoorden privé-gebruik auto

 

Aanverwante literatuur

 

NTFR2001/898

 

 

 

 

15 juni 2001 RTB2001/793M

 

 

Vragen en antwoorden privé-gebruik auto

 

 

 

Directie rechtstoepassingsbeleid Belastingdienst

 

De staatssecretaris van Financiën heeft het volgende besloten.

 

Op 15 december 2000 is een besluit gepubliceerd over uitvoering van het autokostenforfait (RTB2000/3235M). Onderstaand wordt dat besluit aangevuld en onder intrekking van het besluit van 15 december 2000 opnieuw vastgesteld.

Met dit besluit wordt geprobeerd zoveel mogelijk helderheid te scheppen over de uitvoering van de artikelen 3.20 en 3.145 van de Wet inkomstenbelasting 2001 en de artikelen 9 en 22 van de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001. Aan de hand van een aantal vragen en antwoorden wordt aangegeven welke uitgangspunten de Belastingdienst hanteert bij het innemen van een standpunt.

 

 

1 Kunnen over de toepassing van het autokostenforfait vooraf afspraken gemaakt worden met de inspecteur?

Resterende onzekerheden kunnen worden opgelost door afspraken vooraf te maken met de inspecteur over een op een concrete situatie toegesneden praktische toepassing van de nieuwe wettelijke regels.

Daarbij mag echter niet uit het oog verloren worden dat belastingheffing steeds plaatsvindt aan de hand van de feiten die zich daadwerkelijk hebben voorgedaan en die alleen achteraf zijn te beoordelen.

Over de wijze waarop aan uit de wet volgende bewijsopdrachten kan worden voldaan, kunnen afspraken gemaakt worden met de inspecteur. Ook kunnen er afspraken gemaakt worden over de interpretatie van feiten die zich op dit moment al voordoen en die relevant zijn voor de toepassing van het autokostenforfait. Te denken valt daarbij aan de vraag of een bestelauto naar aard en inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik heb geen ervaring of en in hoeverre de inspecteur bereid is hierover afspraken te maken. Toevallig hebben wij in de praktijk een groot aantal klanten met een bestelauto op de balans en in prive een personenauto.

 

Ik ga een zaak voorleggen aan de fiscus en kijken wat er van komt. Jij hebt me op het idee gebracht, dus een reusje :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.