• 0

Subsidie voor aanbieden afval via internet?

Is het mogelijk om subsidie te krijgen voor het aanbieden van je overtollig materiaal op internet, als dat in de plaats komt van het weg te gooien? Een kennis van me heeft bijvoorbeeld een website waar (chemisch) materiaal wat voor de ene partij afval is, door de andere opgekocht wordt om hergebruikt te worden (zie als voorbeeld Reststoffenbeurs.nl, waarover deze vraag overigens niet gaat). Is daar niet voor de aanbieders een milieusubsidie te regelen, of iets bij Nederland Gaat Digitaal? Dus men is actief bezig met het hergebruiken van zaken die anders weggegooid zouden worden, en maakt daarvan gebruik van een internetsysteem waar vraag & aanbod bij elkaar komen.

 

Ik heb zelf geen idee eigenlijk, maar ben erg benieuwd of iemand weet of het mogelijk zou zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het eerste wat in mij opkomt is het Subsidieprogramma stimulering productgerichte milieuzorg (RMTPMZ); een onderdeel van de Subsidieregeling milieugerichte technologie (RMT). RMTPMZ heeft als doel de ontwikkeling en verspreiding van productgerichte milieuzorgsystemen te stimuleren, gericht op continue verbetering van de milieuprestatie van producten en diensten in de keten.

 

Productgerichte milieuzorg is een managementinstrument waarbij alle (relevante) afdelingen en processen in het bedrijf en, waar mogelijk, ketenpartners betrokken worden bij het verminderen van de milieubelasting van een product.

 

Het programma is gericht op intermediaire organisaties (brancheverenigingen, bedrijfsmilieudiensten, koepelorganisaties, inkoopcombinaties en Kamers van Koophandel) en op bedrijven.

 

Subsidiabel zijn industriële onderzoeksprojecten. De hoogte van de bijdrage is 50% van de subsidiabele kosten. De maximumhoogte van de bijdrage is afhankelijk van het type project waarvoor de aanvraag wordt ingediend, maar maximaal € 75.000.

 

Naar de volgende soort projecten gaat onder meer een voorkeur uit:

- ondernemingen die deel uitmaken van dezelfde productketen (bijv. een toeleverancier en een eindproducent) en die samen productgerichte milieuzorg willen ontwikkelen of verbeteren binnen hun eigen bedrijfsvoering;

- ondernemingen die productgerichte milieuzorg inbedden binnen andere samenwerkings-verbanden in de keten, bijv. op het gebied van productontwikkeling;

- ondernemingen die het eigen milieuzorgsysteem aanvullen met productgerichte milieuzorg.

 

Aanvragen kunnen met behulp van een aanvraagformulier tot en met 30 september 2003 (ontvangstdatum) worden ingediend bij Novem (www.novem.nl).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Erwin,

 

Hartelijk dank voor je reactie, het duurde even maar ik ben er nu pas weer mee bezig. Ik heb de RMTPMZ subsidie bekeken maar die is niet van toepassing op het gedeelte waarvoor ik graag subsidie zou zien. Ook heb ik wat andere sites en brochures bekeken maar tot nu toe zonder resultaat. Ik denk dat voor onze plannen geen subsidie te krijgen is, een conclusie waar onze partner ook al op gekomen was.

 

De meeste subsidies die in de buurt komen zijn voor onderzoek en ontwikkeling, een fase die al volledig gefinancierd en vrijwel afgerond is. Het gedeelte waarvoor ik op zoek ben is datgene dat onze klanten moeten betalen aan ons om van ons systeem gebruik te mogen maken (men neemt een abonnement op ons product, en betaalt daarvoor een maand/jaarbedrag). Ik had gehoopt dat er een tegemoetkoming in de kosten door onze klanten te krijgen zou zijn.

 

Als ik buiten HL om nog dingen hoor die hierbij relevant zijn zal ik ze posten.

Link naar reactie
  • 0

"Afval" is natuurlijk relatief; op het moment dat je het als bruikbare grondstof ergens voor aanbiedt is het voor veel relevante partijen waarschijnlijk geen "afval" maar "grondstof".

 

Wat voor materialen gaat het om?

Wil je per se een subsidie regelen of kan het ook een investering zijn van een bedrijf dat kan deelnemen aan zoiets?

 

Groet,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afval is hierbij zeker relatief, het gaat ook niet als zodanig om "waardeloos" afval, maar om goederen (producten) die opgeslagen worden in de hoop dat ze later nog van pas komen, maar dat in de praktijk amper worden. Het enige dat er vaak uiteindelijk mee gebeurt is dat het weggegooid wordt, omdat men niet weet waar men er anders mee heenmoet. Bij deze vrij cryptische omschrijving moet ik het helaas laten, omdat het concept niet openbaar gemaakt mag worden voor de lancering echt een feit is (hopelijk op niet al te lange termijn, en dan hoop ik dat jullie de website nog vaak zien langskomen ;))

 

Aan "onze" zijde is de financiering volledig geregeld, ook voor de buitenlandse activiteiten. Alles is wat dat betreft helemaal geregeld. Ook de 'launcing clients' hebben op directieniveau toegezegd mee te doen. We staan altijd open voor interessante partijen die een goed aanbod hebben, maar dat is dus niet een vereiste voor de start. Het gaat mij puur om het bedrag dat wij aan onze klanten gaan rekenen als abonnementsgeld, of dat misschien d.m.v. subsidie of een "tegemoetkoming in de kosten" omlaag te krijgen is.

 

Alle suggesties zijn welkom, en alvast bedankt voor het lezen en de reacties tot nu toe :)

Link naar reactie
  • 0

Abonnementsgeld moet je proberen te voorkomen, lijkt mij. Het groter verschil zal in de doelgroep zitten. Bedrijven zullen eerder een maandelijks bedrag betalen voor een dienst als particulieren.

 

Daarbij vormt een maandelijks bedrag ook wel een drempel, misschien zou het beter zijn om op provisie basis te werken. Reken een x bedrag over een geslaagd transactie, dat kan een vast bedrag zijn of een procentueel bedrag.

 

Je maakt me overigens wel nieuwsgierig, grote partijen en connecties naar het buitenland... je pakt het groot aan :D Ben benieuwd...

 

Toch ben ik van mening dat websites nauwelijks werken als er voor betaald moet worden. Zelfs zou ik ook niet iets aanbieden op een betaalde site, meestal duiken er ook wel partijen op die hetzelfde doen voor minder (of gratis). Maar ik neem aan dat je de doelgroep goed in kaart heb gebracht, het zou dan makkelijker moeten zijn om te bepalen wat ze ervoor over hebben (en op welke manier).

 

En bedankt voor het lezen... tja... daar zijn we toch voor! ;)

 

Greetz,

PERSOON

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Abonnementsgeld moet je proberen te voorkomen, lijkt mij. Het groter verschil zal in de doelgroep zitten. Bedrijven zullen eerder een maandelijks bedrag betalen voor een dienst als particulieren.

Het geld wordt verdiend aan bedrijven, die betalen maandelijks of jaarlijks een bedrag om van ons systeem gebruik te "mogen" maken. Daar is niets ongewoons aan lijkt mij?

 

Daarbij vormt een maandelijks bedrag ook wel een drempel, misschien zou het beter zijn om op provisie basis te werken. Reken een x bedrag over een geslaagd transactie, dat kan een vast bedrag zijn of een procentueel bedrag.

Ik wil niet het hele voortraject herhalen, maar in het kort komt het erop neer dat wij enkel een platform aanbieden, en niets te maken hebben met de daadwerkelijke transacties. Dit is in ons geval veruit het meest logisch, en is ook prima te verkopen. Dat het geld kost is totaal geen drempel (blijkt uit een klein onderzoekje), niet gezien de bedragen die we vragen en de besparingen die het op levert/op kan leveren. Meer kan ik er op dit moment niet over zeggen, niet omdat ik zo geheimzinnig wil zijn, maar om niet te vroeg het concept los te laten :)

 

Je maakt me overigens wel nieuwsgierig, grote partijen en connecties naar het buitenland... je pakt het groot aan :D Ben benieuwd...

Binnenkort ga ik met onze partner naar Londen toe, daar gaan we het Britse gedeelte proberen te verkopen. Concrete plannen bestaan voor België, Duitsland, Frankrijk en eventueel Spanje, dus dat kan heel spannend worden. Het idee hierbij is het systeem ontwikkelen en aanpassen aan die specifieke markt, en dan het geheel verkopen. Het kan dus erg koel gaan worden :)

 

Toch ben ik van mening dat websites nauwelijks werken als er voor betaald moet worden. Zelfs zou ik ook niet iets aanbieden op een betaalde site (...)

Ik ken genoeg praktijkvoorbeelden waar het wel lukt.

 

Concurrentie is relatief, ik ken genoeg sites (ook waar mijn bedrijf direct bij betrokken is) die via het internet informatie of diensten aanbieden waar gewoon voor betaald wordt (b2b). Die sites hebben gewoon waarde en unieke kennis of diensten, die nodig zijn in de bedrijfsvoering of daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben. Het gaat dan om info die niet eenvoudig bij elkaar te krijgen is en/of waar gewoon een ijzersterk merk is opgebouwd, waar de concurrentie een forse achterstand heeft, als men het al wil proberen.

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort ga ik met onze partner naar Londen toe, daar gaan we het Britse gedeelte proberen te verkopen. Concrete plannen bestaan voor België, Duitsland, Frankrijk en eventueel Spanje, dus dat kan heel spannend worden. Het idee hierbij is het systeem ontwikkelen en aanpassen aan die specifieke markt, en dan het geheel verkopen. Het kan dus erg koel gaan worden :)

 

Zoek je nog contacten in Suriname? Wil best een lijntje uitgooien, zit er toch een aantal weken!

 

Het klinkt allemaal erg goed doordacht, ik hoor graag de verdere plannen als het zover is!

 

Succes in ieder geval!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.