Jump to content
member123
Verberg

legitimatie voor ontvangst pakket?

vraag

Goedenmorgen,

Ik zit met een "probleempje".

Ik heb regelmatig orders die ik naar klanten moet versturen maar waarbij ik enige vraagtekens heb over de ontvanger.

 

Nu is het me al meerdere keren gebeurd dat ik een pakje stuur aan b.v. J. Joosten op een bepaald adres en dat er daar netjes getekend wordt voor ontvangst van de zending maar dat er niet betaald wordt.

 

Dan ga je dus naar incasso bureau en daarna stuur je een dagvaarding, helaas loop je bij dat laatste nog wel eens tegen een muur omdat er op het betreffende adres niemand ingeschreven blijkt te staan met de naam Joosten en dus er geen mogelijkheid tot dagvaarden bestaat.

 

Je staat dan in nederland met lege handen en kan enkel nog proberen aangifte van oplichting/diefstal te doen.

 

Nu heb ik op dit moment weer zo een zending en wil graag exact weten aan wie het pakket afgeleverd wordt zodat ik weet wie het in ontvangst genomen heeft en wie ik aansprakelijk kan stellen indien er niet betaald wordt.

 

Liefst zou ik dit doormiddel van een legitimatie hebben waarbij b.v. het legitimatie nummer en naam genoteerd wordt.

 

Het beste dat TNT te bieden heeft is handtekening voor ontvangst en retour.

 

Ik zoek dus iets met meer zekerheid.

 

Wie heeft er tips voor de juiste manier van verzenden?

 

Daniël

Link to post
Share on other sites

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Zelfs met een goede legitimatie loop je het risico dat de ontvanger niet betaald. Wellicht is een vooruitbetaling of rembourszending dé oplossing.


ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Klopt,

Je loopt nog steeds het risico dat er niet betaald wordt maar kan dan in elkgeval gerechtelijk stappen nemen.

Dat kan niet als het door iemand in ontvangst genomen is met een "spook naam"

 

Vooruitbetalen en rembours is geen oplossing nee.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

klopt, dat gaf ik ook aan.

Maar daarop kreeg ik enkel toegesnouwd dat dat dan voor intern gebruik is en niet opgevraagd kon worden en ik daar dus toch niks aan zou hebben.

Was een zeer onvriendelijk persoon daar op de zakelijke helpdesk terwijl ik toch erg vriendelijk was vandaag ;-)

 

Maar werdt niet gewardeerd dat ik aangaf dat handtekening voor ontvangst niet voldoende was voor mij.

 

Ze kon er namelijk niks aan doen dat ik klanten had die wel eens een valse naam gebruiken....

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Gewoon nog een keer bellen. Wellicht had die persoon gewoon net vandaag een enorme kater en geen zin in zo'n ingewikkeld telefoontje ;) Uiteindelijk zal je toch hoogstwaarschijnlijk bij TNT terecht komen.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Is het bij de TNT niet mogelijk? Ik kreeg mijn nieuwe bankpas op vertoon van legitimatie aan de postbode.

 

Er staat me bij dat ik ook eens zo'n zending heb ontvangen, een bankpas, simcard of iets dergelijks. Mogelijk is dat iets dat ze alleen voor bankpassen van de postbank doen/deden, maar ze wilden wel een specifieke legitimatie hebben (rijbewijs met nummer xxxx, en nee, paspoort was niet goed genoeg).

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Ik zal TNT nog eens proberen te bellen vandaag..

En anders eens bij een koeriersbedrijf informeren voor dit soort zendingen.

 

Overigens zal deze zending vrijwel zeker niet verzonden worden.

Blijkt dat het opgegeven telefoonnummer niet juist is en de opgegeven rekening ook niet op zijn naam staat (ik laat de klant altijd een rekeningnummer en naam waarop de rekening staat invullen zodat als er niet binnen 3 weken betaald is ik het geld van zijn rekening kan incasseren (geregeld via algemene voorwaarden)).

 

Indien een klant een postbank nummer heeft kan je dit gelijk controleren door via de postbank een overboeking naar dat nummer aan te maken, dan krijg je gelijk te zien of het rekeningnummer inderdaad op de naam van die persoon staat.

 

Voor deze betreffende klant bleek de rekening op een totaal andere naam in een totaal andere plaatst te zijn geregistreerd.

 

Overigens werkt dit enkel als je zelf ook postbank internet bankieren hebt

 

Daniël

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je moet een beetje creatief zijn he om klanten na te trekken.

ik gebruik hiervoor een combinatie van creditchecks, rekening controlle, google, telefoongids, nummerzoeker.com en kvk.

Dit alles uiteraard afhankelijk van het order bedrag en eventueel andere aanleidingen.

 

Overigens is het aantal incasso zaken flink omlaag gegaan sinds ik het bedrag na 23 dagen automatisch van de rekening incasseer.

Van elke 10 zaken die voorheen naar het incasso bureau moesten kan ik er nu 7 met succes incasseren en zijn er 3 waarbij incasso niet mogelijk is of gestorneerd wordt en alsnog naar het incasso bureau moet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat is best een interessant gegeven, 70% van de wanbetalers die blijkbaar wel bereid is te betalen, maar te laks om het uit te voeren.

 

Indien een klant een postbank nummer heeft kan je dit gelijk controleren door via de postbank een overboeking naar dat nummer aan te maken, dan krijg je gelijk te zien of het rekeningnummer inderdaad op de naam van die persoon staat.

 

Overigens werkt dit enkel als je zelf ook postbank internet bankieren hebt

 

Dat klopt inderdaad, bij niet-postbank nummers ontbreekt de naam/nummercontrole volledig vanaf de postbank. Ik vraag me af of dezelfde truc ook werkt als je iets probeert over te schrijven van de ene bankrekening naar de andere.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je zou voor bankrekeningen kunnen proberen om 1 cent o.i.d. over te maken. Je zou een foutmelding moeten krijgen als de naam niet overeenkomt maar ik weet niet of dat ook zo direct werkt als bij de postbank.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Helaas krijg je bij bankrekeningen tijdens het overboeken geen terugkoppeling van de naam/woonplaats van de eigenaar van de rekening.

Dat werkt echt enkel bij postbank internet bankieren naar postbank rekening.

 

Zou mooi zijn als een dergelijke functie bij alle internet bankieren programma's ingebouwd zou worden.

 

Het daadwerkelijk overmaken van 1 cent is een optie maar een veel minder goede naar mijn mening.

Ten eerste kost het meer als 1 cent (kosten overboeking) en ten tweede kan de klant een ongemakkelijk gevoel krijgen als hij door zo een bijschrijving op zijn rekening ziet dat je hem controleerd en kennelijk niet vertrouwd.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 243 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept