• 0

Hoe vaak mag iemand failliet gaan?

Failliet gaan kan iedereen gebeuren. Je hebt het niet altijd zelf in de hand. Maar wat als iemand hier zijn 'business' van maakt?

 

Even een korte toelichting: ik werd laatst getipt over een ondernemer waarmee ik absoluut geen zaken moest doen. Deze ondernemer had er zijn 'business' van gemaakt om met jan-en-alleman verplichtingen aan te gaan. Nadat zijn contractpartij iets had geleverd, verkocht hij de spullen en op het moment dat er betaald moest worden was hij niet thuis. Dit hield hij net zo lang vol totdat iemand zijn faillissement ging aanvragen, dan begon hij weer een nieuwe B.V. Inmiddels is deze truc nu naar schatting negen keer gelukt!!!

 

Zijn er mogelijkheden om dit soort lieden aan te pakken (persoonlijke aansprakelijkheid, zwarte lijst, etc). Tot nu toe heb ik de indruk dat de Nederlandse wet hierin niet voorziet. Het enige wat je kunt (en moet) doen is jezelf goed te informeren en bij twijfel zekerheden te vragen (maar dit natuurlijk wel de omgekeerde wereld).

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Die kans is nul. 'bona fide' != 'faillissementsfraude'

 

Ik ben daar niet zo zeker van. Je kunt na een faillissement een jaar zonder inkomen zitten, en laatst las ik dat de belastingdienst en het UWV het verdacht vinden als je een jaar geen enkel inkomen hebt en toch niet doodgaat van de honger. Ze noemen dat "windhappen". Ik ben daardoor mijn correspondentie met diverse instanties van jaren geleden in een heel ander licht gaan zien.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Die kans is nul. 'bona fide' != 'faillissementsfraude'

 

Ik ben daar niet zo zeker van. Je kunt na een faillissement een jaar zonder inkomen zitten, en laatst las ik dat de belastingdienst en het UWV het verdacht vinden als je een jaar geen enkel inkomen hebt en toch niet doodgaat van de honger. Ze noemen dat "windhappen". Ik ben daardoor mijn correspondentie met diverse instanties van jaren geleden in een heel ander licht gaan zien.

Maar ook 'verdacht vinden', whatever that may be, is nog geen faillissementsfraude. Er moet sprake zijn van echte wanbestuur, waarvan de bestuurder ook nog eens er niet in slaagt aan te tonen dat hij of zij heeft gedaan wat verwacht mocht worden om de problemen te voorkomen, waarna er een rechter en daarna eventueel een hoger beroep aan te pas komt, alvorens er een bestuursverbod opgelegd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Die kans is nul. 'bona fide' != 'faillissementsfraude'

 

Ik ben daar niet zo zeker van. Je kunt na een faillissement een jaar zonder inkomen zitten, en laatst las ik dat de belastingdienst en het UWV het verdacht vinden als je een jaar geen enkel inkomen hebt en toch niet doodgaat van de honger. Ze noemen dat "windhappen". Ik ben daardoor mijn correspondentie met diverse instanties van jaren geleden in een heel ander licht gaan zien.

Maar ook 'verdacht vinden', whatever that may be, is nog geen faillissementsfraude. Er moet sprake zijn van echte wanbestuur, waarvan de bestuurder ook nog eens er niet in slaagt aan te tonen dat hij of zij heeft gedaan wat verwacht mocht worden om de problemen te voorkomen, waarna er een rechter en daarna eventueel een hoger beroep aan te pas komt, alvorens er een bestuursverbod opgelegd wordt.

 

Maar de stap van iemand een uitkering weigeren omdat je iemand "verdacht" vindt, en een strafrechtelijk onderzoek starten om dat je iemand "verdacht" vindt, is klein. Dan kun je jaren later wel een schadevergoeding eisen wegens onterechte verdachtmaking, maar wat schiet je daarmee op?

 

"Verdacht" in dit geval wil zeggen dat de gemeente je een brief stuurt met als inhoud dat je geen uitkering krijgt omdat de gemeente er niet van overtuigd is dat je het afgelopen jaar geen inkomen hebt gehad, en dat je zelf dan maar moet bewijzen dat je de zaak niet flest.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.