• 0

oudevandagen touchscreen muziekspeler

Hoi Allemaal,

 

(mod : ik heb gezocht naar vergelijkbare post maar niks kunnen vinden, mochten er die er toch zijn dan bij voorbaat exkuus en het vriendelijke verzoek deze door te geven.)

 

Net zoals ongetwijfeld een hoop andere mensen hier ben ik een liefhebber van muziek die door de jaren heen een behoorlijke collectie heeft opgebouwd. Waar tot voor wat jaren terug een singletje, lp of CD nog gewoon "gedraaid" kon worden is een toenemend gedeelte van mijn collectie slechts in digitale vorm aanwezig op mijn PC of de aan mijn stereo gekoppelde mp3 speler. Een probleem dat zich hierbij voordoet is dat het beluisteren van digitale muziek meer voeten in aarde heeft dan het simpel "opzetten" van een plaat of cd. Zelf heb ik hier geen problemen mee, het overzetten via een usb kabeltje is zo gepiept ware het niet dat er binnen mijn gezin lieden zijn die daar anders over denken en het een gruwel vinden om voor het beluisteren van hun favoriete muziekje eerst "die pc" aan te moeten zetten.

 

Met dit in het achterhoofd ben ik gaan zoeken naar een oplossing. Zo heb ik heb gekeken naar een ipod, opzich erg leuk voor mobiel gebruik, maar de friemelige bediening en het verplichte gebruik van itunes staat naar mijn idee een praktisch gebruik in de huiskamer in de weg. Een aantal andere oplossingen zoals het veelbelovende sonos systeem lijken de oplossing ware het niet dat ze om te kunnen functioneren een pc vereisen waar alle muziek op opgeslagen staat welke je voor je iets kan beluisteren moet aanzetten. In mijn geval staat die pc op zolder, niet echt handig dus.

 

Omdat ik een achtergrond heb in de applicatie ontwikkeling en dit hele dillema riep om een stukje maatwerk ben ik gestart met de ontwikkeling van een apparaat wat hopelijk wel aan alle eisen kan voldoen. Het eerste proefmodel maakt inmiddels muziek en ik ben druk doende om de bediening en functionaliteit te verbeteren. De bediening geschied geheel via een touchscreen, net zoals de kaartjes automaat van de NS, en het opzoeken van een artiest, album, genre of jaartal stelt dan ook niet veel meer voor dan het aanklikken van wat keuze toetsen. Er is geen muis en geen toetsenbord en door gebruikmaking van energiezuinige & ventilatorloze hardware maakt het apparaat zelf nauwelijks geluid.

 

De reden waarom ik jullie met dit hele verhaal lastigval is een bezoekje van mijn moeder een tijdje terug. Ik had haar uitgenodigd om wat te komen eten en terwijl ik stond te koken viel haar oog op mijn muziekspeler. Voor alle duidelijkheid, mijn moeder is het type vrouw dat moeite heeft met video recorders en wars is van alles waar meer dan 3 knoppen op zitten. Ik vond het dan ook een hele verrassing dat ik haar ineens hoorde roepen Hee, je hebt Nat King Cole. Ik draaide me om en zag dat ze gezocht had op het jaartal 1953, het jaartal waarin ze mijn vader had ontmoet. Wat klikken verder klonk That Sunday, That Summer uit mijn speakertjes. Ik vond het erg leuk om haar zo bezig te zien en alle oude plaatjes uit haar tijd een voor een voorbij te horen komen.

 

Deze ervaring heeft er toe geleid dat ik mij nu afvraag of er misschien wel een markt bestaat voor een apparaat zoals dit. Het probleem is alleen dat ik geen kaas gegeten heb van marktonderzoek, marketing, de vijf P's en andere zaken die je overvallen wanneer je als ondernemer zoiets als dit op de markt wilt brengen.

 

Mijn vraag is dus, naast wat jullie uberhaupt van het idee vinden, of er hier mensen zijn die het leuk vinden om mee te denken, helpen en misschien testen. Iedereen heeft per slot van rekening ouders. Toch ?

 

 

CC

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Philips Streamium misschien?

 

Heb ik ook naar gekeken en het leek inderdaad een goede oplossing ware het niet dat je er alleen muziek op kan zetten, muziek eraf halen om vervolgens op een mp3 speler te zetten gaat niet. Verder kan je hem alleen laden door hem cd's te voeren die dan geript worden, rechtstreeks copieren tussen PC en Streamium (de zogenaamde mass storage mode) wordt volgens de product brochure (nog?) niet ondersteunt. PCM heeft trouwens in juni dit jaar een goede review over de Streamium gepubliceerd welke deze minpunten ook aanhaalt.

 

Er zal toch iemand moeten downloaden of cd's op een harde schijf zetten.

 

De vraag is of Oma al een internet verbinding heeft. Als dat het geval is is het toevoegen van muziek geen enkel probleem, ze kan er dan gewoon een cd in stoppen die vervolgens geript wordt en automatisch aan haar verzameling wordt toegevoegd. Een andere mogelijkheid is om de muziek via het internet naar haar toe te kopieren, dan hoeft ze helemaal niks te doen. Ook als ze niet over een internet verbinding beschikt kan je altijd nog de muziek voor haar rippen, op een usb stick zetten en ter plekke voor haar inlezen en toevoegen.....

 

Je kan een pc inrichten voor dat doel, maar blijft zoiets betaalbaar?

 

Vergelijkbare oplossingen zoals de Sonos, Streamium en Bose 123 sets beginnen allen zo rond de 1000..1300 euro, voor dat geld zou je een aardige PC kunnen neerzetten. Maar dat was nu net niet de bedoeling, geen toetsenbord en geen muis. Mijn proefmodel draait op een marktplaats laptop van nog geen 300 euro en een cartft touchscreentje van 289 euro.

CC

Link naar reactie
  • 0

Kostprijs van de Philipsmeuk ligt echt lager en is een geintegreerde oplossing (Sense and simplicity was het toch ;)?)...

 

Het proefmodel draait onder xp, een doorontwikkeling zou op een embedded systeem kunnen draaien. Qua computerkracht zou het mogelijk moeten zijn om een en ander in een tomtom achtig apparaatje onder te brengen waarvan de kostprijs al een stuk lager ligt. Je komt dan uit op iets wat hier op lijkt.

CC

Link naar reactie
  • 0

Je ziet zoiets ook vaak in Fitnesscentra, Horeca enz.

Complete mp3 afspeelmogelijheden via touchscreen, playlist edit enz.

En daarbij legaal update(contract) van muziek naar wens.

 

Of misschien is een complete Panel pc iets, touchscreen en deze met een goedkopere dan (MS Os) linux versie?

 

succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Oeps, dat is bijna een iPod.

 

Een iPod is te klein om makkelijk bediend te kunnen worden, net zoals de Archos trouwens. Daarnaast is de iPod, net als de Streamium, compleet dichtgemetseld waardoor je er niks uit kan halen.

 

Je ziet zoiets ook vaak in Fitnesscentra, Horeca enz.

 

Klopt, dat zijn de systemen zoals bijvoorbeeld Alcas op de markt brengt. Alleen zijn die voor professioneel gebruik bedoelt, niet te voorzien van eigen muziek en vooralsnog alleen te huur.

 

Mijn apparaat doet/kan eigenlijk precies hetzelfde alleen is het een compleet open oplossing. Muziek naar wens is ook een optie wanneer de apparaten gekoppeld zouden worden in een bittorrent netwerk.

 

En verder zou een linux variant inderdaad ook mooi zijn want dan kan de kostprijs ook weer een stukje naar beneden.

CC

Link naar reactie
  • 0

Ik wil best meedenken en wat ouderen er mee blij maken. Kun je eenvoudig een aantal prototypes maken? Als dat zo is, doe er een verpakking om, prijskaartje en kijk of je ze kunt verkopen in een bejaarde tehuis!

 

Kijk ook of het misschien niet eenvoudig integreerbaar is bijvoorbeeld in een rollator, hoed, wandelstok, bril met gehoor apparaat, tasje of wat anders. Ik weet dat er veel gene is voor wat betreft het in gebruik nemen van Rollators bij ouderen, maar denk dat je een coole oma bent als je met Ipod achtig ding loopt, mag je de rollator ook wel voorzien van een elektrische schok generator voor het geval ze overvallen wordt :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik wil best meedenken en wat ouderen er mee blij maken. Kun je eenvoudig een aantal prototypes maken?

 

Omdat het een webapplicatie is zouden demo's eventueel gewoon via mijn adsl bekeken kunnen worden op iedere pc met een internet aansluiting. Het voordeel van de touchscreen bediening valt dan wel weg maar om een idee te krijgen van de mogelijkheden volstaat een muis heel goed.

 

bril met gehoor apparaat, tasje of wat anders.

 

haha, ik zie mijn moeder al lopen met z'on vrezelijk lelijk bluetooth banaantje achter haar oor.

CC

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.