• 0

Zakelijk aankoop gedeelte prive gebruik

Hallo,

 

Nog niet zo heel lang heb ik een eigen bedrijf (eenmanszaak) maar ik kom er even niet meer uit kwa boekhouding betreft.

Op het forum heb ik wat gezocht en zag bij sommige voorbeelden Rekening courant prive. Het boekhouden heb ik geleerd uit het boek "Eenmaal.. Andermaal... Boekhouden 1". Op het rekenschema dat zij hanteren staat geen RC prive. Nu zag ik hier dat dat voornamelijk bij BV en VOF is, maar hetzelfde wordt bedoelt als bij een eenmanszaak de rekening "0550 Privé", wat dus een hulprekening van het EV is. Dit klopt?

 

1) Ik had de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet 2006 vanaf mijn privé rekening betaald. Alleen weet ik nu even niet hoe ik dit in m'n boekhouding moet boeken.

 

2) Tevens heb ik zakelijk een mobiel gekocht voor 630 euro inc. btw (inclusief carkit etc). Hier maak ik echter ook privé gebruik van. Nu had ik gelezen op het forum dat als je meer dan 90% zakelijk gebruikt je de aankoop als volledig zakelijk mag boeken. Ik gebruik het niet volledig zakelijk. Nu had ik gelezen dat als je 50% zakelijk en 50% prive boekt voor de belasting altijd goed zit. Klopt dat? Is deze regel in 2007 nog steeds geldig?

Verder moet je wellicht ook nog afschrijving boeken....

 

Ik heb even geen idee meer hoe ik dit moet aanpakken. Hopende dat jullie mij kunnen helpen.

 

Alvast bedankt!!

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap je even niet helemaal wat betreft punt 1. Je hebt premie zorgverzekeringswet 2006 betaald via je privé-rekening. Dat is toch geen probleem want ik neem aan dat je de privé-rekening niet gebruikt voor je bedrijf. Als je hem via de bedrijfsrekening betaald zou hebben is het een privé-uitgave die ten laste komt van het Eigen vermogen aan het einde van het jaar.

 

Kosten mobiel kunnen gewoon helemaal op het bedrijf komen, vergeet alleen niet in het 4e kwartaal een gedeelte van de gebruikskosten naar privé te corrigeren.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hai RickK,

 

Bedankt voor je reactie. Premie zorgverzekeringswet 2006 dat gaat toch over je nog onbelaste inkomen? Dus stel je hebt 10.000 verdient dan wordt er 34% inkomsten belasting over berekend, en nog eens over die 10.000 die premie. Dan moet je die betaling van die premie toch in je boekhouding verwerken?

 

Of is het zo, zoals jij volgens mij zegt, dat die premie gaat over je inkomen nadat de inkomsten belasting eraf is gegaan?

 

Groeten,

Pieter

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees, is boekhouding niet je sterkste punt ;D

Heb je ooit overwogen om 't te laten doen door een adminstratiekantoor, zodat je je kunt concentreren op datgene waar je goed in bent.

Zoek een kleiner kantoor waar je nog gewoon met de dir./eigenaar een bakje koffie drinkt en ondertussen krijg je nog wat fiscale tips.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pieter,

 

Een rekening courant kan bij een eenmanszaak niet. Jij en jouw bedrijf zijn fiscaal transparant. Alles wat je vanuit privé stort of opneemt wordt ook geregistreerd als privé storting of opname. Je kunt dus geen schuld of vordering op jouw eenmanszaak hebben.

 

Je EV bestaat uit de winst en alles wat je privé opneemt. De rekensom in enig jaar is: begin stand EV + winst voor belastingen - privé opnames = EV einde jaar.

 

Dat brengt me ook meteen bij de ZVW: die premies zijn een privé aangelegenheid. Als je die betaald hebt van de privérekening, dan is dat prima. Die mag je namelijk zakelijk niet boeken omdat het geen zakelijke uitgaven zijn. Zo ook jouw inkomstenbelasting.

 

De telefoon en toebehoren: deze kosten (ook periodieke) kun je zakelijk boeken en de BTW terugvragen. Maak wel een correctie BTW voor 50% wegens privé gebruik.

 

Afschrijven is sinds 2007 eenvoudig: in vijf jaar.

 

Salut

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.