Jump to content
Guest Verwijderd account
Verberg

VOF, BV en Holding

vraag
Guest Verwijderd account

Hallo,

 

Allereerst weet ik niet of dit de beste plaats is voor deze vraag maar hij is nogal ruim.

Momenteel ben ik mede-eigenaar van 2 bedrijven.

Bedrijf A (VOF)

Bedrijf B (BV) waar ik met mijn persoonlijke BV (Bedrijf C) aandeel in heb.

Bedrijf B maakt het eerste jaar nauwelijks of geen winst, er wordt door de Holding géén managementfee of vergoeding ontrokken aan bedrijf B.

De werkzaamheden welke wij voor bedrijf B uitvoeren voeren wij via de VOF uit.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de VOF ook een BV wordt en onder onze persoonlijke holding komt te hangen.

Vraag 1: Is het omslagpunt van VOF naar een BV aantrekkelijker indien je al over een holding beschikt.

Vraag 2: Indien de VOF verkocht wordt aan de BV heeft dat belastingtechnisch nog voor- of nadelen om het op korte termijn of langere termijn te realiseren?

Vraag 3: Ik wil graag een auto op naam van de zaak zetten, het liefst wil ik dat op mijn persoonlijke holding. Is dit mogelijk ondanks ik (nog) niet in loondienst ben bij mijn holding?

 

Ik hoop dat het een begrijpbare vraagstelling is gezien het ingewikkelde verhaal.

 

Alvast erg bedankt voor jullie reacties

 

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hoi 007,

 

Ik heb advies voor je, maar ik wil eerst even wat meer weten:

 

Jij hebt een holding ©, met daaronder een werk BV (B). Werkzaamheden voor B lopen via een VOF (A).

 

1. wie zijn de vennoten in A? Jij en een ander natuurlijk persoon? Of bestaat de VOF soms uit B en een derde partij. Graag je reactie.

 

2. Hoe krijgt B betaald en betaalt B dan aan A voor de diensten?

 

3. Als B geen vennoot is in A, hoe moet ik B dan zien als de partij voor wie de werkzaamheden verricht worden?

 

Als ik hier antwoord op heb van je, dan kan ik al jouw vragen beantwoorden.

 

Groet

Joost

 

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Beste Joost,

 

Allereerst dank voor je reactie.

Bedrijf A, (De VOF) verricht advieswerkzaamheden aan eigen klanten en heeft onder andere ook (ca. 15-20% van de omzet) bedrijf B als klant. Bedrijf B heeft 1 medewerker in loondienst en heeft ook meerdere eigen klanten. Bedrijf B heeft voor een gedeelte expertise nodig van Bedrijf A en huurt deze dan ook op uurbasis in.

 

De VOF heeft 2 vennoten welke prive deelnemen. De BV heeft 4 aandeelhouders waarbij onder andere de 2 vennoten van de VOF via hun persoonlijke holding in participeren.

 

Schematisch:

 

Prive persoon 1 Prive persoon 2 Privepersoon 1 Privepersoon 2

\ / | |

\ / HOLDING 1 HOLDING 2

\ / \ /

VOF (a) BV (b)

 

Alvast bedankt voor je reactie,

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Joost,

 

Allereerst valt me op dat de structuur nogal complex is. Als je nauwelijks winst maakt, is een BV helemaal niet interessant. Complexe constructies zijn goed voor de portemonnee van accountants en adviseurs, maar de ondernemer schiet er niets mee op. Sterker nog, op termijn leveren ze alleen maar ellende op.

 

Nu het antwoord op jouw vragen:

 

1 = Nee, maar waarom zou je de v.o.f. in een BV inbrengen. Realiseer je wel dat je veel voordelen mis loopt (ondernemersaftrek e.d.) en door te sturen in de facturering tussen BV B en de v.o.f. kun je wellicht optimaal gebruik maken van de ib-voordelen en vpb-voordelen. Eten van 2 walletjes heet dat :)

2 = de v.o.f. kan geruisloos (zonder fiscale afrekening) dan wel ruisend (met fiscale afrekening) ingebracht worden in een BV. Fiscale afrekening wil zeggen dat je fiscaal moet afrekenen over de stille reserves, fiscale reserves en goodwill. Je kan de v.o.f. ook inbrengen in een bestaande BV (BV B). Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus laat je hierover adviseren door een goede adviseur.

3 = Ja, BV B of de Holding kan aan jouw een auto ter beschikking stellen. De fiscus zal dit al snel zien als een vergoeding voor jouw arbeid, dus jij moet bewijzen dat je geen arbeid verricht voor de BV. Indien er sprake is van arbeid zal de BV wellicht een volledig directeursalaris aan jou moeten toekennen, waarover inkomstenbelasting (box 1) is verschuldigd. Dit is vrij nadelig als de BV geen winst maakt.

 

Is er geen sprake van arbeid dan kan de fiscus (als ze wakker zijn) zich op het standpunt stellen dat er sprake is van verkapt dividend. De autokosten zijn dan niet aftrekbaar bij de BV, maar wel belast met 25% AB-heffing (box 2 van de inkomstenbelasting).

 

Conclusie: De BV mag aan jouw een auto ter beschikking stellen, maar dat wil niet zeggen dat dit persé een goed idee is.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Joost,

 

Allereerst valt me op dat de structuur nogal complex is. Als je nauwelijks winst maakt, is een BV helemaal niet interessant. Complexe constructies zijn goed voor de portemonnee van accountants en adviseurs, maar de ondernemer schiet er niets mee op. Sterker nog, op termijn leveren ze alleen maar ellende op.

 

Nu het antwoord op jouw vragen:

 

1 = Nee, maar waarom zou je de v.o.f. in een BV inbrengen. Realiseer je wel dat je veel voordelen mis loopt (ondernemersaftrek e.d.) en door te sturen in de facturering tussen BV B en de v.o.f. kun je wellicht optimaal gebruik maken van de ib-voordelen en vpb-voordelen. Eten van 2 walletjes heet dat :)

2 = de v.o.f. kan geruisloos (zonder fiscale afrekening) dan wel ruisend (met fiscale afrekening) ingebracht worden in een BV. Fiscale afrekening wil zeggen dat je fiscaal moet afrekenen over de stille reserves, fiscale reserves en goodwill. Je kan de v.o.f. ook inbrengen in een bestaande BV (BV B). Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus laat je hierover adviseren door een goede adviseur.

3 = Ja, BV B of de Holding kan aan jouw een auto ter beschikking stellen. De fiscus zal dit al snel zien als een vergoeding voor jouw arbeid, dus jij moet bewijzen dat je geen arbeid verricht voor de BV. Indien er sprake is van arbeid zal de BV wellicht een volledig directeursalaris aan jou moeten toekennen, waarover inkomstenbelasting (box 1) is verschuldigd. Dit is vrij nadelig als de BV geen winst maakt.

 

Is er geen sprake van arbeid dan kan de fiscus (als ze wakker zijn) zich op het standpunt stellen dat er sprake is van verkapt dividend. De autokosten zijn dan niet aftrekbaar bij de BV, maar wel belast met 25% AB-heffing (box 2 van de inkomstenbelasting).

 

Conclusie: De BV mag aan jouw een auto ter beschikking stellen, maar dat wil niet zeggen dat dit persé een goed idee is.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Hoi Odeon,

 

Goed een-tweetje: de info is duidelijk en jouw antwoorden zijn precies wat ik ook had geadviseerd.

 

Groeten

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 195 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept