Bureaukorting bij advertentieplaatsing

Aanbevolen berichten

Wij hebben iets vreemd aan de hand.

Wij geven een blad uit waar uiteraard ook advertenties in staan.

Een adverteerder kan kiezen de advertentie door ons te laten maken ( zit bij de prijs incl.) of de advertentie zelf te maken en compleet aan te leveren.

In dit 2de geval geven wij een korting op het tarief aan die klant en zetten ook de afspraken op het opdracht formulier.

 

Schets onze verbazing dat wij nu een advertentie door een reclame bureau ( in opdracht van onze klant) krijgen aangeleverd met daarbij de factuur. In deze factuur hebben zij eigenhandig een korting gezet van 15% gezet.

Onze reactie: dat wij de factuur niet aan hen sturen maar aan onze klant en dat wij aan hun geen korting geven.

 

Reactie terug: het is toch handiger als we dat bureau factureren want anders moeten zij ons ( ??? ) weer een factuur sturen voor het maken van de advertentie!?

Zijn wij nu gek? Ik weet dat sommige uitgevers werken met bureaukorting maar wij doen dat niet.

Zijn we nu verplicht om dit maar te betalen???

 

Pauline

 

[titel verduidelijkt - mod]

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie

Dit klinkt een beetje als: ik ben pas veehandelaar geworden, ben naar de veemarkt geweest, maar ik heb een hekel aan handjeklap ....

 

In bepaalde markten gelden (ongeschreven) regels ... dit heet ook wel mores (zoek maar eens op). Of je past je aan en doet er aan mee, of je vaart je eigen koers. Besef wel dat principes geld kosten.

 

Veel wijsheid! Ard

Link naar reactie

Wij hebben een overeenkomst met een klant en niet met dat reclame bureau.

ik heb een medewerker van een krant gesproken en die zei zuchtend dat ze zo goed als er van af zijn van die bureaukortingen...

 

ik weet er zijn ongeschreven wetten maar wij kunnen niet tegen een schriftelijke overeenkomst gaan met een klant.

die achter zijn rug even veranderen.

 

je kunt ( denk ik dan maar) niet als reclamebureau opeens gaan optreden voor de klant. op de factuur die zijn bijsloten stond voor onze klant ook een veel hoger bedrag dan wat wij met ze hadden overeengekomen.

 

het gaat mij ook om het juridische aspect. mag dit zo maar.......

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie

 

Deze korting is jarenlang een 'beloning' geweest voor ROTA erkende reclamebureaus die advertenties aanleverden. In 2000 is dat afgeschaft.

 

Komt een ROTA erkend of gedispenseerd bureau automatisch in aanmerking voor een bureaukorting van 15% bij een uitgever?

 

Neen, dit is niet het geval. In de oude Regelen was daarentegen wel een collectieve 15% bureaukorting opgenomen. Bureaus die konden aantonen ROTA erkend of gedispenseerd te zijn, verkregen automatisch een korting van 15% van de uitgever. Dit systeem heeft zo'n 80 jaar bestaan. Op grond van de bepalingen in de Mededingingswet diende dit systeem echter te verdwijnen en werd het noodzakelijk de Regelen aan te passen. Dit laatste gebeurde in het jaar 2000. In de nieuwe Regelen is de bureaukorting niet meer terug te vinden. Uitgevers mogen nu zelf bepalen, of zij korting wensen te geven aan bureaus en kunnen deze materie zelfstandig in hun algemene voorwaarden regelen. Of zij wel of niet aan erkende dan wel gedispenseerde bureaus korting wensen te geven is hun eigen beslissing: de ROTA heeft hier niets meer over te zeggen.

 

Stuur het breau een mail met deze link.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dank je wel TwaLevel :)

ik heb zo lang op internet zitten zoeken of ik er iets van kon vinden waar wij wat aan hebben en ik kon het maar niet vinden.

 

ik ben heel blij dat ik dit niet zo maar over mijn kant hoef te laten gaan.

 

100 X thx

Pauline :-*

altijd eigen baas willen zijn, gewoon een keer DOEN

Link naar reactie
Wij hebben een overeenkomst met een klant en niet met dat reclame bureau.

 

Dan kun je de factuur van het reclamebureau ongebruikt retour sturen (d.w.z. betwisten met een briefje).

 

Dit heeft niks met ROTA, 15% bureaukorting en dat soort dingen te maken. Als er geen overeenkomst is, zijn jullie niks verschuldigd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.