Jump to content
grotesmurf
Verberg

Nieuw software pakket t.b.v. Administratie

vraag

Ik ben bezig met het schrijven van administratie software. In het begin zal dit gericht zijn op debiteuren adminsitratie, facturen, voorraad beheer.

 

Dit alles wordt een web gebaseerde applicatie, wel heeft dit de look and feel van een standalone applicatie. Het voordeel van een webbased applicatie is natuurlijk dat je dan overal bij je administratie terecht kunt.

 

Dit project doe ik in samen werking met een vriend van mij, deze is mkb'er en ook op zoek naar dit soort software. Hij draait reeds een aantal jaren met een standalone versie van dit pakket, echter zijn er aanpassingen nodig, en is het mijn idee om hier een web based applicatie van te maken omdat ik denk dat hier toch de toekomst in zit, en omdat dit aanzienlijke voordelen met zich mee brengt.

 

Echter wil ik deze keer graag met meerdere mkb'ers spreken, om zo meer inzicht te krijgen in hun adminsitratie, zodat ik mijn software meer algemeen kan maken.

 

Mocht u dus interesse hebben om hier een klein beetje tijd in te steken, dan hoor ik dat graag. Het voordeel voor u hierin is natuurlijk dat bepaalde gewenste functionaliteit er dan zeker in komt.

 

 

Link to post
Share on other sites

15 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ben geen mkb'er maar wel geinteresseerd. Heb je een persoonlijk berichtje gestuurd.

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat is dat, een MKB'er? Wie voelt zich hier MKB'er? Persoonlijk geeft ik er de voorkeur aan om met "ondernemer" aangesproken te worden. Maar dat terzijde.

 

Realiseer je goed dat het practisch onmogelijk is een nieuw administratief softwarepakket in de markt te zetten. Er worden er honderden per jaar gelanceerd. En dat al 20 jaar lang. Het zijn vooral de accountants en de administratiekantoren die het tegenhouden. De promotie van een nieuw administratiepakket voor het "MKB" zoals jij dat noemt kost miljoenen aan promotiekosten.

 

Als je kan draaien met 20 gebruikers, dan zijn er natuurlijk geen problemen. Maar dan worden de ontwikkelkosten te hoog. Misschien is het slim om een hele speciekieke doelgroep te nemen, die niet goed uit de voeten kan met de reguliere administratiepakketten en gewend is alles zelf te doen. Voor dit soort nichemarkten is het helemaal interessant als je er een speciefieke functionaliteit aan koppelt, zoals on-line bestellingen en betalingen, ledenadministratie, urenplanning, voorraadbeheer, whatever.

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen met de term "MKB'er"... mijn excuses hiervoor... Het was meer bedoeld om de doelgroep te verduidelijken.

 

Om antwoord te geven op je reactie:

 

Het interesseert me niet of het wel of niet onmogelijk is om een nieuw administratie pakket in de markt te zetten. Het is nl. zo dat ik voor die vriend van mij, die dus ondernemer is, dit pakket zowiezo ga schrijven. Hij werkt er reeds mee, alleen nu als standalone applicatie. Schrijven doe ik dus zowiezo.. Het lijkt mij alleen een goede zaak om dan meteen ervoor te zorgen dat mijn pakket wat breder inzetbaar wordt.

 

Mijn applicatie kan prima werken met 20 of meer gebruikers. Ik zou het maximum aantal gebruikers zo niet weten. Dit te meer omdat de backend te clusteren is, echter heb ik dit nog nooit getest. Theoretisch is er dus zeer groot aantal gebruikers mogelijk. Mijn applicatie is niet echt te vergelijken met een Visual Basic achtig ding, waarbij er wat componenten op een formulier worden gesleept met een access database als backend. Mijn backend is een proven concept opensource database systeem wat goed te clusteren is, en ook prima platform onafhankelijk draait, dit temeer omdat ik zelf meer de voorkeur geef aan unix systemen, maar mensen die liever windows gebruiken niet uit wil sluiten. Vandaar ook het simpele feit dat ik web applicatie bouw, omdat hiervoor een webbrowser het enige is wat je nodig hebt om de applicatie te gebruiken. Aangezien er voor ieder OS een webbrowser beschikbaar is, betekend dit ook dat op ieder OS mijn applicatie te gebruiken zal zijn. Wat weer voor die vriend van mij betekend dat hij straks linux kan gebruiken op zijn werkstations, wat weer licenties scheelt.

 

Dit laatste is tevens ook een van de redenen (samen met aanpassingen die moeten gebeuren aan de applicatie), dat ik hiermee bezig ben. De ondenemer waarvoor ik dit doe wil o.a. graag af van windows.

 

Ik snap niet wat je bedoeld met ontwikkel kosten... aangezien ik in mijn eerste post al gemeld heb dat ik de applicatie zelf schrijf. De ontwikkel kosten zijn dus vrijwel gelijk aan 0, afgezien het feit dat het me een hoop tijd kost.

 

Zoals ik ook gemeld heb in mijn eerste post, is de huidige functionaliteit een "begin", ik ben dus zeker van plan om de functionaliteit uit te breiden. Echter kan ik niet alles tegelijk, en moet ergens beginnen. De functionaliteit waar ik dus mee begin is de functionaliteit die de vriend van mij nodig heeft.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik snap niet wat je bedoeld met ontwikkel kosten... aangezien ik in mijn eerste post al gemeld heb dat ik de applicatie zelf schrijf. De ontwikkel kosten zijn dus vrijwel gelijk aan 0, afgezien het feit dat het me een hoop tijd kost.

 

Stel dat je in de tussentijd voor klanten projecten zou doen, hoeveel zou je dan verdienen? Dát zijn je ontwikkelkosten. Denk in 'opportunity cost'.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stel dat je in de tussentijd voor klanten projecten zou doen, hoeveel zou je dan verdienen? Dát zijn je ontwikkelkosten. Denk in 'opportunity cost'.

 

Het schrijven van de applicatie doe ik geheel in mijn vrije tijd. Daarbij heb ik veel ervaring in het schrijven van applicaties waar zeer veel gebruikers mee moeten werken. Het ontwikkelen van een single user applicatie (of voor iets meer dan 1) zou voor mij ook nooit een optie zijn, ook al is de applicatie nog zo simpel. Zodra er een database aan te pas komt denk ik toch meteen groot.

 

Ik zie dus niet in waarom de ontwikkeling van de applicatie mij veel meer tijd zou moeten kosten wanneer het 20 of meer gebruikers moet ondersteunen. Ik schrijf zoiets standaard al met deze gedachte.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je bent ondernemer toch? Dan zou je je 'vrije tijd' ook aan andere projecten kunnen besteden, die je verder zouden kunnen helpen of die direct faktureerbare uren opleveren. Ieder bedrijf heef opportunity costs, het is goed je daar bewust van te zijn (lees Nils de Witte's post nog een keer in dit kader).

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

OK, even los van alles. Dank je dat je applicatie voor een bepaalde groep ondernemers interessanter is dan voor alle andere ondernemers?


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je bent ondernemer toch? Dan zou je je 'vrije tijd' ook aan andere projecten kunnen besteden, die je verder zouden kunnen helpen of die direct faktureerbare uren opleveren. Ieder bedrijf heef opportunity costs, het is goed je daar bewust van te zijn (lees Nils de Witte's post nog een keer in dit kader).

 

Ok... Ga er maar vanuit dat ik overtuigd ben van je stelling.

 

Maar wat moet ik doen om je ervan te overtuigen dat ik de applicatie zowiezo ga schrijven (lees mijn posts nog maar eens door).

 

Wat maakt het dan uit, dat ik er nog wat extra tijd in wil steken om mijn applicatie breder inzetbaar te maken.

 

Ik wil dit gewoon graag doen... Dus eerlijk gezegd interesseren mij de "opportunity costs" in deze situatie niet veel (sorry).

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

OK, even los van alles. Dank je dat je applicatie voor een bepaalde groep ondernemers interessanter is dan voor alle andere ondernemers?

 

Waar slaat dit nou weer op.

 

Ik geef op jou eerste reactie een normale reactie terug met daarin de excuses voor mijn inderdaad misschien foute woordkeus. Waarom nou dan nog zo'n sarcastische reactie?

 

Voor grote bedrijven zal mijn applicatie gewoonweg niet geschikt zijn.... Hoe moet ik het dan omschrijven volgens jou. Als je behulpzaam wilt zijn, doe dat dan a.u.b. op een normale manier. Ik vraag tenslotte ook om mensen die behulpzaam willen zijn. Als je sarcastisch wilt zijn, zoek dan a.u.b. iemand anders, want daar vraag ik tenslotte niet om.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je leest echt véél meer botheid in de reacties dan dat er daadwerkelijk geplaatst wordt hoor, we proberen je enkel te helpen met de beantwoording van je vraag :)

 

Wat Nils bedoelt is dat hij je, als je je product breder wilt verkopen dan aan één ondernemer, wil tippen dat je je zou kunnen richten met een specialistisch pakket op één specifieke niche.

 

Stel, jouw administratiepakket is 100% perfect voor galleriehouders, of kippenslachters, of ballonvaartverhuurders. Je zou dan deze markt kunnen benaderen met jouw specialistische pakket, waarmee je beter op de specifieke wensen van deze branche in kunt spelen dan de 'standaard'pakketten.

 

Het is maar een tip... :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

mmmm... idd... ik zie dat Nils een spelfout heeft gemaakt "dank" i.p.v. "denk", waardoor ik het wat bot opvatte. Ik las dus ook echt "dank" en las niet het vraagteken aan het eind.

 

De applicatie zoals ie nu is, is erg gericht op een bedrijf wat materiaal verhuurt. Maar ik zou dit graag wat algemener hebben.

 

Vandaar dat ik heel erg geinteresseerd ben in wat verschillende ondernemers graag willen zien in zo'n applicatie... qua functionaliteit.

 

Al zou dit pakket dan gericht blijven op ondernemers die materiaal verhuren, dan ben ik nog steeds geinteresserd in de ideeen van dit type ondernemer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

OK, materiaalverhuur is goed. Als ondernemer zou ik juist meer in die doelgroep duiken en het product juist specifieker maken voor materiaalverhuurders. Dat verkoopt makkelijker. Maak je het algemener, dan wordt het over het algemeen ook complexer en moeilijker te verkopen.

 

Maar nogmaals, dat is slechts mijn mening en ik probeer niks anders dan je te helpen van je vrijetijds inspanningen een zakelijk succes te maken.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Er bestaan (in theorie) een paar methoden om te boekhouden.

 

1. Enkel boekhouden; dit wordt nagenoeg niet meer gebruikt

2. Kameralistisch boekhouden; systeem dat door publiekrechtelijke organisaties wordt gebruikt (overheid e.d.)

3. Dubbel boekhouden; de meest voorkomende methode.

 

De methode 3 kan universeel worden gebruikt voor welke branche danook. Indien in een computerprogramma de mogelijkheden van rekeningschema en dagboeken zo flexibel mogelijk wordt toegestaan (daarbij doel ik op toevoegen, wijzigen, verwijderen onder voorwaarden) is een dergelijk programma voor elke branche te gebruiken.

 

Los daarvan kan het noodzakelijk zijn specifieke toepassingen beschikbaar te hebben die wel branche-gebonden zijn. Deze kunnen dan b.v. met behulp van pluginn's worden gekoppeld aan het standaardprogramma. Hiebij is b.v. te denken aan import/export mogelijkheden, inladen van bankmutaties, etc. maar ook aan schermen waarin vorderingen en schulden of tussenrekeningen afgevinkt kunnen worden. Dit zijn zaken die voor een bedrijf wel of niet interessant kunnen zijn, afhankelijk van de aard van de onderneming en de hoeveelheden en soorten mutaties.

 

Het toespitsen van een boekhoudprogramma op specifieke bedrijven kan dus wel degelijk samengaan met algemeen gebruik van andere branches.

Inderdaad zijn er vele betaalde en een geringer aantal vrij te verkrijgen programma's beschikbaar waarbij overigens nog veel kaf onder het koren zit in die zin dat of het programma niet goed werkt of de service erg slecht is, of beide situaties opgaan.

 

Waar zit dan de truc om toch van zoiets een succes te maken?

1. Uiteraard een goed werkend simpel te begrijpen programma

2. Snelle en accurate service

3. Een goede uitgebreide handleiding

4. Een basisprogramma met uitbreidingen in de vorm van pluginn's

 

John


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zonder de discussie over te willen doen hieronder mijn gedachten.

 

Zoals al opgemerkt zijn er juist voor de algemene financiële administratie al legio pakketten. Het probleem "van het zoveelste" pakket lijkt mij dan ook vooral de continuiteit en onderhoud hiervan. In hoeverre kun je dit op termijn leveren? Ikzelf zou toch te voorkeur geven aan het pakket waarbij support redelijk gegarandeerd is. Dit kan betaalde support zijn maar ook d.m.v. een forum i.g.v. open source is een mogelijkheid.

 

Mijn idee zou eerder zijn om aan te haken bij een bestaande stabiele (open source) ERP-applicatie om vervolgens hiervoor een branchespecifieke module (materiaalverhuur) aan toe te voegen.

 

In dat kader is onderstaand artikel misschien wel leuk:

http://www.logistiek.nl/archief/id9335-ERP_in_de_verhuur_vergt_maatwerk.html

 

Oke, John schrijft hierboven in betere bewoordingen ongeveer hetzelfde.:)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben bezig met het schrijven van administratie software. In het begin zal dit gericht zijn op debiteuren adminsitratie, facturen, voorraad beheer.

 

Dit alles wordt een web gebaseerde applicatie, wel heeft dit de look and feel van een standalone applicatie. Het voordeel van een webbased applicatie is natuurlijk dat je dan overal bij je administratie terecht kunt.

 

Dit project doe ik in samen werking met een vriend van mij, deze is mkb'er en ook op zoek naar dit soort software. Hij draait reeds een aantal jaren met een standalone versie van dit pakket, echter zijn er aanpassingen nodig, en is het mijn idee om hier een web based applicatie van te maken omdat ik denk dat hier toch de toekomst in zit, en omdat dit aanzienlijke voordelen met zich mee brengt.

 

Echter wil ik deze keer graag met meerdere mkb'ers spreken, om zo meer inzicht te krijgen in hun adminsitratie, zodat ik mijn software meer algemeen kan maken.

 

Mocht u dus interesse hebben om hier een klein beetje tijd in te steken, dan hoor ik dat graag. Het voordeel voor u hierin is natuurlijk dat bepaalde gewenste functionaliteit er dan zeker in komt.

 

 

 

 

Ik ben benieuwd, wordt het een commercieel product?

Ben ook juist op zoek naar iets completers.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 152 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept