Jump to content
jeroenEUR
Verberg

Wanneer ontstaat de betalingsverplichting?

vraag

Even een juridisch vraagje over het ontstaan van de betalingsverplichting.

 

Ik heb een klant goederen geleverd en bij de goederen een pakbon met factuur meegestuurd. Betalingstermijn van de factuur was 30 dagen. Nadat deze termijn was verstreken heb ik de klant keurig een betalingsherinnering gestuurd, gevolgd door een aanmaning en daarna de zaak overgedragen aan mijn incassobureau.

 

Binnen één dag nadat het incassobureau een aanmaning had verstuurd werd het factuurbedrag alsnog op mijn rekening overgemaakt, maar nu weigert de klant om de incassokosten te betalen omdat hij zogenaamd nooit een factuur ontvangen zou hebben.

 

Nu is mijn vraag: wanneer ontstaat er voor de klant een betalingsverplichting? Is dat direct bij ontvangst van de goederen of pas na ontvangst van de factuur? Strikt formeel bekeken is de overeenkomst dat ik goederen lever en hem voor de betaling een factuur toezend.

 

Weet iemand of hier jurisprudentie over beschikbaar is?

 

Is het slim om de klant voor de 37 euro incassokosten alsnog te dagvaarden of gaat dit mij alleen maar meer geld kosten?

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Volgens mij ontstaat de betalingsverplichting op het moment van levering. Dit zou je trouwens ook kunnen opnemen in je algemene voorwaarden.

 

De betalingstermijn gaat daarentegen pas in per factuurdatum.


Van der Velden Administratie & Advies

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

nu weigert de klant om de incassokosten te betalen omdat hij zogenaamd nooit een factuur ontvangen zou hebben.

 

Je had toch een aanmaning verstuurd? Die kun je neem ik aan aantonen.

 

Nu is mijn vraag: wanneer ontstaat er voor de klant een betalingsverplichting?

 

IANAL, maar ik meen: bij het aangaan van de overeenkomst.

 

Is het slim om de klant voor de 37 euro incassokosten alsnog te dagvaarden of gaat dit mij alleen maar meer geld kosten?

 

Als je je gelijk kunt aantonen (verzendbewijs en fotokopie aanmaning) en als volgens overeenkomst incassokosten verschuldigd zijn, dan krijg je die uiteindelijk wel terug, met opslag. Dat hoeft geen geld te kosten.

 

Of het slim is om zo'n formeel duw-en-trektraject in te gaan voor die paar tientjes kun je zelf wel beoordelen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Wel!

 

Er zijn inderdaad een betalingsherinnering en aanmaning verzonden, maar niet per fax, e-mail of aangetekende post. Alleen per reguliere post en de klant ontkent nu deze te hebben ontvangen. De klant is wel met een faxbericht en bijbehorend verzendbewijs op de proppen gekomen waarin hij rond het moment dat de aanmaning is verzonden om een kopie van de originele factuur heeft gevraagd, maar die fax heb ik nu juist nooit ontvangen.

 

Even voor de volledigheid: ik kan wel aantonen dat de goederen zijn verzonden en de factuur zat daar dus bij, maar dit laatste wordt door de klant ontkend.

 

Of ik er echt op uit ben om een zaak tegen deze klant te beginnen laat ik maar even in het midden. Het gaat hier puur om de vraag of er jurisprudentie aanwezig is over deze kwestie, zodat ik in ieder geval weet hoe de rechtspraak hier tegenaan kijkt.

 

Weet iemand of hierover ooit een uitspraak is gedaan?

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Zonder aangetekende brief heb je in feite geen bewijs dat de klant jou betalingsherinnering en aanmaning ontvangen heeft. En reguliere post kan ''zoek'' raken. Ik denk dat je je niet in een sterke uitgangspositie bevind .succes ermee in ieder geval. En laat svp weten hoe het afgelopen is.

 

Mvg,

 

Michiel

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Het is niet handig om op deze manier een incassobureau in te schakelen. Dan kun je inderdaad met de kosten blijven zitten. Een incassobureau is gewoon een dienstverlener die iets kost en in zo'n vroege fase van het incassotraject (vóór de aantoonbare laatste aanmaning) kun je die kosten niet altijd verhalen.

 

Beter is zelf herinneren, uiteindelijk aanmanen per aangetekende én gewone post (daarmee staat juridisch vast dat het is aangekomen) en daarna zonodig naar de gerechtsdeurwaarder. Dan kun je (normaliter) alle incassokosten op de wanbetaler verhalen. Op onderstaande site staat een handleiding met modelbrieven.

 

Dit keer zou ik de kosten maar voor eigen rekening nemen, want het is jouw woord tegen het zijne en je staat niet sterk. Het verhaal van de klant zou zomaar kunnen kloppen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Communiceren met jouw klant is heel belangrijk in het voortraject (offerte, order, uitvoering werkzaamheden, levering producten), maar vergeet niet ook het traject na het sturen van de factuur!

 

Het is zeer effectief om het aanmaningenproces goed in te richten en wanneer je altijd zeer consequent en klantvriendelijk tijdens het voortraject bent, moet je dat ook zeker in het natraject zijn. Bij veel cliënten van mij zie ik dan ook het volgende stappenplan:

- factuur versturen

- overschreiding betalingstermijn -> verzenden rekeningoverzicht

- na aantal dagen en zonder reactie afnemer een betalingsverzoek

- na aantal dagen en zonder reactie een telefoontje

- na aantal dagen en zonder nakomen afspraken een aangetekende aanmaning en leveringstop

- na aantal dagen en zonder nakomen afspraken uit handen of rechtszaak

 

Met name de belronde voorkomt een hoop kosten van incasso, een slechte relatie en irritatie. Smoezen als die heb ik niet ontvangen, kunnen direct ontracht worden door opnieuw die factuur toe te zenden en het is voor de afnemer lastig om een mondelinge betalingsafspraak ('wanneer gaat u telebankieren?') niet na te komen (tenzij het geen nette ondernemer is).

 

Succes met de debiteurenbewaking!


http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 47 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept