• 0

Financieel Dienstverlener /Eenmanszaak

Ik ben momenteel 5 jaar werkzaam in de financiele dienstverlening als adviseur Hypotheken. Sinds kort ben ik in het bezit alle vakdiploma's die nodig zijn om een vergunning aan te vragen bij de AFM.

 

Ik wil zeer spoedig een tussenpersoon beginnen en sluit mij dan aan bij een inkoopcombinatie. De verwachte omzet voor het eerste jaar zal zijn 120.000 euro. Ik ga vanuit huis werken en wil een lease wagen nemen.

 

Ik wil gaan beginnen als eenmanszaak en later eventueel overzetten naar een BV. Morgen ga ik mij inschrijven in de KVK. Daarna een zakelijke rekening openen waarop ik 28.000 euro stort. Zodra de vergunning binnen is en ik met mijn huidige werkgever alles heb afgehandeld ga ik starten met de zaak.

 

Mijn vraag :

 

Aangezien het even duurt voordat de provisies uitbetaald worden (4 maanden) en ik afspraken wil kopen heb ik 28.000 euro gestort. Ik wil maandelijks 2800 euro hebben om mijn lasten en dergelijke te betalen. Dit haal ik van de zakelijke rekening af. Hoe verwerk ik dit fiscaal ??

 

Omzet - Kost = Winst

 

Mag ik het loon wat ik mijzelf geen zien als loonkosten ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hetgeen wat jij voor je zelf opneemt uit de inkomsten van de eenmanszaak is geen loon. Immers jij bent de eenmanszaak en je kunt daarom je zelf geen loon geven. In en BV zou dit een heel ander verhaal zijn. Jij kunt hetgeen je zelf wilt opnemen en storten in de boekhouding verwerken als prive opname en prive stortingen waarna aan het eind van het jaar het eigenvermogen wordt berekent aan de hand van de winst van het jaar - de prive opname + de prive stortingen.

 

Wellicht is het een goed idee om wanneer je boekhoudkundig niet helemaal goed bent onderlegd een goede boekhouder te zoeken die ervoor kan zorgen dat dit vanaf het begin allemaal correct wordt verwerkt en je zo een hoop problemen bespaart. Zeker wanneer je straks een BV begint zijn er toch een aantal extra regels die je goed moet nakomen om niet alsnog prive aansprakelijk gesteld te worden ( denk aan op tijd de aangifte venootschapsbelasting in te dienen en de deponeringsplicht bij de KVK ).

 

Heel veel succes met je nieuwe onderneming!

 

Groeten,

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie en snelle reacties.

Inmiddels ben ik ingeschreven in het register van het KVK en druk bezig met de voorbereiding daadwerkelijk te starten.

 

Nu wil ik een bedrijfsrekening openen om daar mijn startkapitaal te storten zo'n 30.000 euro ongeveer. Heeft iemand nog tips voor een goede bank ?? . Ik zelf kom uit de particuliere branche, dus weet niks over de service en kwaliteit van de zakelijke kant.

 

Inmiddels ben ik ook voor een lease auto aan het kijken. Eerst volgens volledig operationeel lease, maar volgens de BMW dealer misschien verstandiger om financial lease te doen. Aangezien je dan volledige afschrijving kan doen en BTW kan verrekenen. Een intermediar is geen BTW bedrijf, doe ik hier dan verstandig aan ??

 

Als ik het goed begrijp ga je gewoon een lening aan waar je rente en aflossing over betaalt. Aangezien ik geen jaarcijfers heb en niet echt veel vermogen op basis waarvan verstrekken ze de lening ?? Wordt de lening ook BKR gemeld ??

 

Bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

De Rabobank is de enige bank in Nederland met een triple A status, In deze tijd ook wel belangrijk met al die omvallende banken :)

 

Ik zou gewoon een drie-tal banken langs gaan en afgaan op je intuïtie. Qua rente en kosten zijn de verschillen onderling niet zo groot. Het moet gewoon goed klikken met je account manager.

 

Operational lease is kort door de bocht het huren van een auto (met meestal een optie op koop bij afloop van het contract). Je betaalt elke maand een vast bedrag en hebt geen omkijken naar onderhoud e.d. In de prijs zit meestal een vast bedrag voor brandstof e.d. begrepen.

 

Financial lease is kort door de bocht een auto kopen met geleend geld.

 

De meeste ondernemers kiezen voor financial lease, maar die kunnen de aankoop-BTW op de auto dan ook aftrekken. In de termijnen bij operational lease zit trouwens ook BTW, dus ik vraag me af of dit het verschil maakt.

 

Ik zou gewoon door een boekhouder laten doorrekenen wat voor jou het meest optimaal is.

 

Ik neem aan dat de financiering getoetst wordt aan jouw ondernemingsplan (heb je dit al opgesteld, is wel belangrijk). BKR-melding is mij niet bekend, maar ik neem aan dat je voldoende solvabel bent. Als je niet aan je verplichtingen kunt voldoen, haalt de leasemaatschappij gewoon de auto bij je terug :).

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.